۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۸
کد خبر: 83382808
T T
۰ نفر
ساخت پنل خورشیدی که در برابر گرما تغییر شکل می‌دهد

تهران- ایرنا- محققان سوییسی و آمریکایی نوعی پنل خورشیدی از ماده‌ای با قابلیت تغییر شکل ساخته‌اند که به پنل امکان می‌دهد با تغییر دما، از حالت فشرده به حالت باز و گسترده درآید.

محققان «مؤسسه فناوری فدرال زوریخ » (ETH) و «مؤسسه فناوری کالیفرنیا» (CalTech)، این پنل خورشیدی گل مانند را که نخستین نمونه آن به نمایش درآمده است، از نوعی پلیمر ساخته‌اند که هنگام سرما به شکل دیگری درمی‌آید اما با گرم شدن، تلاش می‌کند به شکل اصلی و طبیعی خود بازگردد. شکل این پنل هنگام سرما، مانند یک لوح فشرده است اما هنگام گرما باز می‌شود.

این تغییر شکل که کمتر از یک دقیقه زمان می‌برد، با کمک مجموعه‌ای از رابط‌های متصل به یکدیگر شکل می‌گیرد و با الهام از نوعی اسباب‌بازی ساخته شده که شکل آن از یک توپ کوچک به یک جسم کروی بزرگ‌تر تغییر پیدا می‌کند.

محققان می گویند، این ماده می‌تواند در ماهواره‌هایی که به فضا پرتاب می‌شوند به کار رود و طی سفر خود به فضا، به شکل عادی خود باقی بماند. هنگامی که ماهواره به خورشید نزدیک می‌شود، ساختار ماده تغییر شکل می‌دهد و بدون نیاز به نیروی خاصی، به آخرین اندازه خود می‌رسد. با این روش، فضای کافی برای حمل پنل خورشیدی در ماهواره‌ای که فضای کافی برای نمونه‌های بزرگ‌تر ندارد، وجود خواهد داشت.

به گفته محققان، به نظر می‌رسد برخورداری از یک پنل خورشیدی با قابلیت تغییر شکل، راه حل مناسبی برای جذب نور خورشید باشد.

این پژوهش، در مجله Physical Review Applied منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha