۱۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۱
کد خبر: 83380983
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مدرس آواز: گردهمایی فرهنگی و هنری در ذات خود کاری با ارزش است

سنندج - ایرنا - آواز خوان و مدرس آواز سنتی کُرد با بیان اینکه گردهمایی فرهنگی و هنری در ذات خود کاری با ارزش است، گفت: نباید اجازه دهیم حواشی باعث وارد شدن خدشه به این برنامه ها شود.

صدیق تعریف روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برگزاری نخستین کنگره مشاهیر کُرد در سنندج اظهار داشت: اما باید مواظب بود حواشی و برخی نقاط ضعف ارزشمندی این اقدام بزرگ فرهنگی را کمرنگ نکند و نیت خیر برگزار کنندگان کنگره آسیب نببیند.

وی اضافه کرد: زحمات زیادی برای برگزاری این کنگره کشیده شده تا بزرگان و فرهیختگان علمی، فرهنگی، ادبی و هنری و ورزشی کُرد برای چند روز دور هم جمع شوند و به دیالوگ و گفتمان در حوزه‌های مختلف بپردازند.

تعریف یادآور شد: این گفتمان و دیالوگ خود می‌تواند باعث پیشرفت و افزایش بار عملی، فرهنگی و هنری این افراد در مناطق مختلف شود.

آواز خوان و مدرس آواز سنتی کُرد افزود: پیام این کنگره همبستگی صلح آرامش و عشق و اینکه مرکز هستی جهان عشق روح و جان است، بود پس در صورتی که این عوامل در هر کجا جمع شوند صلح و همبستگی در آنجا برقرار می‌شود این مساله در دورنمای ذهنی اهالی فرهنگ و هنر نهفته است.

وی تاکید کرد: هنرمندان در ناخداگاه و خودآگاه خود آرزوی دنیایی پر از آرامش دارند و در ماهیت جشنواره‌ها باید هدف‌های انسانی باشد که صلح و هبستگی و همدلی در آن موج بزند و آرامش ایجاد کند.

تعریف اظهار داشت: در برخی موارد حاشیه‌ها بر اصل ماهیت جشنواره ها مسلط می‌شود که در مراسم افتتاحیه و اختتامیه نخستین کنگره مشاهیر کُرد این مساله کمتر دیده شد.

آیین اختتامیه نخستین کنگره مشاهیر کرد عصر چهارشنبه با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداران کردستان و سلیمانیه، سخنگوی هیان رئیسه مجلس و جمعی از مسئولان داخلی و خارجی، مشاهیر بزرگ کُرد و اهالی فرهنگ دوست مناطق کُردنشین در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد.

در این آیین از ۳۰ نفر از مشاهیر کُرد و کُردشناسان که در قید حیات هستند، تجلیل شد.

در نشست‌های مختلف اهالی رسانه و فعالان فرهنگی و هنری جویای نام این شخصیت‌های برجسته می‌شدند ولی برگزارکنندگان از پاسخ به این خواسته امتناع می‌کردند تا چهارشنبه شب دوازدهم تیر ماه در مراسم اختتامیه این کنگره همگان با نام و چهره این مشاهیر آشنا شدند.

مدال کنگره نامداران کُرد و کلید طلایی شهر در این مراسم به میکائیل اصلان، کلیم الله توحدی، مظهر خالقی، بیژن ذوالفقارنسب، محمد علی سلطانی، مجتبی شمسی پور، اسعد شیخ الاسلامی، قطب الدین صادقی، هادی ضیاءالدینی، بیژن ذوالفقارنسب، شهرام ناظری، محمدعلی قره داغی، کیهان کلهر، علی اکبر مرادی، معصومعلی معصومی، نصرت الله معین وزیری، کوردستان موکریانی، عثمان هورامی، ملأ حیدر مصطفوی، میشل لیزینبرگ (کردشناس دانشگاه آمستردام هلند) در مراسمی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم حضور داشت، اعطا شد.

۷۳۴۹/‌۹۱۰۲

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha