رویداد ویتا در کتابخانه ملی برگزار خواهد شد

تهران-ایرنا- رویداد «ویتا» فصل مشترک نوآوری و فناوری در کتابخانه ملی ایران برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا رویداد کارآفرینانه ی " ویتا" با هدف بهره بردن از فناوری‌های تحول آفرینی همچون هوش مصنوعی و کلان داده توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور، سازمان فناوری اطلاعات ایران، خبرگزاری ایرنا به عنوان حامی رسانه‌ای و مشارکت شتاب دهنده ی نوین‌تک از تاریخ ۱۴ تیر تا ۱۱ مرداد برگزار می‌شود.

این رویداد یکی از نخستین گام‌های توسعه اقتصاد دانش بنیان از طریق کارآفرینی فناوری‌های کتابخانه‌ای و آرشیوی (Libtech) محسوب می‌گردد.

بنابر اعلام ستاد برگزاری، در روز افتتاحیه نشستی تخصصی در زمینه هوش مصنوعی و کلان داده توسط استادان مبرز هوش مصنوعی دانشگاه تهران ارائه می‌گردد. همچنین در روز نخست امکانات و فرصت‌های پیش روی شرکت کنندگان (اعم از فرمت داده‌ها، استانداردهای مورد نیاز و روندهای نوین کتابخانه ای و آرشیوی در جهان) در قالب نشستی مجزا برای علاقمندان با جزئیات تشریح خواهد شد. پس از این نشست نیز شرکت کنندگان فرصت دارند که در مهلتی یک هفته‌ای با ارسال ایده‌ها و طرح‌های خویش در ادامه مسیر مشارکت کنند.

بنابر اطلاع رسانی انجام شده، رویداد کارآفرینانه «ویتا» با همکاری برترین استادان حوزهٔ هوش مصنوعی و کلان‌داده از جمله مرکز نوآوری دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، خبرگان حوزه‌ی علم اطلاعات و آرشیو و متخصصین کسب و کار در فرایندی دو مرحله‌ای انجام خواهد شد. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هم در این بین به عنوان خانه دوم پژوهشگران، با ایجاد فرصت برابر برای تمامی نخبگان هوش مصنوعی و کلان داده در سال رونق تولید پرچمدار راه‌اندازی اکوسیستم "لیبتک" در کشور خواهد بود و با بهره گیری از تمامی ظرفیت‌های دولتی و بخش خصوصی می‌کوشد که نقش خویش را در زمینه گسترش خط و زبان فارسی در فضای وب و دسترس پذیر نمودن منابع اطلاعاتی به صورت مؤثرتری ایفا نماید.

به گزارش روابط عمومی این سازمان با توجه به افزایش سالیانه تعداد عناوین کتب منتشر شده در کشور، مقالات منتشر شده در قالب‌های الکترونیکی، حجم بالای تولید اسناد الکترونیکی در کشور و … گردآوری، پردازش و اطلاع رسانی موارد ذکر شده که از ماموریت‌های ذاتی و اساسنامه‌ای سازمان است، صرفاً با تکیه بر روش‌های کلاسیک بسیار پر هزینه و زمان بر خواهد بود. از این روی در یک دهه اخیر در کتابخانه ها و آرشیوهای ملی پیشرو در دنیا، بهره بردن از فناوری‌های تحول آفرین رو به فزونی داشته است. در چنین شرایطی لزوم بهره بردن از فناوری و به ویژه فناوری‌های تحول آفرین بیش از پیش نمایان می‌شود.

از این رو سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به عنوان میزبان اعلام کرده است که از تمامی علاقمندان این رویداد دعوت می‌کند ضمن پیوستن به خانواده بزرگ حافظه ملی ایرانیان، زمینه ساز رشد و شکوفایی روزافزون سازمان اسناد و کتابخانه در گردآوری، حفاظت، سازماندهی و اشاعه گنجینه ارزشمند منابع کتابی و آرشیوی کشور باشند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha