۲۷ خرداد ۱۳۹۸، ۹:۳۶
کد خبرنگار: 760
کد خبر: 83356877
T T
۰ نفر

پروندهٔ خبری

هنگ کنگی های معترض  عذر خواهی رئیس اجرایی این منطقه را نپذیرفتند

تهران- ایرنا- هنگ کنگی های معترض به طرح جنجالی استرداد متهمان به چین که یکشنبه خواستار استعفای "کری لم"، رئیس اجرایی هنگ کنگ، شده بودند، با وجود تعلیق این طرح، ضمن رد عذر خواهی لم، احتمالا امروز (دوشنبه) نیز در ادامه اعتراضات، به خیابان های هنگ کنگ می آیند.

به گزارش رسانه‌های چینی، لم به خاطر طرح استرداد متهمان، عذرخواهی کرد و سوگند یاد کرد که پذیرای همه انتقادها خواهد بود.

لم، یکشنبه ضمن اذعان به ضعف‌های دولت که باعث بحث و جدل در جامعه و سرخوردگی بسیاری از مردم شده است، از مردم هنگ کنگ عذر خواهی کرد و قول داد همه انتقاد را پذیرا باشد و روند خدمات رسانی به مردم را بهبود بخشد.

با وجود تعلیق طرح استرداد متهمان، معترضان هنگ کنگی همچنان خواستار برکناری لم هستند.

طرح جنجال برانگیز استرداد متهمان به چین در روزهای گذشته با اعتراضات گسترده روبرو شد. با تصویب این طرح، مقامات هنگ کنگ قادر بودند تا برخی متهمان را برای محاکمه به چین باز گردانند.

لم در پی اعتراضات گسترده هنگ کنگی ها، روز شنبه (۲۵ خرداد) اعلام کرد، هنگ کنگ تصمیم گرفته است طرح اصلاح قانون مربوط به استرداد متهمان به چین را برای زمان نامحدودی متوقف سازد.
در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به اعتراضات ناشی از طرح استرداد مظنونان فراری از منطقه اداری ویژه هنگ کنگ به خاک اصلی چین، کشورهای دیگر را از دخالت در امور هنگ کنگ برحذر داشت.

"گنگ شوانگ" روز یکشنبه گفت: مطلع شدیم لم اعلام کرده است، بررسی این طرح تعلیق کرد. دولت مرکزی چین از این تصمیم حمایت می‌کند، به آن احترام می‌گذارد و آن را درک می‌کند.
چین در اعتراض به دخالت واشنگتن در امور داخلی هنگ‌کنگ، "رابرت فوردن، جانشین سفیر آمریکا در پکن، را به وزارت امور خارجه فراخواند.
نمایندگان کنگره آمریکا در بحبوحه اعتراضات هنگ‌کنگی ها به احتمال تصویب طرح استرداد در پارلمان این منطقه، طرحی ارائه کردند که بر اساس آن واشنگتن متعهد به کمک به خودمختاری این منطقه می‌شد، طرحی که خشم چین را بر افروخته است.
بر اساس طرح استرداد، مجرمان هنگ‌کنگ باید برای محاکمه به چین فرستاده شوند. معترضان ادعا می‌کنند این طرح، استقلال هنگ‌کنگ را به خطر می‌اندازد.

"دونالد ترامپ"، رئیس جمهوری آمریکا به تازگی اعلام کرد، احتمالاً در حاشیه نشست گروه ۲۰ در ژاپن، موضوع هنگ کنگ را با رئیس جمهوری چین در میان می‌گذارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha