"کمربند - جاده" فرصت بزرگی برای توسعه روابط دانشگاهی ایران و چین است

پکن- ایرنا- رییس دانشگاه مطالعات بین المللی پکن با اشاره به اهمیت توسعه روابط علمی و دانشگاهی چین و ایران گفت: ایده "کمربند راه" فرصت بزرگی برای توسعه این همکاری ها است.

"جی جین بی او" (ji jinbiao) روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اینکه چین اولویت و اهمیت فوق العاده ای در قالب این طرح برای ایران قائل است باید از این ظرفیت به نحو مناسبی استفاده کرد.
طرح «کمربند - راه» پیشنهاد مربوط به همکاری‌های اقتصادی بین المللی است که شیء جین پینگ در سال ۲۰۱۳ میلادی مطرح کرد.
در ۶ سال گذشته حجم تجارت چین با کشورهای مسیر "کمربند - راه" از ۶ تریلیون دلار فراتر رفته و حجم سرمایه گذاری‌های انجام شده در این کشورها هم به ۸۰ میلیارد دلار رسیده است علاوه بر این پروژه‌هایی که در چارچوب این طرح به اجرا در آمده نزدیک به ۳۰۰ هزار فرصت شغلی فراهم کرده‌اند.
این پروژه در ابتدا با سرمایه گذاری بیش از یک هزار میلیارد دلار توسط چین آغاز شد و تا مارس سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۲۵ کشور و ۲۹ سازمان بین المللی ۱۷۳ موافقت نامه همکاری با چین در این مورد امضا کرده‌اند.

تقویت روابط علمی با ایران، در رأس برنامه‌های دانشگاه
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت که پیشتر روابط علمی و فرهنگی دو کشور کمتر بوده است اما دانشگاه مطالعات بین الملل پکن به این نتیجه رسیده است که توسعه روابط علمی با ایران را در رأس برنامه‌های خود قرار دهد.
جی افزود: در همین راستا به دنبال امضای تفاهم نامه با دانشگاه‌ها و مؤسسات فرهنگی ایران از جمله بنیاد سعدی و دهخدا هستیم.
او با تاکید بر ضرورت تقویت روابط علمی و تحقیقاتی مشترک ایران و چین افزود: دانشگاه مطالعات بین الملل چین ظرفیت و جایگاه مهمی برای تقویت همکاری با دانشگاه‌های ایران دارد و باید با تلاش بیشتر دو جانبه، این پتانسیل را عملیاتی کرد.

راه اندازی زبان فارسی در دانشگاه
وی با اشاره به اهمیت زبان فارسی گفت: رشته زبان و ادبیات فارسی از سال ۲۰۱۷ میلادی در این دانشگاه راه اندازی شده است.
جی گفت: تا کنون هم ۳۱ دانشجوی چینی در رشته زبان و ادبیات فارسی این دانشگاه ثبت نام کرده و مشغول به تحصیل هستند.
رئیس دانشگاه مطالعات بین الملل پکن از تربیت جوانان چینی آشنا به زبان فارسی به عنوان فرصتی برای تقویت دیپلماسی عمومی یاد کرد و گفت: این اقدام می‌تواند در شناخت متقابل مردم دو کشور و دیپلماسی مردم به مردم مؤثر باشد.

استقبال از دانشجویان ایرانی
رئیس دانشگاه مطالعات بین المللی پکن گفت: مبادله دانشجو میان کشورهای مختلف نقش مهمی در درک مشترک کشورها از یکدیگر دارد و در همین راستا یکی از برنامه‌های این دانشگاه تبادل دانشجو است.
او جذب دانشجوی خارجی را یکی از برنامه‌های این دانشگاه عنوان کرد و گفت: از حدود ۱۰ هزار دانشجوی این دانشگاه حدود هزار و ۲۰۰ نفر آن از ۵۰ کشور خارجی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.
جی تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر هیچ دانشجوی ایرانی در این دانشگاه تحصیل نمی‌کند اما دانشگاه مایل به جذب دانشجویان ایرانی است و از حضور آنان در این دانشگاه استقبال می‌کند.
***

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha