۹ تیر ۱۳۹۸، ۹:۵۳
کد خبرنگار: 772
کد خبر: 83374576
T T
۰ نفر

رونمایی از معامله قرن باز هم به تاخیر افتاد

شکست کارگاه منامه

۹ تیر ۱۳۹۸، ۹:۵۳
کد خبر: 83374576
شهاب شهسواری
شکست کارگاه منامه

تهران- ایرنا- دونالد ترامپ ۳ روز بعد از برگزاری کارگاه اقتصادی دامادش در بحرین تاکید کرد که اجرای طرح موسوم به «معامله قرن» برای مساله فلسطین، سخت‌ترین توافق تاریخ است. او تهدید کرد اگر در دوران او این طرح عملی نشود، دیگر هرگز هیچ طرح صلحی به نتیجه نخواهد رسید.

به گزارش روزنامه اعتماد؛ اظهارات ترامپ بعد از آن بیان می‌شود که جارد کوشنر، داماد او که به عنوان مسوول تدوین طرح «معامله قرن» منصوب شده است، اعلام کرد جزییات سیاسی این طرح «چند ماه دیگر» رونمایی خواهد شد. دونالد ترامپ دلیل این تاخیر در انتشار طرح معامله قرن را «تاخیر در تشکیل کابینه» دولت اشغالگر سرزمین فلسطین توصیف کرد. جارد کوشنر، داماد ترامپ در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان در مورد دستاورد کارگاه منامه گفته است: «حاضران موافق بودند که پروژه‌های ما در صورت اجرای یک توافق بسیار اجرایی خواهد بود اما لازم است که فضای مناسبی برای آن به وجود بیاید.» همزمان جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای از مردم بحرین به خاطر حمایت از فلسطین و مخالفت با برگزاری نشست کارگاه «از صلح تا شکوفایی» تشکر کرده است. در طول برگزاری نشست اقتصادی در منامه، پایتخت بحرین بسیاری از شهروندان بحرینی با وجود فشارهای امنیتی در شبکه‌های اجتماعی به انتقاد از میزبانی این جزیره خلیج فارس از نشست امریکایی معامله قرن پرداختند. موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس نیز به شدت از اظهارات وزیر امورخارجه بحرین در مورد لزوم عادی‌سازی روابط با اسراییل انتقاد کرده است. خالد بن احمد، وزیر امورخارجه بحرین در گفت‌وگویی با روزنامه تایمز اسراییل گفته بود: «ما باور داریم که اسراییل یک کشور است و می‌خواهیم رابطه‌مان را با آن بهتر کنیم و با آن به صلح برسیم.» این اظهارات وزیر خارجه بحرین با استقبال شدید رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین مواجه شده بود. وزارت خارجه رژیم اشغالگر با انتشار توییتی تاکید کرده بود: «ما از عبارات مثبتی که از سوی وزیر خارجه بحرین به کار رفته است، تشکر می‌کنیم.»

نگرانی از آینده آوارگان فلسطینی

تاخیر در رونمایی از بخش سیاسی معامله قرن در حالی رخ می‌دهد که نمایندگان امریکا در امور خاورمیانه به صورت مستمر از پاسخ به سوالات در مورد موضع آنها نسبت به تشکیل دولت مستقل فلسطینی، حق بازگشت آوارگان و احتمال وجود دو دولت در سرزمین‌های اشغالی فلسطین طفره می‌روند. جارد کوشنر، که کارگاه اقتصادی‌اش در منامه بدون دستاوردی محسوس، چهارشنبه هفته آینده به پایان رسید به سی‌ان‌ان گفته است که اصطلاحاتی مانند «راهکار دو کشور» و «دولت مستقل»، «اصطلاحاتی محلی» هستند و طرح او از این عبارات «سنتی» متفاوت خواهد بود. او همچنین در مورد اظهارنظر دیوید فریدمن، سفیر امریکا در سرزمین اشغالی فلسطین که گفته بود «امریکا مشکلی با ضمیمه شدن بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن به اسراییل ندارد» حاضر به پاسخگویی نشد.

اظهاراتی از این دست، نگرانی‌ها در میان کشورهای پیرامون سرزمین اشغالی را افزایش داده است. دولت‌های اردن، لبنان و سوریه که کشورهای‌شان دهه‌هاست، میزبان میلیون‌ها آواره فلسطینی هستند که به دلیل اشغال سرزمین‌های‌شان مجبور به ترک خانه خود شده‌اند نسبت به هدف امریکا برای پاک کردن مساله آوارگان فلسطینی به شدت نگران هستند. دولت لبنان که حاضر نشد در کارگاه اقتصادی منامه شرکت کند، بارها تاکید کرده است که هرگز حاضر به تن دادن به طرح صلحی نیست که مساله بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌های‌شان در آن پیش‌بینی نشده باشد. چهارشنبه هفته پیش و همزمان با برگزاری نشست منامه، سعد حریری نخست‌وزیر لبنان تاکید کرده بود که «استقرار دایمی آوارگان» مخالف قانون اساسی لبنان است. همزمان روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی خبر داده است که داماد ترامپ در ملاقات‌های خصوصی، پیشنهاد مشوق‌های مالی و سیاسی به لبنان در صورت پذیرش معامله قرن داده است. به گزارش فارس به نقل از الاخبار، پیشنهادهای کوشنر شامل تسهیل در روند ترسیم مرزهای مورد اختلاف در جنوب لبنان، دستیابی بیرون بر مبالغ مالی زیاد و تعهد امریکا به تسریع روند بازگشت آوارگان سوری بوده تا لبنان نیز در مقابل فلسطینی‌ها را به مهاجرت تشویق کند و به فلسطینی‌هایی که در لبنان باقی می‌مانند، اجازه کار در طرح‌های سرمایه‌گذاری در کنار لبنانی‌ها داده شود.

دولت مستقل فلسطینی در برنامه نیست

دو سال و نیم بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ، مقام‌های دولت او همچنان برای رونمایی از طرح موسوم به «معامله قرن» که قرار است به عنوان راهکار امریکا برای مساله فلسطین عرضه شود، امروز و فردا می‌کنند. در شرایطی که داماد رییس‌جمهور امریکا، جارد کوشنر پیش از ماه رمضان مدعی شده بود که این طرح بعد از پایان ماه رمضان رونمایی خواهد شد اما از عمل به وعده خود باز ماند. کاخ سفید هفته گذشته با انتشار یک بروشور تبلیغاتی در مورد آینده فلسطینیان در صورت جمع‌آوری کمک‌های خارجی و سرمایه‌گذاری بین‌المللی به استقبال برگزاری کارگاهی دو روزه در بحرین رفته بود که در آن قرار بود تا «فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سرزمین‌های اشغالی» برای حاضران توصیف شود. اما تهیه‌کننده طرح موسوم به معامله قرن همچنان در مورد محتوای آن چیزی که قرار است به افکار عمومی عرضه کند، سردرگم به نظر می‌رسد. کوشنر در گفت‌وگویی زنده با سی‌ان‌ان همزمان با برگزاری جلسه منامه از پاسخ به سوال‌های مجری برنامه ناتوان بود. او که قبلاً مدعی شده بود، طرح معامله قرن بعد از ماه رمضان رونمایی می‌شود بار دیگر زمان رونمایی بخش سیاسی این طرح را «چند ماه دیگر» بیان کرد. کوشنر در برابر سوالات متعدد مجری سی‌ان‌ان در مورد حق تشکیل دولت مستقل برای فلسطینیان و احتمال پذیرش راهکار دو دولتی توسط حکومت امریکا ناتوان بود.

جارد کوشنر در مصاحبه با سی‌ان‌ان در پاسخ به سوالات در مورد راهکار دو دولتی همچنین تشکیل «دولت مستقل» این عبارات را «اصطلاحات بومی سنتی» دانست و ادعا کرد تصوری که در طرح او پیش‌بینی شده است با تصاویر موجود از مساله فلسطین متفاوت خواهد بود. ولف بلیتزر، مجری شبکه سی‌ان‌ان از داماد رییس‌جمهور امریکا سوال کرد که «آیا در نتیجه طرح او نهایتاً فلسطینی‌ها قادر به تشکیل حکومت مستقل خواهند بود؟» اما کوشنر از پاسخ مستقیم به این سوال طفره رفت و گفت: «خیلی اصطلاحات محلی مختلفی در مورد این موضوع به کار برده می‌شود که تاکنون هیچیک به نتیجه‌ای نرسیده‌اند، طرح ما متفاوت است.»

کوشنر که تاکنون بارها رونمایی از طرح سری خود را به تاخیر انداخته است این بار هم در مورد زمان رونمایی از طرح سیاسی معامله قرن گفت: «باید ببینیم در عرض چند ماه آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. ما یک طرح نوشته‌ایم که جزییات آن در آینده منتشر می‌شود الان فکر کنم که مجموعاً ۶۰ صفحه شده باشد.» او در مورد ادعای سفیر امریکا در سرزمین‌های اشغالی که «حاکمیت بر بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن» را حق دولت اشغالگر دانسته بود، حاضر به پاسخ‌گویی نشد و گفت: «باید ببینیم وقتی که طرح ما منتشر می‌شود چه چیزی در آن است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha