دکتر علیرضا سهیلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در دوره تحصیلات تکمیلی نیز تلاش شده است تا حرکت در مرزهای علم و دانش را حفظ کرده و تحقیقات به روزی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: بر اساس جدیدترین نظام رتبه بندی لایدن که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است دانشگاه فردوسی مشهد رتبه ۴۷۰ را به دست آورد و انتشار مقالات پژوهشی دانشکده علوم ریاضی یکی از عوامل ارتقای رتبه این دانشگاه بوده است.
عضو هیأت علمی گروه ریاضی کاربردی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به سند چشم انداز این دانشگاه گفت: در این سند اعلام شده است که دانشگاه فردوسی باید تا سال ۱۴۰۰ در میان ۵۰۰ دانشگاه برتر بین المللی و همچنین در میان ۱۰ دانشگاه برتر منطقه و دومین دانشگاه برتر ایران جای داشته باشد و در همین راستا دانشکده علوم ریاضی میتواند در ارتقا رتبه دانشگاه سهم بزرگی ایفا کند.
سهیلی با اشاره به شعار " ریاضی برای همه " افزود: دانشگاهها برای ارتباط مستقیم با جامعه با تأخیر ورود کردهاند ولی با تدابیر اتخاذ شده در حال جبران فاصله موجود هستیم.
وی ادامه داد: نزدیک یک سال است که دفتر همکاری دانشکده علوم ریاضی با شهرداری مشهد ایجاد شده است تا مشکلات موجود به مسائل حل شدنی تبدیل و با بهره گیری از دانش ریاضی در حل آنها اقدام شود و در همین راستا هم اکنون دو کارگروه "آمار و فناوری اطلاعات" و "مدل سازی و بهینه سازی" در این دفتر مشغول به فعالیت هستند.
رئیس دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: فعالیتهای علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد باعث حفظ جایگاه علمی این رشته در لبههای دانش جهانی شده است.
سهیلی افزود: در بعضی از رشتههای علمی با توجه به نیاز به لوازم آزمایشگاهی به روز و یا اطلاعات علمی که بنا به دلایلی همچون تحریم در دسترس قرار ندارند حرکت در مرزهای دانش دشوار است ولی گرایشهای رشته ریاضی توانستهاند با راهکارهای مناسب اطلاعات خود را به روز نگاه دارند.
وی با اشاره به جایگاه رشته آمار گفت: این علم نیاز بیشتر ادارهها و سازمانها به عنوان کمک کننده در تصمیم گیری بهتر مدیران است به عبارتی در اطراف ما دادههای زیادی وجود دارد و نیاز است تا با استفاده از دادههای موجود، مدیران تصمیمهای بهتری اتخاذ کنند تا در پیشرفت سازمان خود تأثیرگذار باشند.
رئیس دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این دانشکده توانسته است بزرگان و وزنههای علمی بسیاری در رشتههای ریاضی و آمار پرورش دهد و همچنین در حد توان از فعالیتهای آموزشی و پژوهشی حمایت کرده است.
سهیلی افزود: بر همین اساس سعی شده با برگزاری برنامههای علمی مانند برگزاری سمینارهای علمی داخلی و خارجی پویایی بیشتر دانشجویان و محققان ممکن شود و در عین حال این دانشکده سعی دارد در کنار مشکلات خود نسبت به معرفی بیشتر علم ریاضی و کاربردهای آن در جامعه تلاش بیشتری انجام دهد.
وی با اشاره به عدم تعادل در اقبال به رشتههای علوم پایه اضافه کرد: تناسب جمعیت دانش آموزی نسبت به علوم پایه به گونهای است که تعداد کلاسهای رشته علوم تجربی و ریاضی متناسب نیست و این رویکرد باعث میشود در آینده تعداد مهندسان و متخصصان کشور کمتر از نیاز لازم باشد و به همین مساله در آینده تأثیر منفی خود را بر جای خواهد گذاشت.
رئیس دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: وضعیت به گونهای شده است که افرادی که استعداد کافی و علاقه لازم را به این رشتهها ندارند فقط به دلیل قبولی در دانشگاهها انتخاب رشته میکنند اما ما در تلاش هستیم تا بتوانیم این رشته را نیز به عنوان یکی از رشتههای علوم پایه گسترش دهیم.
سهیلی افزود: اخیراً با همکاری اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، سمیناری با حضور مسئولان کشوری تحت عنوان " علوم ریاضی و چالشها" برگزار شد تا راهکارهای مناسب برای رفع چالشهای موجود این رشته بررسی شود همچنین با طرح شعار" ریاضی برای همه " سعی میشود کاربردهای این رشته علمی و تأثیر آن در زندگی روزمره مردم به آنها معرفی شود چون مردم با ریاضی درگیر هستند ولی خودشان متوجه آن نیستند.
وی ادامه داد: این یک باور جهانی است که میتوان تمام علوم را با استفاده از زبان ریاضی معرفی کرد به عبارتی با استفاده از مدل سازی که یکی از گرایشهای علوم ریاضی است و با توجه به دادههای آن، رفتار آینده پدیدهها مورد ارزیابی، سنجش و پیش بینی قرار می گیرد و به عبارتی دیگر این رشته فراتر از اعداد است و هر پدیدهای که در طول زمان و مکان تغییر پیدا کند را میتوان با مدل ریاضی توضیح داد.
۲۰۳۰/۱۹۲۲
نظر شما