۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۵۹
کد خبر: 83374592
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تعداد میراث ناملموس کرمان در فهرست آثار ملی افزایش یافت

کرمان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: با ثبت ۶ اثر ناملموس در نشست اخیر کمیته ثبت آثار میراث ناملموس کشور، تعداد آثار ثبتی استان کرمان در حوزه میراث فرهنگی ناملموس کشور، به ۷۷ اثر رسیده است.

رضا فرخی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آثار ناملموس آیین حنابندان شهرستان جیرفت، مهارت ساخت و نواختن سوتک گلی شهداد، فن تهیه کشک خلال کوهبنان، آیین برپایی خیمه ابوالفضل طغرالجرد، فن تهیه عروسک لپتو شهداد و هنر قطاعی کرمان پس از بررسی و تأیید نهایی به ثبت ملی رسیدند.

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی در فهرست آثار ملی و سپس در فهرست میراث جهانی (یونسکو) است که به خوبی در حال انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اظهار داشت: در ادامه سیاست های پژوهشی این اداره کل و به منظور شناخت و تعیین تکلیف اراضی کشاورزی کاوش باستانشناسی محوطه گزگ بخش راین به مدت یک ماه آغاز شده است.

وی افزود: شناخت و مطالعه وضعیت منظر تاریخی و فرهنگی دشت گزگ بخش راین به دلیل موقعیت جغرافیایی آنکه در دوران گذشته محل ارتباط مناطق باستانی جنوب و شرق با شمال استان کرمان محسوب می شود، هدف از انجام این پژوهش است.

فرخی با بیان اینکه محوطه تاریخی گزک راین به دوران اواخر ساسانی و قرون میانی اسلامی (سلجوقی) است تصریح کرد: کاوش های باستان شناسی این منطقه با حضور چهار باستانشناس ایرانی انجام می شود.

بخش راین در فاصله ۱۰۶ کیلومتری کرمان قرار دارد.

۷۴۳۷ / ۵۰۵۴

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha