۱۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۱۶
کد خبرنگار: 1111
کد خبر: 83364115
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ترامپ وتکرار تهدیدات همیشگی علیه ایران در رسانه حامی کاخ سفید

تهران - ایرنا - رئیس جمهوری آمریکا در گفت و گو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، رسانه اصلی حامی کاخ سفید، با تکرار تهدیدات همیشگی علیه ایران گفت: «من پس از تعلیق تصمیم حمله به ایران حمایت زیادی به دست آوردم اما اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد، ما در جایگاهی هستیم که با انجام ندادن آن می توانیم کاری به مراتب بدتر انجام دهیم.»

دونالد ترامپ در جدیدترین گفت و گوی خود با «تاکر کارسون»، مجری محافظه کار شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» که رسانه اصلی حامی ترامپ است، بار دیگر هشدارهای تهدیدآمیز خود را تکرار کرد وگفت: «من پس از تعلیق تصمیم برای حمله به ایران پس از اینکه آنها پهپاد ما را سرنگون کردند، حمایت زیادی به دست آوردم. بسیاری این کار را یک لحظه بزرگ در ریاست جمهوری من دانستند و از من خیلی تعریف و تمجید کردند. اما این به معنای این است که اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد، ما در جایگاهی هستیم که با انجام ندادن آن (حمله نکردن) می‌توانیم کاری به مراتب بدتر انجام دهیم.» و فوراً اضافه کرد: «اما خوشبختانه ما مجبور نیستیم کاری انجام دهیم.»

ترامپ در ادامه این گفت و گو درباره دلیل لغو تصمیم حمله تلافی جویانه به سه سایت ایران توضیح داد: «آنها یک پهپاد بدون سرنشین ما را سرنگون کردند و ادعا کردند که بر فراز آب‌های سرزمینی آنها بود، در حالی که این طور نبود. اما آنها این طور گفتند و آن پهپاد بدون سرنشین بود. ما هم تصمیم گرفتیم حمله کنیم. پیش از اینکه من دستور حمله را صادر کنم می‌بایست تا قبل از ساعت ۷ همه چیز را می‌دانستم. آنها وارد اتاق شدند و تمامی جزئیات را به من گفتند اما نگفتند که چند نفر کشته خواهند شد. چند ایرانی؟ من می دانم که ایرانی‌های بسیاری در شهر نیویورک زندگی می‌کنند که واقعاً فوق العاده هستند. واقعاً عالی هستند.»

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه این گفت و گو ادعا کرد که وی پس از اینکه متوجه می‌شود در این حمله حداقل ۱۵۰ نفر کشته خواهند شد، حمله را لغو می‌کند و در این باره افزود: «من این را دوست ندارم، دوست ندارم و آن را متوقف کردم. من آنها را بیرون فرستادم و در نهایت تصمیم گرفتم که حمله نکنیم.»
‌وی سپس درباره خروج یکجانبه آمریکا از توافقنامه بین المللی «برجام» همان ادعاهای تکراری خود را بار دیگر گفت: «ما به یک توافق به معنای واقعی وحشتناک خاتمه دادیم. همان طور که می‌دانی، ما خواستار جنگ نیستیم. ما در پی صلح هستیم. ما می‌خواهیم جاده‌ها و مدرسه‌های خود و تمامی چیزهایی که می‌خواهیم بسازیم را بسازیم. اما نمی‌توانیم به ایران اجازه بدهیم سلاح هسته‌ای بسازد. شما نمی‌توانید به ایران اجازه بدهید سلاح هسته‌ای داشته باشد و نمی‌توانید به برخی کشورها اجازه بدهید سلاح هسته‌ای داشته باشند. این بسیار ویرانگر است.»

ترامپ این گفت و گو را که روز دوشنبه در تارنمای شبکه فاکس نیوز منتشر شده است، پیش از آن انجام داد که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد که میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران طبق برنامه از پیش تعیین شده، از مرز ۳۰۰ کیلوگرم فراتر رفته است. این اقدام ایران پس از آن صورت گرفت که آمریکا از توافق هسته‌ای ۱+۵ با ایران در ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ خارج شد و تمامی تحریم‌ها را برگرداند و اعلام کرد که فروش نفت ایران را به صفر خواهد رساند. اقدامی که با محکومیت و اعتراض سایر کشورهای عضو برجام روبرو شد و آن را خلاف این توافقنامه دانستند.

رئیس جمهوری آمریکا در حالی در این گفت و گو خود را دلسوز مردم ایران جلوه می‌دهد و انگیزه خود از لغو حمله نظامی به ایران «دوست نداشتن کشته شدن ۱۵۰ نفر ایرانی» عنوان می‌کند که تحریم‌های سختگیرانه، ظالمانه و غیرانسانی که تا به حال به بهانه واهی و اثبات نشده تسلیحاتی بودن برنامه صلح آمیز هسته‌ای کشورمان علیه مردم ایران وضع کرده، صدمات بسیاری به ایرانیان وارد کرده است. تحریم دارو و تجهیزات پزشکی فقط یکی از صدها مورد تحریم ظالمانه‌ای است که به طور مستقیم و غیرمستقیم جان ایرانی‌ها را تهدید کرده و می‌کند و بسیاری از بیماران صعب العلاج و لاعلاج نیز از این موضوع بسیار عذاب می کشند.

به دنبال اقدام آمریکا در محدود کردن مبادلات تجاری جهان با ایران و اعمال فشار بر خریداران نفت ایران، «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه گذشته و همزمان با سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌ها، دو گام نخست ایران شامل «توقف فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین برای ۶۰ روز» را به اعضای برجام اعلام کرد. وی در این باره افزود: «اگر اروپایی‌ها در این مدت به جبران بپردازند ما نیز به شرایط امروز بر می‌گردیم؛ در غیر این صورت، ۲ اقدام دیگر را در پیش می‌گیریم.»
«آژانس بین المللی انرژی اتمی» نیز با صدور بیانیه‌ای، عبور ایران از ذخایر اورانیوم غنی شده طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را تأیید کرد. این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام اطلاع داده است که آژانس تأیید کرده در تاریخ اول ژوئیه (۱۰ تیر ماه) میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از سقف مجاز در توافق هسته‌ای فراتر رفته است.

محمدجواد ظریف درتوئیتی با اشاره به پاراگراف ۳۶ برجام تاکید کرد که تهران توافق هسته‌ای برجام را نقض نکرده است. وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام، نوشت: «ما ضمن محفوظ بودن حقوق مان، به کشورهای E3+2 چند هفته فرصت دادیم. ما پس از ۶۰ هفته نهایتاً دست به اقدام زدیم.» وزیر خارجه کشورمان همچنین تاکید کرد: «به محض آنکه کشورهای اروپایی به تعهدات خود عمل کنند، ایران متقابلاً اقدامات معکوس را انجام می‌دهد.»
‌کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان‌های بین المللی در وین هم تصریح کرد که اقدام تهران در افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده کاملاً طبق حقوق آن بر اساس برجام صورت گرفته است و در این باره گفت: «همانگونه که در بیانیه شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز تأکید شده بود، ایران در راستای استیفای حقوق خود، مطابق بندهای ٢۶ و ٣۶ برجام، از ۸ می ٢٠١٩ (۱۸ اردیبهشت) اقداماتی را برای اعاده بخشی از تعادل به برجام، اتخاذ کرده است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha