۱۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۳۸
کد خبرنگار: 808
کد خبر: 83378718
T T
۲ نفر

اروپا سازوکار حل اختلاف برجام را فعال نمی کند

۱۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۳۸
کد خبر: 83378718
اروپا سازوکار حل اختلاف برجام را فعال نمی کند

تهران – ایرنا – دیپلمات های اروپایی گفتند که انگلیس، فرانسه و آلمان قصد ندارند اکنون ساز وکار حل و فصل اختلاف گنجانده شده در پیمان هسته ای ۲۰۱۵ با ایران (برجام) را فعال کنند.

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری‌ها از پاریس و بروکسل؛ یک دیپلمات اروپایی به رویترز گفت که ما قصد کاستن از شدت این بحران را داریم.

جمهوری اسلامی ایران دیروز در راستای ایفای حقوق خود مطابق با بندهای ٢۶ و ٣۶ برجام افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده به بیش از ۳۰۰ کیلوگرم را اعلام کرد
«محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه کشورمان دیروز (دوشنبه) اعلام کرد که ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد عبور کرده است.
وی گفت، به طرف‌های اروپایی برجام بارها اعلام شده که اقداماتشان در عمل به تعهدات کافی نبوده است؛ بنابراین ایران همانگونه که پیش از این برنامه‌اش را اعلام کرده، به این روند تولید ادامه خواهد داد. ظریف یادآور شد که برنامه مرحله نخست، هم در مورد ذخایر اورانیوم غنی‌شده و هم در مورد ذخایر آب سنگین اجرا شده و در مرحله دوم نیز در مورد سقف ۳.۶۷ درصد است که آن را اجرا خواهیم کرد.
این اظهارات وزیر خارجه ایران یادآور اولتیماتوم ۶۰ روزه ایران به طرف‌های اروپایی است که ۱۶ تیرماه امسال زمان آن به پایان می‌رسد.
«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران ۱۸ اردیبهشت‌ماه امسال همزمان با سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌ها، دو گام نخست ایران شامل «توقف فروش اورانیوم غنی‌سازی شده و آب‌سنگین برای ۶۰ روز» را به اعضای برجام اعلام کرد.
وی تصریح کرد: اگر اروپایی‌ها در این مدت به جبران بپردازند ما نیز به شرایط امروز بر می‌گردیم؛ در غیر این صورت، ۲ اقدام دیگر را در پیش می‌گیریم.
سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه در واکنش به این اقدام ایران گفت که مسکو خواستار جلوگیری از تشدید اوضاع پیرامون برجام است اما عبور ذخایر اورانیوم ایران از ۳۰۰ کیلوگرم پاسخ تهران در برابر وضعیتی بود که پیش‌تر دیگران بوجود آورده‌اند.
گنگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین نیز روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران "فشارهای حداکثری" ایالات متحده را "دلیل اصلی" این اقدام ایران توصیف کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha