هوش مصنوعی، بازوی کمکی حافظه ملی ایران

تهران- ایرنا- سال گذشته ارزشیابی بیش از یک میلیارد برگ سند در کتابخانه ملی انجام و ۷۰ میلیون برگ به آرشیو کتابخانه اضافه شد. این کار نیاز به نیروی انسانی و هزینه بالایی دارد. هوش مصنوعی و استفاده از تکنولوژی‌های روز، بهترین راه حل برای کنترل و سهولت دسترسی حجم داده‌ای است که وارد سازمان اسناد و کتابخانه ملی می‌شود.

نشست خبری رویداد کارآفرینی «ویتا» با حضور مدیران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و شتابدهنده نوین تک برگزار شد. این رویداد با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان فناوری اطلاعات ایران از چهاردهم تیر ماه تا یازدهم مردادماه در دو مرحله برگزار خواهد شد و فرصتی را برای ایجاد بستر همکاری با کتابخانه ملی، حضور در دوره شتاب‌دهی نوین تک و جذب سرمایه برای ادامه فعالیت تیم‌های خلاق آماده خواهد کرد.

مظفر پاسدار شیرازی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی کتابخانه ملی ایران، در ابتدای این نشست گفت: سال ۶۹ هدف نخست کتابخانه ملی، گردآوری، فراهم‌آوری، حفاظت و اطلاع‌رسانی بود اما امروزه بخش عمده‌ای از منابع مکتوب کشور در قالب منابع دیجیتال عرضه می‌شود.

کمیت و تعداد منابع دیجیتال به اندازه منابع مکتوب پیشین، اندک نیست و طی این مدت رشد چشمگیری نیز داشته است. به همین علت با ساز و کارهای پیشین نمی‌توانیم سرویس دهنده خوبی باشیم.

وی در ادامه افزود: با دستور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در راستای سند تحول، نیاز است در حوزه فراهم‌آوری و پردازش داده‌ها از فناوری‌های جدید استفاده کنیم.

او در ادامه گفت: در حوزه استفاده از فناوری‌ها یکی از مهم‌ترین مسائل هوش مصنوعی است که به کلیه فعالیت‌های پردازشی کمک می‌کند.

در این خصوص تمام نیازها را احصا کردیم، با توجه به محدودیت‌هایی که در بخش دولتی وجود دارد، ما به کمک بخش خصوصی نیاز داریم. خصوصاً بازیگران اصلی این بخش یعنی استارتاپ‌ها می‌توانند چالش‌هایی که سر راه دیجیتالی‌کردن منابع وجود دارد را مرتفع کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی کتابخانه ملی ایران درباره پروژه لیپ‌تک که در طرح تحول کتابخانه ملی گنجانده شده است، گفت: لیپ‌تک طرحی است برای گسترش و توسعه اکوسیستم کسب و کارهای نوین در حوزه محتوا.

یکی از وظایف ما در کتابخانه گردآوری منابع بیشتر برای در دسترس قرار دادن مخاطبین است. رویداد ویتا در راستای همین هدف برنامه‌ریزی شده است.

برای برگزاری این رویداد جلساتی با سازمان فناوری، معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی انجام دادیم و توافقات بسیار خوبی در این زمینه انجام شد.

وی تصریح کرد: ما به عنوان دولت وظیفه‌مان بیش از اینکه تصدی‌گری باشد، سیاستگذاری است. بازیگران اصلی این حرکت بزرگ در حوزه دیجیتال، استارتاپ‌ها هستند که با برگزاری رویداد ویتا از توانایی آن‌ها نیز استفاده خواهیم کرد.

بابک زنده‌دل مدیرکل برنامه‌ریزی سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز با اشاره به آمار و ارقام، ضرورت پیش رفتن به سمت تکنولوژی روز دنیا را تشریح کرد و گفت: سال ۹۷ ارزشیابی بیش از یک میلیارد برگ سند را انجام دادیم و ۷۰ میلیون برگ از آن به آرشیو کتابخانه اضافه شد.

پیش‌بینی ما این است که سالیانه ۳۵۰ ترابایت حجم سند الکترونیکی تدوین می‌شود که واجد شرایط آرشیو است. برای ارزیابی و دیجیتالی شدن هر برگ سند، نیروی انسانی و هزینه زیادی نیاز است و اینجاست که اهمیت و کاربرد هوش مصنوعی و روش‌های نوین احساس می‌شود.

در سال ۷۷ آمار نشر کتاب ۱۷ هزار عنوان بود که ده سال بعد به عدد ۵۷ هزار رسید و سال ۹۷ این عدد تقریباً به ۱۰۱ هزار جلد رسید و در یک بازه زمانی ۲۰ ساله، سرعت نشر کتاب ۶ برابر شد. تنها نهادی که به صورت قانونی باید کتاب‌ها را تحویل بگیرد و بانک فهرست شناسی را انجام دهد، کتابخانه ملی است که نیاز به بودجه و نیروی انسانی زیادی دارد.

بابک زنده‌دل اضافه کرد: دیجیتال سازی اینها پروسه عظیمی است که نیاز به راهکارهای هوشمندانه دارد. با نیروی انسانی موجود، دیجیتال سازی این حجم از اطلاعات کار سختی است. علاوه بر اینها ۴میلیون و ۶۰۰ فایل، ۳۸ هزار عکس فهرست نویسی شده و ۹۰ هزار عنوان کتاب خطی که برای برخی از آنها حتی نمی‌توان قیمتی در نظر گرفت نیز موجود است. برای دیجیتالی شدن، کنترل داده‌ها و ارزش افزوده پنهانی که در دل اینها است، نیاز به هوش مصنوعی داریم.

در ادامه محمدرضا قبادی مدیرعامل شتاب‌دهنده نوین تک درباره رویداد ویتا گفت: زیست بوم کارآفرینی ایران جوان است و بسیاری از استارتاپ ها با ریسک عدم موفقیت در جذب سرمایه‌گذاری مواجه هستند. همین مسئله گاهی مانع فعالیت آنان می‌شود. به همین دلیلی نیاز به یکسری فعالیت‌های زیرساختی است تا ریسک سرمایه گذاری در این استارتاپ ها را کاهش دهد.

قبادی افزود: رویداد ویتا قرار است به فعالین حوزه بیگ دیتا و هوش مصنوعی کمک کند تا این افراد با ریسک کمتری کارشان را پیش ببرند. یک فراخوان عمومی برای ثبت نام اعلام کردیم تا هر کسی که در این حوزه‌ها توانمند است، وارد این رویداد شود تا به ۳۷ مسئله‌ای که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای تکمیل زنجیره ارزش خود به آن نیاز دارد، پاسخ داده شود.

تیم‌های شرکت کننده در این رویداد به دو دسته تقسیم می‌شوند. آن‌هایی که می‌توانند برای این مسائل راه حل هوشمندانه پیدا کنند و دسته دیگر افرادی که استارتاپی برای توسعه دارند و قصدشان استفاده از منابع کتابخانه است.

او خاطرنشان کرد: شرکت کنندگان در این رویداد یک هفته فرصت دارند تا طرح‌های خودشان را برای شرکت در رویداد ارسال کنند. کارشناسانی از سازمان اسناد و کتابخانه ملی، شتاب‌دهنده نوین تک و مرکز نوآوری برق و کامپیوتر دانشگاه تهران بررسی این طرح‌ها را برعهده خواهند گرفت.

افراد برگزیده در ۲۴ تا ۲۶ تیرماه وارد فعالیت کارگاهی می‌شوند. در این کارگاه خدماتی مانند منتوری، مکان، دیتا و… در اختیار این افراد قرار می‌گیرد. پس از آن کارشناسان مسیر توسعه این پروژه‌ها را بررسی می‌کنند تا طرح‌های برتر با حمایت‌هایی مانند سرمایه‌گذاری، محل استقرار و… طرح‌های خودشان را به کسب و کار تبدیل کنند.

لازم به ذکر است شرکت در این رویداد کاملاً رایگان است و جوایز مختصری نیز برای طرح‌های برتر در نظر گرفته شده است. قبادی در پایان گفت: از تمام تیم‌هایی که طرح‌های شان را برای ما ارسال کنند، تقریباً ۳۰ تیم وارد مرحله کارگاهی ما می‌شود تا احتمال اجرایی شدن طرح شان مورد بررسی قرار گیرد. احتمال دارد تا به مرحله خروجی برسیم سه چهار تیم باقی بمانند که بتوانید کار را با آنها پیش ببریم. البته بقیه تیم‌ها همچنان می‌توانند در شبکه ارتباطی ما باقی بمانند و اگر کمکی نیاز داشته باشند ما حتماً از آنها حمایت خواهیم کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha