محمدرضا پور رجبی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از بندر تیاب اظهار داشت: برای اجرای این طرح که به مدت ۲ماه طول کشید، سه میلیارد ریال هزینه شده است.
وی بیان داشت: با توجه به ضرورت انجام تعمیرات زیرآبی سازه، بدنه و عرشه این اسکله و همچنین نیاز بندرگاه تیاب به اسکله فلزی شناور مجزا، پس از بررسی های کارشناسان فنی و جانمایی جدید، اسکله یاد شده به بندرگاه منتقل و نصب شد.
این مسوول اظهارداشت: در این طرح همچنین اقداماتی شامل هیدروگرافی حوضچه بندرگاه، تعیین جانمایی جدید و گود برداری محل اجرای فونداسیون بتنی به ابعاد ۶ متر طول، ۲ متر عرض و یک متر ارتفاع انجام شد.
پوررجبی، فرآیندهای تعمیرات اساسی و زیرآبی این طرح را شامل داکینگ، خزه تراشی، گریت بلاست کامل سازه، تعویض ورق به همراه تقویت سازه و عرشه، تعمیرات پل دسترسی، تهیه و نصب زینک اندهای حفاظتی و همچنین تهیه و نصب ضربه گیر عنوان کرد.
"مهدی بروغنی" رییس اداره تعمیر و نگهداری تجهیزات دریایی بندر شهید رجایی نیز با تشریح مشخصات فنی طرح یاد شده خاطرنشان کرد: اسکله فلزی شناور بندر تیاب دارای بدنه ای از جنس فولاد دریایی است که طول آن ۶ متر، عرض ۲.۱ متر، ارتفاع ۱.۲ متر و ارتفاع عرشه آزاد یک متر است.
مهدی بروغنی افزود: طول پل دسترسی (پله) را که مجدد تعمیر شده، ۱۲ متر، عرض ۰.۸ متر و وزن یک تن است.
وی هدف از اجرای این طرح را ایجاد زیرساخت لازم جهت تسهیل در رفت و آمد مسافر و گردشگر در بندر تیاب عنوان کرد و گفت: این طرح در راستای ایفای مسوولیت های اجتماعی و توسعه فرصت های شغلی دریایی برای جوانان بومی منطقه بویژه شرق استان صورت گرفته است.
وی یادآور شد: در عملیات انتقال، تعمیرات و نصب اسکله فلزی شناور بندر تیاب ۱۲ نفر شغل ایجاد شد.
رییس اداره تعمیر و نگهداری تجهیزات دریایی بندر شهید رجایی ابزار داشت: با سرمایه گذاری های سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه ایجاد اسکله ها و توسعه زیرساخت ها در بندر تیاب، در ۲ سال اخیر ظرفیت پذیرش مسافر و گردشگر در این بندر افزایش یافته است.
بندر تاریخی تیاب مهم ترین منطقه ساحلی شهرستان میناب است که گمرک آن طی یک و نیم قرن اخیر از جمله فعالترین گمرکات جنوب کشور بوده است.
این بندر در گذشته یکی از بنادر مهم خطه جنوب ایران از لحاظ فعالیت های تجاری، توریستی، ماهیگیری و فعالیت های وابسته به دریا بود و همچنین فعالترین مرز دریایی برای صادرات و واردات کالاها در منطقه شرق استان بوده است.
بندر تیاب طی سه دهه اخیر به دلیل بروز مشکلات ناوبری استفاده از ظرفیتهای آن دچار موانعی شده بود بر همین اساس، طرح تبدیل این بندر کوچک به یک بندر مدرن چند منظوره سال ۹۰ با تامین اعتبار از منابع داخلی سازمان بنادر در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان قرار گرفت.
وجود انواع پرندگان دریایی، ۴ هزار هکتار جنگلهای مانگرو (حرا) و تالاب بینالمللی ۴۵ هزار هکتاری از جاذبههای توریستی و گردشگری بندر تاریخی تیاب است. تمدن هرمز کهنه (میناب فعلی همجوار با رودخانه تاریخی آنامیس) که در تاریخ بنای آن را به اردشیر بابکان ساسانی و یا حتی قبل از آن نسبت میدهند، همچون تمدن بین النهرین شهرتی جهانی داشته است.
بندر تیاب به عنوان میراث بندری و دریایی باقیمانده از این تمدن روزگاری پرفراز و نشیب را تجربه کرده و بازرگانانش با بنادر هندوستان و شرق آفریقا، داد و ستد دریایی داشتهاند.
۷۱۹۵/۶۰۴۸
معاون فنی بنادر هرمزگان:
تعمیر اساسی و زیر آبی اسکله شناور بندرگاه تیاب به پایان رسید
۳۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۲۶
کد خبر:
83362081
بندرعباس-ایرنا- معاون فنی و نگهداری اداره کلل بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرد: تعمیر اساسی و زیرآبی و نصب یک فروند اسکله فلزی شناور در بندر تیاب به منظور ایجاد زیرساخت جهت تسهیل در تردد گردشگران دریایی به پایان رسید.
نظر شما