۱۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۳۸
کد خبرنگار: 1270
کد خبر: 83377973
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرپرست فرمانداری بوکان از نبود کمپ ترک اعتیاد انتقاد کرد

مهاباد - ایرنا - سرپرست فرمانداری بوکان از نبود کمپ های ترک اعتیاد در این شهرستان انتقاد کرد و توجه مسوولان مرتبط نسبت به راه اندازی این کمپ ها را خواستار شد.

لقمان خسروپور روز سه شنبه در همایش سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی بوکان افزود: نبود کمپ ترک اعتیاد باعث بروز مشکلاتی شده به طوری که هر بار که معتادان متجاهری که دستگیر می‌شوند به شهرهای همجوار فرستاده می‌شوند و بعد از چند روز آزاد و دوباره به این شهرستان بازمی گردند.

وی اظهار داشت: مراکز اقامتی و کمپ های ترک اعتیاد نقش مهمی در پاک شدن معتادان به جامعه دارند و از این رو حمایت از این مراکز تضمین کننده مبارزه با این آسیب اجتماعی است.

خسروپور با بیان اینکه هدف از برپایی مراکز بازپروری و کمپ های ترک اعتیاد بازگرداندن سلامت افراد آسیب دیده از اعتیاد به روال عادی زندگی است، اضافه کرد: معتاد به مواد مخدر، مجرم نیست بلکه به عنوان یک بیمار اجتماعی، نیاز به مداوا دارد و باید آنان را به صورت یک بیمار در جامعه بشناسیم.

وی با بیان اینکه نقش مهم سازمان های مردم نهاد در فرآیند اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر بسیار حایز اهمیت است، گفت: باید از ظرفیت سازمان های مردم نهاد برای مبارزه با این امر بخوبی استفاده شود.

وی افزود: استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد برای مدیریت در حوزه اجتماعی امری اجتناب ناپذیر است به طوری که در حال حاضر بخش عمده‌ای از مسوولیت کار در این حوزه بر عهده این سازمان‌ها است.

وی ادامه داد: هم اکنون مواد مخدر و اعتیاد به عنوان یکی از آسیب‌های نخست اجتماعی و موفقیت در زمینه کنترل و کاهش آسیب‌های آن نیازمند مداخله موثر تمامی مسوولان و مشارکت و هم افزایی جدی مردم و استفاده دولت از این ظرفیت ارزشمند اجتماعی است.

خسروپور تنها راه کار مبارزه با مواد مخدر را اجتماعی کردن آن دانست و اضافه کرد: اعتیاد به مواد مخدر به عنوان یکی از مسائل اجتماعی در بروز بسیاری از آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی است و فعال نمودن و گسترش سازمان‌های غیردولتی برای مبارزه با اعتیاد و استفاده از ظرفیت‌های سمن‌ها، صاحبنظران حوزه و دانشگاه در امر مبارزه با مواد مخدر ضرورت انکارناپذیری است.

وی اظهار داشت: دولت به تنهایی نمی‌تواند در حوزه مبارزه با مواد مخدر وارد شود بنابراین حضور مردم و انجمن‌های مردم نهاد در این امر ضروری است.

خسروپور به حوزه آسیب‌های اجتماعی شهرستان اشاره کرد و افزود: شهرستان بوکان به دلیل مهاجر پذیر بودن آن و افزایش حاشیه نشینی با آسیب‌ها اجتماعی فراوانی دست به گریبان است و بنابراین برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی در مناطق مختلف شهرستان لازم و ضروری است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان نیز در این همایش گفت: کلیدی ترین و موثرترین آسیب‌های اجتماعی اعتیاد به مواد مخدر بوده و بسیاری از مشکلات به وجود آمده اجتماع از جمله طلاق ریشه در اعتیاد به مواد مخدر دارد.

انور ضیایی ادامه داد: اعتیاد فقط جنبه فردی و شخصی ندارد، بلکه آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود که علاوه بر تهدید سلامت جسم و روان افراد در جنبه‌های اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی جامعه نیز آثار جبران ناپذیری بر جای می‌گذارد.

وی اظهار کرد: برای کنترل اعتیاد و جلوگیری از شیوع آن به جامعه به یک بسیج همگانی نیاز است که باید از ظرفیت‌های بسیج برای این عرصه استفاده شود تا بتوانیم کنترل بیشتری بر این معضل اجتماعی داشته باشیم.

ضیایی به نقش فضایی مجازی در امر اعتیاد اشاره کرد و اظهار داشت: باید نظارت جدی بر دنیایی مجازی صورت گیرد و از فعالیت بخشی از کانال‌ها جلوگیری شود.

فرمانده انتظامی بوکان نیز در ادامه این همایش گفت: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند به امنیت یک جامعه کمک کند ایجاد اعتماد و همکاری‌های متقابل پلیس و افراد در جامعه است که این امر در این شهرستان به خوبی به چشم می‌خورد.

سرهنگ مجید محبعلی اظهار داشت: فعالیت‌های انتظامی، به عنوان اصلی ترین و کلیدی ترین وظیفه نیروی انتظامی در نظر گرفته شده است که در درجه نخست، معطوف به تامین نظم و انضباط در صحنه‌های اجتماعی است.‏

وی با بیان اینکه با تلاش شبانه روزی ماموران این انتظامی کشفیات مواد مخدر در سه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با پارسال ۲ برابر افزایش یافته است، ادامه داد: حجم این کشفیات در سه ماه نخست سال جاری نشان از تلاش آحاد جامعه و پلیس برای ریشه کن کردن معضل اعتیاد در بوکان است.

در پایان این همایش از فعالین حوزه مبارزه با مواد مخدر، اعضای فعال شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر و پلیس‌های تخصصی مبارزه با موادمخدر بوکان با اهدای لوح تقدیر تجلیل بعمل آمد.

این مراسم با حضور دانشجویان، اعضای شورای فرعی مبارزه با مواد مخدر، مسوولان و انجمن‌های مردم نهاد فعال در عرصه مبارزه با مواد مخدر بوکان برگزار شد.

در شهرستان بوکان ۲ مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۵ / ترک اعتیاد اختیاری / در این شهرستان وجود داشت که در سال گذشته هر دوی آنها تعطیل شدند؛ هم اکنون معتادان متجاهر دستگیر شده در این شهرستان برای ترک اعتیاد به سایر شهرهای همجوار اعزام می شوند که این امر مشکلاتی را بوجود آورده است.

۷۵۱۰/۶۱۸۵/۷۱۲۹

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha