۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۳۹
کد خبر: 83382401
T T
۰ نفر
چاینا دیلی: ایران و آمریکا خویشتنداری نشان دهند

پکن- ایرنا- روزنامه چاینا دیلی نوشت زمان برای خویشتنداری ایران و آمریکا فرا رسیده است و لازم است طرفین مراقب گام های بعدی خود باشند.

این نشریه روز شنبه در مطلبی خاطر نشان کرد که ظاهراً عقب گرد ایران از برخی محدودیت‌ها در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی نوعی اقدام متقابل دربرابر آمریکاست.

روزنامه چینی می‌نویسد که ایران برخی محدودیت‌ها را در برجام دیگر مراعات نمی‌کند این بنوعی افزایش فشارهای حداکثری بر آمریکا محسوب می‌شود دقیقاً همان کاری که آمریکایی‌ها علیه ایران انجام دادند.

چاینا دیلی تصریح کرد که ایران در یک سال گذشته در برابر فشارهای حداکثری آمریکا خویشتنداری حداکثری نشان داد اما حالا راهبرد مشابه آمریکا اتخاذ کرده و با اهرم فشار به مقابله با واشنگتن روی آورده است.

این روزنامه ادامه می‌دهد که آمریکایی‌ها نیروهای نظامی و تجهیزات به منطقه اعزام کرده‌اند و همزمان تحریم‌ها را ادامه می‌دهند و ایران هم اعلام کرده است نمی‌تواند به طور یکجانبه به برخی از تعهدات پایبند بود در صورتی که دیگر جوانب ذی ربط توافق کاری صورت نمی‌دهند.

نشریه چینی این روند رو به رشد تنش ها را نگران کننده توصیف کرده و افزوده است که شرایط و تحولات بیانگر آن است که هر دو طرف با اهرم‌های قدرت و فشار در حال برخورد با یکدیگر هستند و وضعیت دائماً به وخامت می‌گراید.

لیوجیانا کارشناس و روزنامه نگار چینی بر این باور است که ایران و آمریکا حالا تصمیم گرفته اند از هر اهرمی که لازم باشد برای تحت فشار قرار دادن یکدیگر استفاده کنند.

وی می‌گوید که شاید در این شرایط بهترین تصمیم برای دو کشور عقبگرد از برخی اقدامات و خویشتنداری باشد.

«هوانگ مینگ شینگ» از دانشگاه شمال غرب چین می‌گوید که اوضاع در منطقه اصلاً خوب نیست البته وضعیت منطقه خلیج فارس هم قابل پیش بینی نیست.

وی می‌افزاید که اهرم‌های فشار از سوی طرفین به کار گرفته شده است تشدید رویارویی‌ها می‌تواند خطر جنگ را بیشتر کند.

«ما شیایو لین» از دانشگاه جه جیانگ در شرق چین اما می‌گوید که بهترین تصمیم شاید گفت و گوی طرفین باشد زیرا این خطر درگیری را کاهش می‌دهد.

او می‌افزاید که اگر قرار باشد آمریکا و ایران اختلافات را برطرف کنند و تنش‌ها را کاهش دهند، لازم است با یکدیگر وارد گفت و گو شوند.

وی گفت که اکنون وقت کمک رسانی است طرف‌های ثالث از جمله کشورهای اروپایی باید یک نقشه راه برای برون رفت از این شرایط تدوین کنند نقشه‌ای که مورد قبول ایران و آمریکا باشد و باعث شود تا آنها آتش تنش‌ها را خاموش کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha