۲۵ خرداد ۱۳۹۸، ۹:۳۰
کد خبر: 83351254
T T
۰ نفر
 توسعه اقتصادی مناطق محروم با راهبرد اشتغال روستایی و عشایری

گچساران - ایرنا - دولت تدبیر و امید در دو سال گذشته با راهبرد اشتغال روستایی و عشایری، برای توسعه اقتصادی این مناطق کمتر برخوردار برنامه ریزی کرده است.

کارشناسان امور اقتصادی، افزایش تولید و خودکفایی کشور، ماندگاری جمعیت در‬ روستاها، کاهش حاشیه نشینی و پیامدهایی مانند مشاغل کاذب، فقر و آسیب‌های اجتماعی را از پیامدهای توسعه اقتصادی می‌دانند و دولت تلاش کرده است با پیش بینی و اجرایی کردن برنامه تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر برای تحقق این اهداف برنامه ریزی کند.

آئین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی" به عنوان یکی از طرح‌های دولت در ابتدای سال ۱۳۹۶ به اجرا درآمد و نقش مؤثری در رفع بیکاری مناطق روستایی از جمله روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد و مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها ایفا کرده است.

بر اساس پیش بینی‌های کارشناسی با اجرای کامل طرح توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری امسال شمار شغل‌های جدید ایجاد شده در کشور از مرز ۱۲۰ هزار مورد عبور می‌کند.

براساس آمار بانک کشاورزی در سال گذشته ۳۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات ۶ درصدی برای اجرای طرح توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری پرداخت شد که در ۴۰ ساله پس از انقلاب، بی سابقه بوده است.

بر اساس آمار، ایران دارای ۹۷ هزار و ۵۳۸ روستاست که اجرای این طرح می‌تواند زمینه اشتغال ساکنان این مناطق را فراهم کند.

بسیاری از متخصصان امور اقتصادی معتقدند با اجرایی شدن و جذب بخشی از اعتبارات طرح توسعه اشتغال روستایی و عشایر گام‌های عملی برای رونق کشاورزی، دامپروری، گردشگری و صنایع دستی به عنوان قابلیت‌های اصلی روستاهای کهگیلویه و بویراحمد برداشته شده است.

بیش از ۴۴ درصد جمعیت افزون بر ۷۲۳ هزار نفری این استان در روستاها ساکن هستند. کهگیلویه و بویراحمد دارای یک هزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است که حدود ۷۰۰ روستای آن بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد.

۱۲ درصد از جمعیت کهگیلویه و بویراحمد معادل ۷۰ هزار نفر هم در مناطق عشایری زندگی می‌کنند.

موفقیت در جذب اعتبارات اشتغال روستایی و عشایر

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان رتبه برتر جذب اعتبارات تسهیلات اشتغال روستایی در سال‌های ۱۳۹۷ و ۲ ماه نخست سال جاری را کسب کرده است.

پروانه نیک مرام افزود: از بهمن ماه ۹۶ تاکنون بر اساس آخرین آمار با پرداخت افزون بر ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به طرح‌های اشتغال زایی روستایی و عشایری در این استان، زمینه اشتغال ۶ هزار و ۲۴۸ نفر فراهم شده است.

وی اظهار داشت: این میزان تسهیلات به ۲ هزار و ۳۳۰ طرح اشتغال زایی روستایی و عشایری در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است. این تسهیلات در سه بخش کشاورزی، خدمات و صنعت در این استان به متقاضیان پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از محل تسهیلات روستایی و عشایری چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال است.

وی بیان کرد: فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه روستایی و عشایری و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در این مناطق سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

وی عنوان کرد: در راستای حفظ و تداوم حیات روستاهای کشور و رونق اشتغال روستایی دولت تدبیر و امید طرح‌های مطلوبی ارائه داده که پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی یکی از همین طرح‌هاست.

گردشگری روستایی در مسیر شکوفایی

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: با توجه به اهمیت بوم گردی در توسعه گردشگری دولت از سرمایه گذاری چنین طرح‌هایی حمایت می‌کنند.

سلمان خوش قدم توضیح داد: پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت از محل طرح اشتغال روستایی و عشایر مهمترین این حمایت هاست.

وی عنوان کرد: برای احداث هر واحد اقامتگاه بومگردی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تا ۲ میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود.

وی تخفیف در هزینه زیرساخت‌هایی مانند آب و برق، کمک به تبلیغات و جذب گردشگر و اعطای مجوز در کمترین زمان را از دیگر حمایت‌های دولت برای توسعه این اقامتگاه‌ها ذکر کرد.

خوش قدم تصریح کرد: تا پایان سال جاری ۱۵ اقامتگاه بوم گردی در این استان بهره برداری خواهد شد.

سلمان خوش قدم اظهار داشت: هم اکنون ۱۲ اقامتگاه بوم گردی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد در دست ساخت است.

وی توضیح داد: هم اکنون ۵۰ متقاضی دریافت تسهیلات بوم گردی در استان تشکیل پرونده داده‌اند که تاکنون ۳۵ طرح برای دریافت تسهیلات بانکی به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.
وی تصریح کرد که یکی از اولویت‌های اساسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و مدیریت اجرایی استان نیز تقویت و توسعه واحدهای بوم گردی در این استان است.
سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت که تاکنون هشت واحد بوم گردی در سطح استان و بیشتر در مناطق روستایی بهره برداری شده است.

وی گفت: روستاهای کریک، تمنک، ده شیخ، قلات بویراحمد و دامنه‌های خامی از جمله مناطق دارای اقامتگاه‌های بوم گردی در جال بهره برداری هستند.

پرداخت تسهیلات برای کسب و کارهای کوچک در روستاها
مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۴۴۰ میلیارد و ۴۰۲ میلیون ریال اعتبار از ابتدای سال گذشته تاکنون از محل تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر این صندوق در استان به متقاضیان پرداخت کرده است.

ارسلان حسن پور افزود: این میزان تسهیلات برای اجرای ۷۵۲ طرح اقتصادی پرداخت شده که بهره برداری از آنها زمینه اشتغال یکهزار و ۷۱۰ نفر را فراهم می‌کند.
وی با اشاره به اینکه میزان اعتبار ابلاغ شده به صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد از محل تسهیلات روستایی و عشایر ۶۴۶ میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال بوده افزود: بخش عمده‌ای از اعتبارات جذب شده است.
مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان بهمن ماه مبلغ ۳۹۴ میلیارد و ۹۲۵ میلیون ریال تسهیلات از محل اعتبارات اشتغال روستایی و عشایر در ۲ مرحله و از بهمن سال گذشته تاکنون ۱۲۵ میلیارد و ۴۷۷ میلیون ریال به متقاضیان پرداخت شده است.

حسن پور عنوان کرد: تسهیلات اشتغال صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد در بخش‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صنعت و معدن، کشاورزی و فناوری اطلاعات، ورزش و خدمات پرداخت شده است...
وی بیان کرد: حمایت از کسب و کارهای کوچک با توجه به زودبازده بودن از برنامه‌های دولت برای رونق تولید و کارآفرینی است.
حسن پور بیان کرد: صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته بین چهار استان برتر کشور براساس سهمیه پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر بود.

کهگیلویه و بویراحمد دارای هشت شهرستان، ۱۷ شهر و حدود یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه است.

این استان با بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی ایران یک درصد از خاک کشور را در اختیار دارد.

۸۱۴۳/‌۱۶۶۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha