ایران می‌تواند نقش موثرتری در سازمان بین‌المللی دریانوردی ایفا کند

تهران - ایرنا- نماینده ایران در سازمان بین‌المللی دریانوردی گفت: انتخاب ایران به ریاست کمیته همکاری‌های فنی سازمان بین‌المللی دریانوردی، اهمیت ویژه ای برای کشورمان دارد و این امکان را فراهم می‌کند تا نقش موثرتری در این سازمان جهانی ایفا کنیم.

به گزارش روز شنبه سازمان بنادر و دریانوردی، «ماندانا منصوریان» نماینده سازمان بنادر و دریانوردی ایران در سازمان جهانی دریانوردی، به عنوان نایب رئیس کمیته همکاری‌های فنی سازمان بین المللی دریانوردی انتخاب شد.

در نشستی که در مقر سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) در لندن برگزار شد، منصوریان توانست با کسب اکثریت آرای کشورهای عضو سازمان بین المللی دریانوردی به سمت نایب رئیسی کمیته همکاری‌های فنی سازمان بین المللی دریانوردی دست یابد.

منصوریان اولین نایب رئیس زن کمیته همکاری‌های فنی سازمان بین المللی دریانوردی به شمار می‌رود؛ کمیته همکاری‌های فنی سازمان بین المللی دریانوردی یکی از پنج کمیته اصلی سازمان بین المللی دریانوردی و مسئول ارائه کمک‌های فنی به ویژه به کشورهای در حال توسعه و ارتقای توانایی آنها در اجرای مقررات بین المللی مرتبط با ایمنی، امنیت و حفظ محیط زیست دریایی است.

منصوریان گفت: این هفته شصت و نهمین اجلاس کمیته همکاری‌های فنی آیمو در مقر سازمان بین المللی دریانوردی در لندن برگزار شد و یکی از دستورکارهای این جلسه، انتخاب رئیس و نایب رئیس کمیته یاد شده برای ۲ سال آینده بود.

نماینده ایران در سازمان بین‌المللی دریانوردی افزود: ایران از ماه‌ها قبل در راستای سیاست‌های کلان خود در حوزه همکاری‌های فنی آیمو نامزدی خود را برای کمیته همکاری‌های فنی آیمو اعلام کرده بود و خوشبختانه با رأی قاطع اعضا شاهد رقم خوردن نتیجه مثبت و موفقیت آمیزی برای ایران بودیم.

وی درباره نحوه انتخاب ایران در کمیته همکاری‌های فنی آیمو افزود: در حال حاضر ۱۷۴ کشور عضو سازمان جهانی دریانوردی و ۳ کشور نیز به طور غیر وابسته عضو این سازمان هستند.

نماینده ایران در سازمان بین المللی دریانوردی یادآور شد در انتخابات آیمو، تا زمانی که مخالفتی مبنی بر نامزدی یکی از اعضا وجود نداشته باشد، انتخاب، بر اساس رأی بر اجماع خواهد بود.

وی اظهار داشت: ایران از سال ۱۹۵۸ میلادی عضو سازمان جهانی دریانوردی بوده است. در حال حاضر این سازمان متشکل از ۵ کمیته اصلی است که کمیته همکاری‌های فنی یکی از این کمیته‌ها قلمداد می‌شود.

منصوریان درباره اهمیت کمیته همکاری‌های فنی آیمو به ویژه برای ایران گفت: نقش آموزش و تربیت نیروهای انسانی به خصوص برای کشورهای در حال توسعه از موضوعات مهم و مورد بحث این کمیته است، بنابراین ریاست بر کمیته همکاری‌های فنی آیمو برای ایران جایگاه ویژه ای دارد.

وی اضافه کرد: انتخاب ایران برای ریاست کمیته همکاری‌های فنی آیمو این امکان را برای کشور فراهم می‌کند تا نقش موثرتری در این سازمان بین المللی و سایر کمیته‌های آن داشته باشد.

نماینده ایران در سازمان بین المللی دریانوردی اذعان داشت: با ریاست بر این کمیته، شرایط تصمیم گیری ایران درباره تخصیص دوره‌های آموزشی و استفاده از خدمات و کمک‌های کمیته همکاری‌های فنی برای آموزش و تقویت نیروی انسانی در بخش دریا مهیا خواهد شد.

وی گفت: با ریاست بر کمیته همکاری‌های فنی آیمو تعامل نزدیکتری با دبیرخانه خواهیم داشت و از ظرفیت‌های موجود در این سازمان برای کشورمان بهره می‌بریم.

منصوریان در باره حضور بانوان در این سمت در سازمان جهانی دریانوردی نیز گفت: طبق اعلام دبیرخانه این سازمان، از زمان الحاق ایران به کنوانسیون‌های آیمو، این اولین بار است که یک خانم از ایران به سمت نایب رئیسی یکی از کمیته‌های اصلی سازمان جهانی دریانوردی منصوب می‌شود.

وی تاکید کرد: ایران در همه موارد فنی آیمو همواره نقش پررنگ و مؤثری ایفا کرده است و براساس طبق همه اعضای سازمان و همچنین دبیرکل آیمو، ایران نقشی کلیدی در سازمان جهانی دریانوردی داشته است.

به گزارش ایرنا؛ سازمان بین‌المللی دریانوردی (International Maritime Organization) یا آیمو IMO در ۶ مارس ۱۹۴۸ در کنفرانسی در ژنو به تصویب رسید و ۱۰ سال بعد اجرایی شد و از سال ۱۹۵۸ در جامعه بین‌المللی شروع به کار کرد. این سازمان با ۱۷۱ عضو و ۳ عضو وابسته یکی از موسسات تخصصی وابسته به سازمان ملل و مقر آن در لندن (بریتانیا) است.
هدف این سازمان، تسهیل همکاری و مبادله اطلاعات میان کشورهای عضو در زمینه موضوعات فنی مربوط به کشتی رانی و به وجود آوردن عالی‌ترین معیارهای ایمنی دریایی است.
مهم‌ترین هدف آیمو «ایمنی، امنیت، کشتی‌رانی کارآمد در اقیانوس‌های عاری از آلودگی» است. آیمو به طور کلی صلاحیت دارد در خصوص کلیه مسائل اداری و حقوقی مربوط به دریانوردی، اقدامات و تصمیمات لازم را انجام دهد.

آیمو تاکنون پس از سال‌ها فعالیت مستمر توانسته‌است ۵۰ کنوانسیون و پروتکل و بیش از ۱۰۰۰ کد و توصیه‌نامه در رابطه با ایمنی و امنیت دریانوردی، جلوگیری از آلودگی آب‌ها و موضوعات مرتبط دیگر را به تصویب برساند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha