۹ تیر ۱۳۹۸، ۲۰:۴۶
کد خبرنگار: 1181
کد خبر: 83375767
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نخستین کارخانه جمع آوری دی اکسید کربن در خوزستان تا ۲ ماه دیگر افتتاح می شود

اهواز - ایرنا - استاندار خوزستان گفت: کارخانه استحصال گاز CO2 از خمیرمایه در راستای تعهد به پیمان «کیوتو» و کاهش گازهای گلخانه ای ظرف ۲ ماه آینده به بهره برداری می رسد.

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی در کارگروه پسماند استان در سالن جلسات استانداری با حضور هیأت اعزامی اتحادیه اروپا، اظهار داشت: کارخانه Bio CO2 نخستین واحد صنعتی در این زمینه در کشور است که یکی از صنایع جانبی کارخانه الکل سازی و خمیرمایه رازی به شمار می‌آید.

به گفته وی ساخت این کارخانه در راستای تعهد به پیمان «کیوتو» و کاهش گازهای گلخانه‌ای صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تصمیمات بخشی خوزستان را با تنش‌های زیست محیطی مواجه کرده، اظهار داشت: این استان به دلیل تمرکز صنعت به ویژه صنایع نفت، کشاورزی و سدسازی، بیشترین دخالت انسانی را برای بهره برداری از منابع داشته که منجر به تخریب محیط زیست شده و باید برای توازن بخشی به آن اقدام شود.

تحریم تصفیه خانه فاضلاب غرب

شریعتی همچنین گفت: اجرای تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز، به دلیل تحریم‌های اقتصادی متوقف شده است.

وی افزود: فاینانسور چینی این تصفیه خانه تمام اقدامات را برای اجرای طرح انجام داده و محل اجرای آن نیز تعیین شده بود، اما با تحریم‌ها به مشکل برخورده و متوقف شده است.

شریعتی اضافه کرد: این تصفیه خانه به دلیل ظرفیت بالایی که داشت می‌توانست همه مشکل فاضلاب اهواز را حل کند.

استاندار خوزستان با اشاره به اجرای تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز با ظرفیت تصفیه ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز اظهار داشت: پنج تصفیه خانه فاضلاب در استان در شهرهای خرمشهر، شادگان، آبادان، بندرامام و ماهشهر در حال ساخت است و پیشرفت ۸۰ درصدی دارد.

وی افزود: تصفیه خانه فاضلاب پنج شهر دیگر نیز در حال اقدام برای فاینانس است اما به دلیل تحریم‌ها، روند کندی دارد.

شریعتی در ادامه با اشاره به مشکلات استان در زمینه مدیریت پسماند، اظهار امیدواری کرد که بتوان از تجارب موفق کشورهای اروپایی در مدیریت پسماند استفاده شود.

وی با بیان اینکه خوزستان قطب کشاورزی و بزرگترین تولیدکننده محصولات این بخش است، گفت: با توجه به اهمیت تولید و امنیت غذایی، باید در حفاظت از خاک کوشا باشیم.

شریعتی یکی دیگر از عوامل تهدیدکننده محیط زیست خوزستان را علاوه بر پسماند، فلرهای نفتی (مشعل) عنوان کرد و گفت: پارسال با حضور رئیس جمهوری قراردادی به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار برای جمع آوری گازهای همراه نفت و استفاده از ۹۰ درصد آنها در صنایع پتروشیمی امضا شده است.

خوزستان، پایلوت آلودگی هوا و پسماند

سرگروه هیأت اعزامی اتحادیه اروپا به خوزستان نیز در این نشست هدف از سفر هیأت اروپایی به خوزستان را در راستای همکاری مشترک با ایران در زمینه محیط زیست عنوان کرد و گفت: همکاری‌ها با وزارت نیرو در زمینه مدیریت منابع آب (آلودگی‌های دریایی و ضایعات) و سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه آلودگی هوا و پسماند است.

«آنیتا ریچ» افزود: خوزستان به عنوان استان پایلوت در زمینه مقابله با آلودگی هوا و پسماند انتخاب شده است.

وی با اشاره به حضور کارشناسانی در این زمینه از کشورهای اتریش، آلمان و فنلاند، اظهار داشت: بر اساس مشاهدات متوجه شدیم که خوزستان اسکلت اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهد با این حال با مشکلات زیادی روبه روست، به همین دلیل به عنوان پایلوت انتخاب شده است.

۴۰ درصد ریزگردها خارجی است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه منشأ ۴۰ درصد از ریزگردهای خوزستان کانون‌های خارجی است، خواستار همکاری سازمان‌های بین المللی برای مهار کانون‌های گرد و غبار در کشورهای همسایه ایران شد.

کیامرث حاجی زاده با تاکید بر اهمیت جایگاه جامعه بین المللی در رسیدگی به مسائل زیست محیطی به ویژه در خاورمیانه، گفت: کانون‌های گرد و غباری که کشور و به ویژه خوزستان را تحت تأثیر قرار داده در کشورهای عربستان، سوریه و عراق قرار دارند.

وی نیازهای زیستی و ایمنی و بهداشت را جزو نیازهای اولیه انسان دانست و تصریح کرد: مدعیان حقوق بشر با تشکیل گروه‌های تکفیری باعث شده‌اند که محیط زیست در کشورهای همسایه تخریب شده و بازسازی آن به اولویت آخر تبدیل شود و برنامه‌های نظارت و حفاظت محیط زیست در این کشورها از بین برود.

حاجی زاده با اشاره به اجرای طرح مقابله با ریزگردها در ۴۰ هزار هکتار از کانون‌های فوق بحرانی گرد و غبار خوزستان، افزود: با وجود سیل بی سابقه اما کانون‌های گرد و غبار خارجی همچنان فعال هستند.

هیأت پنج نفره اتحادیه اروپا در حوزه محیط زیست، روز شنبه به منظور بررسی روش‌های مقابله با آلودگی هوا و پسماند به خوزستان سفر کرده است. این سفر در راستای توافق ایران و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ است.

این هیأت دیروز از کانون‌های گرد و غبار شرق اهواز و آزمایشگاه‌های کنترل کیفی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان وامروز از مدفن پسماند اهواز در روستای «صفیره» دیدن کرد. روز گذشته نیز کارگروه مقابله با آلودگی هوای خوزستان با حضور این هیأت برگزار شد.

خوزستان از اوایل دهه ۸۰ با پدیده گرد و غبار درگیر است. به دنبال وقوع طوفان‌های شدید گرد و غبار در سال ۹۵ طرح اضطراری مهار کانون‌های خوزستان از کانون بحرانی در شرق و جنوب شرق اهواز آغاز شد.

خداکرم جلالی رئیس سابق سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در اسفند ماه ۱۳۹۵ گفته بود: ٨٠ درصد گرد و غبار و ریزگردهای استان خوزستان منشأ خارجی دارد و عملیات بیابان زدایی این استان حداقل سه سال زمان نیاز دارد.

خوزستان در حدود ۳۵۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار با منشأ رسی دارد و کانون‌های فرسایش بادی این استان نیز ۳۵۰ هزار هکتار مساحت دارد.

در پی تصویب قطعنامه مقابله با پدیده گرد و غبار در هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اولین اجلاس سازمان ملل در زمینه گرد و غبار تیر ماه ۱۳۹۶ در تهران برگزار شد.

۹۷۵۴/‏۶۰۰۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha