۱۱ تیر ۱۳۹۸، ۲۲:۱۴
کد خبر: 83379062
T T
۰ نفر
سخنگوی گوترش: حفظ برجام به عنوان نقطه عطف دیپلماسی چندجانبه مهم است

نیویورک- ایرنا- سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، حفظ برجام را به عنوان نقطه عطف دیپلماسی چند جانبه مهم دانست و گفت: همه کشورهای امضا کننده و غیر آن باید از این توافق محافظت کنند.

«استفان دوجاریک» روز سه شنبه در یک نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا در ۲۴ ساعت گذشته با مقامات ارشد ایران و اعضای برجام تماسی از سوی دبیرکل گرفته شده است، اظهار کرد: تا جایی که می دانم چنین گفت وگویی انجام نشده، اما تماس های معمولی ادامه داشته است.

وی افزود: دبیرکل همیشه از همه طرف های عضو برجام و سایر دولت ها خواسته است تا از برجام محافظت کنند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به این سوال که آیا این خواسته شامل آمریکا هم می شود، گفت: این درخواست، شامل همه کشورهای عضو و غیرعضو برجام است.

دوجاریک در پاسخ به این سوال که ظریف وزیر امور خارجه ایران گفته است که اگر اروپایی ها تضمین دهند که تحریم های آمریکا بر ایران اثر نخواهد داشت به اجرای تعهدات برجام باز می گردند، آیا اروپایی ها می توانند چنین ضمانتی ارائه دهند؟، گفت: من سیاست گذار یا تصمیم گیر نیستیم.

وی ادامه داد: اما برجام یک نقطه عطف در دیپلماسی چندجانبه است و فکر می کنم حفاظت از آن برای امنیت منطقه و رژیم منع گسترش سلاح های اتمی بسیار مهم باشد.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرد: ما طرف ها را تشویق می کنیم که از آن محافظت کنند و دیروز هم گفتیم که ایران را تشویق می کنیم تا به تمام تعهدات مربوط به مسایل هسته ای پایبند بماند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امرو خارجه ایران دیروز اعلام کرد که تهران طبق برنامه از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور کرده و این را هم از پیش اعلام کرده بود.

این اقدام ایران بعد از آن صورت گرفت که آمریکا از توافق هسته ای ۱+۵ با ایران در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ خارج شد و تمامی تحریم ها را برگردانده و اعلام کرد که فروش نفت ایران را به صفر خواهد رساند. اقدامی که با محکومیت و اعتراض سایر کشورهای عضو این توافقنامه روبرو شد و آن بر خلاف توافق برجام توصیف کردند.

به دنبال اقدام آمریکا درمحدود کردن مبادلات تجاری جهان با ایران و فشار بر کشورهایی که از ایران نفت می خریدند، حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران، اردیبهشت ماه گذشته و همزمان با سالگرد خروج آمریکا ازتوافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌ها، دو گام نخست ایران شامل «توقف فروش اورانیوم غنی‌سازی شده و آب‌سنگین برای ۶۰ روز» را به اعضای برجام اعلام کرد.

وی افزود: اگر اروپایی‌ها در این مدت به جبران بپردازند ما نیز به شرایط امروز بر می‌گردیم؛ در غیر این صورت، ۲ اقدام دیگر را در پیش می‌گیریم.

آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز با صدور بیانیه ای، عبور ایران از ذخایر اورانیوم غنی شده طبق توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ را تایید کرد. این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام اطلاع داده است که آژانس تأیید کرده در تاریخ اول ژوئیه میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف مجاز در توافق هسته‌ای فراتر رفته است.

محمدجواد ظریف درتوئیتی با اشاره به پاراگراف ۳۶ برجام تاکید کرد که تهران توافق هسته‌ای برجام را نقض نکرده است. وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام، نوشت: ما ضمن محفوظ بودن حقوق مان، به کشورهای E3+2 چند هفته فرصت دادیم. ما پس از ۶۰ روز نهایتاً دست به اقدام زدیم.

وزیر خارجه تاکید کرد: به محض آنکه کشورهای اروپایی به تعهدات خود عمل کنند، ایران متقابلاً اقدامات معکوس را انجام می‌دهد.

«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین هم تصریح کرد که اقدام تهران در افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده کاملاً طبق حقوق آن بر اساس برجام صورت گرفته است.

وی گفت: همانگونه که در بیانیه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز تأکید شده بود، ایران در راستای استیفای حقوق خود، مطابق بندهای ٢۶ و ٣۶ برجام، از ۸ می ٢٠١٩ (۱۸ اردیبهشت) اقداماتی را برای اعاده بخشی از تعادل به برجام، اتخاذ کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha