۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۹:۴۱
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 83375719
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تحلیل حوادث رانندگی از نقاط حادثه خیز تا واژگونی

بیرجند - ایرنا - مدیران حوزه راه و ترافیک خراسان جنوبی در نشستی با حضور رئیس پلیس راه کشور و معاون عمرانی استاندار به تحلیل وضعیت ایمنی راه ها و حوادث رانندگی این استان بر اساس داده های موجود پرداختند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی روز یکشنبه در نشست مشترک کمیته اجرایی کمیسیون ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی و شورای ترافیک خراسان جنوبی گفت: ۲۷ نقطه در جاده‌های استان پر تصادف است که نواقص هفت نقطه رفع شده و هشت نقطه نیز در دستور کار قرار دارد.

جعفر شهامت افزود: مابقی نقاط نیز طرح مصوب دارد که با تلفیق اعتبار ملی و استانی تعیین تکلیف می‌شود.

وی گفت: با توجه به نرخ تصادفات در استان، بازنگری نقاط پر حادثه در دستور کار قرار گرفته که ممیزی ایمنی و تمرکز بر حذف تصادف فوتی رویکرد کوتاه مدت برای کاهش حوادث رانندگی است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی ایجاد سکوهای استراحت را یکی از راه های کم هزینه و زودبازده برای کاهش تصادفات جاده‌ای عنوان کرد و گفت: سال گذشته در چند نقطه این استراحتگاه‌ها ایجاد شده و در برخی محورها از جمله نهبندان و طبس نیز به دنبال جلب مشارکت مردم هستیم تا با ایجاد سکوهای استراحت حجم تصادفات کاهش یابد.

وی با بیان اینکه محور نهبندان - سربیشه به دلیل سوخت کش‌ها بیشترین سهم حوادث سال گذشته را داشته است ادامه داد: به دنبال تمرکز اقدامات زودبازده هستیم تا در مدت ۳ ماه شاهد اثرگذاری اقدامات باشیم.

شهامت گفت: در جاده بیرجند - قاین و دیهوک - فردوس سال گذشته بیش از ۲۵ میلیارد تومان پروژه تعریف کردیم که در حال انجام است.

وی افزود: این اقدامات حدود یکسال و نیم به طول خواهد انجامید و تأثیر زیادی بر روی کاهش تصادفات خواهد داشت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی ایجاد مجتمع بین راهی در جاده دیهوک – فردوس و همکاری پلیس راه برای توقف اجباری را یکی از عوامل کاهش تصادفات در این محور عنوان کرد و گفت: محور دیهوک - فردوس به دلایلی چند سال دچار رهاشدگی بود اما پس از تصادف خاص ۲۳ بهمن سال ۹۶ که ۱۳ کشته در حادثه اتوبوس به همراه داشت اقداماتی در راستای کاهش تصادفات انجام شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته، واژگونی وسایل نقلیه رتبه اول را در حوادثی فوتی داشته است افزود: با اقداماتی که سال قبل صورت گرفت شاهد کاهش پنج درصدی تلفات حوادث جاده‌ای در استان بودیم که این آمار در سه ماهه نخست امسال روند افزایشی دارد.

روستاهای حاشیه جاده بیرجند قاین به ورودی و خروجی مناسب نیاز دارند

فرماندار بیرجند نیز در این جلسه گفت: محور بیرجند - قاین نیازمند جداکننده‌های مناسب بخصوص در گردنه‌ها است.

علی ناصری با اشاره به لزوم شیب بندی در گردنه‌ها ادامه داد: روستاهایی با جمعیت بالا در محور بیرجند - قاین وجود دارد که نیازمند ورودی و خروجی مناسب است.

وی بیان کرد: تقاطع محورهای روستایی در مسیر بیرجند - قاین و بیرجند - سربیشه نیز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا شاهد کاهش حوادث رانندگی باشیم همچنین روستاهای پرجمعیت زیادی در این مسیر وجود دارد که نیازمند ورودی و خروجی مناسب است.

نمایندگان برای سفر در جاده بیرجند –قاین وصیت نامه می‌نویسند

رئیس شورای اسلامی خراسان‌جنوبی نیز با اشاره به وضعیت وخیم جاده بیرجند- قاین، گفت: متاسفانه در این جاده خانواده‌های زیادی عزیزان خود را از دست می‌دهند.

محمدرضا قرایی با تاکید بر لزوم مطالبه گری جدی در این خصوص از سطح کلان کشور از فرمانده پلیس راه کشور خواست تا زبان گویای مردم داغدیده خراسان‌جنوبی در کشور باشد و اعلام کرد: نگاه کشور به این استان چیست؟ و چرا هیچ اقدام جدی در این خصوص انجام نمی‌شود؟

وی با بیان اینکه حتی نمایندگان استان در مجلس نیز اعلام کرده‌اند قبل از ورود به این جاده وصیت خود را می‌نویسند افزود: وقتی مسئولان استان چنین نگاهی به این جاده دارند باید منتظر چه اتفاقی باشیم.

وی گفت: اگر خانواده‌های داغدیده هر کدام عکس فرزندان که در این محور کشته شده‌اند را به دست گرفته و در مسیر جاده بایستند این محور مملو از جمعیت خواهد شد.

تخصیص اعتبار از جرایم ماده ۲۳ کاهش یافت

معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهردار بیرجند هم از عدم تخصیص اعتبارات جرایم ماده ۲۳ قانون راهنمایی و رانندگی به استان گلایه کرد و گفت: سال قبل از سه هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب بودجه ترافیکی و جرایم کشور، فقط ۱۸۰ میلیون تومان به شهر بیرجند در قالب اوراق اختصاص داده شد.

علی عدل افزود: انتظار می‌رود برای تخصیص این اعتبارات از محل جرایم حداقل پیگیری‌ها در سطح کلان کشور انجام شود.

وی اظهار داشت: شهرداری بیرجند ۴ تا ۵ درصد بودجه سال گذشته را به امور ترافیکی اختصاص داده است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها استانداری خراسان‌جنوبی نیز گفت: چهار سال متوالی است که جرایم ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در استان زیر ۱۰ درصد تخصیص می‌یابد.

حمید حلاج مقدم افزود: این جرایم پول نقدی است که به خزانه واریز می‌شود و جای سئوال دارد که چرا این اعتبارات به استان خراسان‌جنوبی تخصیص نمی‌یابد؟

وی با اشاره به موضوع جمع آوری سرعتگیرها بیان کرد: با توجه به اینکه اغلب سرعتگیرها در تقاطع‌های دارای چراغ فرماندهی بوده و جمع آوری شده لذا اینکه حذف سرعتگیر در افزایش تصادفات تأثیرگذار است به تحلیل و بررسی بیشتری نیاز دارد.

لزوم تهیه طرح پژوهشی در حوزه تصادفات

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی نیز گفت: پنج سال اخیر ۳۴۲ کیلومتر باند دوم در استان احداث شده و اگرچه افزایش باندهای دوم در وقوع تصادفات مؤثر بوده اما مهم‌تر از این واژگونی و خواب‌آلودگی است.

مهدی جعفری ادامه داد: در نقاط حادثه‌خیز استان تصادفات کمتر به وقوع پیوسته است.

وی بیان کرد: باید در خصوص وقوع تصادفات یک طرح پژوهشی تهیه و مسئله ریشه‌یابی شود که در این زمینه راه و شهرسازی نیز با تخصیص اعتبار پژوهشی می‌تواند همکاری کند.

کمبود پایگاه امداد و نجات در طبس بحرانی است

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه بر الزامی کردن آموزش‌های امداد و نجات در زمان صدور گواهینامه رانندگی تاکید کرد.

محمدرحیم شهریاری افزود: اگر افراد از آموزش‌های لازم برخوردار باشند در صحنه بهتر می‌توانند با حوادث برخورد کنند.

وی گفت: در برخی جاده‌های استان طولانی بودن فاصله بین دو پایگاه امدادی هلال احمر موجب دیر رسیدن نیروهای امدادی و افزایش تلفات می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان‌جنوبی با اشاره به بحرانی بودن شهرستان طبس از لحاظ کمبود پایگاه امداد و نجات افزود: ایجاد پایگاه‌های هلال احمر نیازمند کمک در بحث تخصیص اعتبار از سوی مدیریت بحران و فرمانداری‌ها است.

استفاده از آپشن اعلام تصادفات در خودروها

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: با امکانات سنتی دارای برد محدودی هستیم.

سید علی حسینی استفاده از فناوری‌های جدید را مورد تاکید قرار دارد و افزود: در صورتی که امکان مکان یابی تماس برقرار باشد شاهد جهش خدمات از سوی نیروهای امدادی خواهیم بود.

وی بیان کرد: استفاده از سیستم‌های هشدار هنگام وقوع تصادف و اعلام موقعیت به نیروهای امدادی در اعزام سریع بسیار مؤثر است که نصب چنین آپشنی باید در خودروها اجباری شود.

وی با اشاره به پراکندگی استان اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی در ساخت پایگاه جاده‌ای اورژانس سرانه کم دارد لذا درخواست می‌شود که فرمانداری‌ها علاوه بر مشارکت در ساخت پایگاه‌ها برای تجهیز آن نیز همکاری کنند.

۹۸۹۳*۳۰۲۸
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha