۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۴۵
کد خبرنگار: 1617
کد خبر: 83383785
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تدبیری برای هموارسازی مسیر سرمایه‌گذاری در اشنویه

مهاباد- ایرنا- چهارمین جشنواره سراسری گیلاس که طی روزهای اخیر در اشنویه (پایتخت گیلاس ایران) برگزار شد، تدبیری برای هموارسازی مسیر سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری و کشاورزی این شهرستان محسوب می‌شود.

عمده ترین شغل مردم اشنویه کشاورزی است و گیلاس یکی از مهم‌ترین محصولات باغی این شهرستان به شمار می‌رود؛ به همین دلیل نیز مسوولان آن سعی دارند هرساله با برگزاری جشنواره گیلاس، پای گردشگران و سرمایه‌گذاران را به این شهرستان ۷۴ هزار نفری باز کنند.

اشنویه از دیرباز لقب پایتخت گیلاس ایران را دارد به طوری که هر ساله با شروع فصل برداشت این محصول در تیرماه عده ای زیادی از تاجران میوه و گردشگران از اقصی نقاط کشور و حتی گردشگران کشور همجوار را میزبانی می کند.

ظرفیت بی‌نظیر اشنویه در تولید انواع محصولات باغی سبب شده است تا این شهرستان امسال نیز به مدت سه روز میزبان این جشنواره ملی باشد؛ جشنواره ای که در کنار ایجاد نشاط اجتماعی برای مردم به ویژه مردم این منطقه نیم نگاهی نیز به رونق تولید و توسعه پایدار داشت.

این جشنواره با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری منطقه به گردشگران داخلی و خارجی، توسعه سطح زیرکشت باغ های گیلاس و صنایع تبدیلی و گیاهان دارویی، ایجاد ظرفیت‌های جدید جهت توسعه سرمایه‌گذاری در دو بخش کشاورزی و گردشگری و نهایتاً اشتغالزایی در سطح شهرستان برگزار شد.

برگزاری این جشنواره که در حاشیه آن نمایشگاهی از آثار صنایع دستی و آداب و رسوم مردم منطقه نیز به نمایش گذاشته شد، می تواند جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی و انواع محصولات کشاورزی و باغی این منطقه به ویژه گیلاس را به خوبی در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهد.

در کنار برگزاری این جشنواره، توجه به توسعه اقتصاد گردشگری و کشاورزی از اهداف مهم مسوولان در برگزاری این جشنواره بود که با دعوت از سرمایه‌گذارانی از نقاط مختلف کشور همراه شد.

بدون شک جشنواره گیلاس کمک خواهد کرد تا ظرفیت‌های کمی و کیفی منطقه در دو حوزه کشاورزی و گردشگری ارتقا یابد و زمینه برای ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی و استقرار صنایع تبدیلی در این حوزه فراهم شود.

اشنویه ظرفیت‌های فراوانی برای سرمایه گذاری دارد

فرماندار اشنویه می‌گوید: برگزاری جشنواره هایی همچون جشنواره گیلاس در درازمدت می‌تواند با جذب سرمایه گذاری های مختلف غبار محرومیت را از چهره شهر زیبای اشنویه بردارد و راه توسعه در تمامی زمینه ها را هموار کند.

اسعد خضری معتقد است که در کنار برگزاری این جشنواره برای معرفی گیلاس این شهرستان به علاقه‌مندان، می‌توان در زمینه سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی و ظرفیت‌های گردشگری این منطقه نیز تمرکز کرد. ‌ فرماندار: در کنار برگزاری این جشنواره برای معرفی گیلاس این شهرستان به علاقه‌مندان، می‌توان در زمینه سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی و ظرفیت‌های گردشگری این منطقه نیز تمرکز کرد.
وی با بیان اینکه اشنویه هم‌اکنون به عنوان پایتخت گیلاس کشور ظرفیت‌های بسیار مناسبی را برای سرمایه گذاری دارد، ادامه داد: ظرفیت‌هایی چون جاذبه‌های طبیعی بکر و گردشگری در کنار ظرفیت کشاورزی در اشنویه باید به خوبی به مردم و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معرفی شود.

خضری گفت: برخی روستاهای شهرستان اشنویه با توجه به آب و هوای بسیار مناسب آن از ظرفیت‌های گردشگری و جاذبه‌های طبیعی بکری برخوردار است که باید این ظرفیت‌ها احیا و معرفی شود.

وی اضافه کرد: ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در این شهرستان در قالب بسته‌های تخصصی برای بهره‌مندی سرمایه‌گذاران اقتصادی از جمله در حوزه‌های مستعد سرمایه‌گذاری همچون گردشگری، صنایع تبدیلی و کشاورزی توسط دستگاه‌های اجرایی تدوین خواهد شد.

خضری ادامه داد: باتوجه به وجود فضای رقابتی برای جذب سرمایه‌گذار در نقاط مختلف کشور، تسهیل و رفع موانع پیش‌روی سرمایه‌گذاری از اولویت‌های اصلی تمامی نهادها و دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان باشد.

بسترهای توسعه و راه اندازی صنایع تبدیلی در اشنویه فراهم است

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: وجود باغ های مختلف با تولید سالانه حدود ۱۶۰ هزار تن انواع میوه، یکی از بسترهای توسعه یا راه‌اندازی واحدهای صنعتی در زمینه صنایع تبدیلی در این شهرستان مرزی است.
رسول جلیلی با بیان اینکه ارزش افزوده صنایع تبدیلی بالاست، ادامه داد: تولید کنسانتره و فرآورده‌های مبتنی بر میوه، زمینه‌ساز توسعه و رونق اقتصادی و ارزآوری از طریق صادرات این محصولات خواهد بود.
وی برگزاری جشنواره گیلاس را فرصت خوبی برای معرفی ظرفیت‌های بخش کشاورزی به سرمایه گذاران عنوان کرد و گفت: اشنویه به عنوان قطب تولید گیلاس و محصولات باغی منطقه از ظرفیت بالایی برای استفاده بهینه از تولیدات باغی و کشاورزی در قالب محصولات فرآوری شده در صنایع تبدیلی برخوردار است.
وی با تاکید بر جذب سرمایه گذاران به این شهرستان گفت: توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی علاوه بر رونق اقتصادی در بخش کشاورزی، زمینه اشتغال صدها نفر را فراهم خواهد کرد.

جلیلی با اشاره به اینکه سالانه ۵۰۰ تن گیلاس از اشنویه به کشورهای دیگر صادر می‌شود، گفت: ظرفیت صادرات این محصول باید از طریق شناسایی بازارهای هدف در خارج افزایش یابد. ‌ ظرفیت صادرات این محصول باید از طریق شناسایی بازارهای هدف در خارج افزایش یابد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۵۰ هکتار باغ گیلاس در اشنویه موجود است که سالانه یکهزار و ۵۰۰ تن از این محصول برداشت و تنها یک سوم آن به خارج صادر می‌شود، ادامه داد: کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه و سایر کشورهای همسایه از مهم‌ترین مقاصد صادرات گیلاس اشنویه است که باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای توسعه صادرات به سایر کشورها نیز انجام گیرد.

جلیلی با اشاره به اینکه اصلاح و جایگزینی برای باغ های گیلاس اشنویه در برنامه بلندمدت این سازمان قرار دارد، اضافه کرد: هم‌اکنون ۲۸۶ نهال در هر هکتار در باغ‌های گیلاس کاشت شده است که باید این میزان به ۲ هزار نهال در هکتار افزایش پیدا کند.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی بیان کرد: عملکرد پنج تا هشت تن برداشت گیلاس در هر هکتار از باغ‌ها ظرفیت کمی است که با برنامه‌ریزی و اصلاح اصول کشت این مقدار می‌تواند به ۲ برابر افزایش پیدا کند.

جلیلی استفاده از علم و تکنولوژی در حوزه‌های مختلف کشاورزی را از دیگر برنامه‌های سازمان جهادکشاورزی برای افزایش برداشت از باغ‌ها و زمین‌های زراعی استان دانست که می‌تواند تغییر قابل محسوسی در میزان تولید محصولات کشاورزی ایجاد کند.

سرمایه گذاران در بخش‌های گردشگری و صنایع تبدیلی از تسهیلات برخوردار می‌شوند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: برگزاری جشنواره هایی از این دست نقش مهمی در معرفی ظرفیت‌های کشاورزی، توسعه صنعت گردشگری و جذب سرمایه‌گذار در منطقه دارد.

رضا حسینی افزود: در بحث توسعه استان از سرمایه‌گذاری در بخش‌های گردشگری، صنایع تبدیلی و دامداری‌های صنعتی استقبال می‌شود و بهره‌برداران در این حوزه‌ها می‌توانند از تسهیلات کم‌بهره استفاده کنند.

وی افزود: اعطای تسهیلات روستایی، وام گردشگری و صنایع تبدیلی و تسهیلات شورای عالی توسعه غرب و شرق از جمله مشوق‌ها و راهکارها برای جلب سرمایه گذاران در استان است. ‌ اعطای تسهیلات روستایی، وام گردشگری و صنایع تبدیلی و تسهیلات شورای عالی توسعه غرب و شرق از جمله مشوق‌ها و راهکارها برای جلب سرمایه گذاران در استان است.

وی بیان کرد: این جشنواره فرصت بسیار خوبی برای شناسایی رفیت‌های اشنویه در بخش‌های مختلف است و می‌تواند نقش مهمی در توسعه آن ایفا کند.

حسینی در خصوص ظرفیت‌های اشنویه به ویژه در بخش کشاورزی، گفت: این شهرستان از ظرفیت‌های بسیار مناسبی برخوردار است و به زودی ۲۵ دستگاه میوه خشک کنی در اشنویه راه اندازی می شود.

اشنویه بهشت باستان شناسان

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشنویه نیز معتقد است که شرایط آب و هوایی و ظرفیت‌های طبیعی موجود، سرمایه‌گذاری در گردشگری این شهرستان را پربازده می‌کند.

روناک تاسا با اشاره به اینکه شرایط خوبی برای توسعه گردشگری و سرمایه گذاری در اشنویه فراهم است، اظهار داشت: این شهرستان همواره مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی بویژه از کشورهای همسایه قرار دارد که می‌توان از این فرصت برای توسعه گردشگری بخوبی بهره برد.

وی افزود: با توجه به اقلیم خوب منطقه، می‌توان با انجام یک سری اقدامات، گردشگران بسیاری را به این شهرستان جذب کرد اما تامین زیرساخت‌های مناسب برای اسکان و پذیرایی از گردشگران ضروری است.

«تاسا» وجود ۱۰۶ اثر تاریخی به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی را به عنوان یکی از ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان یاد کرد و اظهار داشت: به دلیل تعدد و تکثر آثار تاریخی، این شهرستان به بهشت باستان شناسان معروف شده است که این امر می‌تواند گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به این شهرستان بکشاند. ‌ به دلیل تعدد و تکثر آثار تاریخی، این شهرستان به بهشت باستان شناسان معروف شده است که این امر می‌تواند گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به این شهرستان بکشاند

وی اضافه کرد: در طول سه روز برگزاری این جشنواره بیش از پنج هزار گردشگر از برنامه‌های متنوع آن دیدن کردند و با جاذبه‌های مختلف فرهنگی، تاریخی و طبیعی این شهرستان از نزدیک آشنا شدند.

وی گفت: در این مدت اشنویه همچنین میزبان ۱۱ تور گردشگری از نقاط مختلف کشور بود که از ییلاقات «برده میش»، «قلعه سینگان» و مناطق بوم‌گردی «بالاگیر» و دیگر مناطق گردشگری و تاریخی این شهرستان دیدن کردند.

وی افزود: برای معرفی بهتر و آشنایی بیشتر شرکت‌کنندگان در این جشنواره با جاذبه‌های گردشگری این شهرستان در این دوره ۶۵ خبرنگار شامل ۲۵ خبرنگار از خبرگزاری‌ها و نشریات تهران و خبرنگارانی از ارومیه / مرکز آذربایجان غربی / به این جشنواره دعوت شده بودند که از چند منطقه گردشگری از جمله منطقه گردشگری «گلاز» دیدن کردند.

وی برگزاری آیین‌های هنری شعر و موسیقی زنده، «هلپرکه» (نوعی رقص کُردی)، برپایی نمایشگاه میوه‌های محلی و معرفی انواع گیلاس بومی و غذاهای سنتی، برپایی سیاه چادرهای عشایری و نمایشگاه صنایع دستی را از جمله برنامه‌های این جشنواره عنوان کرد که با استقبال خوبی از سوی میهمانان مواجه شد.


شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری در اشنویه

دبیر چهارمین جشنواره ملی گیلاس اشنویه گفت: یکی از برنامه‌های اثرگذار که به طور مستمر طی چند سال اخیر در اشنویه برگزار شده و مخاطبان بسیاری نیز داشته، جشنواره گیلاس است؛ راه اندازی این جشنواره سالانه در رونق کسب و کار مرتبط با باغداری موثر بوده است.

عبدالاسلام مام عزیزی افزود: معرفی جاذبه‌های گردشگری و بوم‌گردی و شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اشنویه به ویژه در امر صنایع تبدیلی کشاورزی در ایجاد شور و نشاط اجتماعی از مهمترین دلایل برگزاری این جشنواره است. ‌ معرفی جاذبه‌های گردشگری و بوم‌گردی و شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اشنویه به ویژه در امر صنایع تبدیلی کشاورزی در ایجاد شور و نشاط اجتماعی از مهمترین دلایل برگزاری این جشنواره است.

وی اضافه کرد: احیای سنت‌ها و آیین‌های فراموش شده روستاها، معرفی و برجسته کردن فرهنگ‌های جوامع روستایی از جمله صنایع دستی غنی هر منطقه موجب می‌شود گردشگران با هدف آشنایی با این آیین‌ها و فرهنگ‌ها، آن مناطق را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کنند.

وی افزود: در همین راستا بیش از ۵۰ نفر از سرمایه‌گذاران از نقاط مختلف کشور برای حضور در این جشنواره و شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تمام زمینه ها از جمله گردشگری و کشاورزی دعوت شده بودند تا در مدت سه روز برگزاری این جشنواره با این شهرستان آشنا شده و در کنار آن با برگزاری نشست‌هایی زمینه‌های سرمایه‌گذاری در این شهرستان بررسی شود.

مام عزیزی بیان کرد: در کنار برگزاری این جشنواره نمایشگاهی متشکل از غرفه‌های مختلف نیز ایجاد شد تا در کنار معرفی جاذبه‌های کشاورزی، باغداری و گردشگری توانمندی‌های مختلف زنان سرپرست خانوار در زمینه‌های صنایع دستی، محصولات محلی و انواع گیاهان دارویی نیز به بازدیدکنندگان معرفی شود.

وی ادامه داد: توسعه تورهای گردشگری کشاورزی و نمایش جاذبه‌های مناطق روستایی منجر به پیشرفت در بخش غذای سنتی و محصولات صنایع دستی این مناطق نیز می شود.

دعوت از سرمایه گذاران برای ایجاد کارگاه صنایع تبدیلی

مدیرجهاد کشاورزی اشنویه با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌های مختلف و معرفی ظرفیت‌های بالقوه، نقش موثری در توسعه اقتصاد و اشتغال هر منطقه دارد گفت: این شهر به عنوان قطب تولید گیلاس در آذربایجان‌غربی نیازمند ایجاد صنایع تبدیلی است و از این رو از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند برای ایجاد کارگاه صنایع تبدیلی در این شهر استقبال می‌کنیم.

سیدانور حسینی اضافه کرد: آن چیزی که امروز به آن نیاز داریم تا بتوانیم سهم بیشتری در اقتصاد داشته باشیم تشکیلاتی کارکردن در حوزه محصولات کشاورزی است که در این راستا لازم است تمامی زنجیره‌های تولید را گسترش دهیم و کلیه عوامل تولید محصول باید در کنار هم قرار بگیرند تا با سهیم شدن در فرآورده نهایی بتوانند سهم مناسبی از درآمد داشته باشند.

وی با بیان اینکه گیلاس‌های تولید شده در این شهرستان دارای مزه و کیفیت عالی است و طرفداران زیادی در داخل و خارج از کشور دارد، اظهار داشت: هم‌اکنون سود ناشی از دسترنج باغداران به جیب واسطه‌ها می‌رود و از این حیث اگر صنایع تبدیلی در منطقه راه اندازی شود کمک بزرگی به کشاورزان و باغداران خواهد بود. ‌ هم‌اکنون سود ناشی از دسترنج باغداران به جیب واسطه‌ها می‌رود و از این حیث اگر صنایع تبدیلی در منطقه راه اندازی شود کمک بزرگی به کشاورزان و باغداران خواهد بود.

وی ارقام گیلاس تولید شده در اشنویه را شامل تکدانه ای مشهد، خوشه‌ای، زرد دانشکده، سفید ارومیه و نوع محلی به نام خومالی عنوان کرد و افزود: پیش بینی می‌شود امسال یکهزار و ۵۰۰ تن محصول گیلاس از باغ‌های اشنویه برداشت شود که نسبت به سال گذشته ۳۰۰ تن افزایش خواهد داشت.

وی سطح باغ‌های گیلاس این شهرستان را بیش از ۳۰۰ هکتار اعلام کرد و ادامه داد: از این میزان هم اکنون ۱۹۰ هکتار به مرحله بهره برداری اقتصادی رسیده است.

«حسینی» متوسط برداشت گیلاس در این شهرستان را بیش از هشت تن در هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: برداشت گیلاس مرغوب اشنویه از اواخر خرداد شروع می‌شود و ۳۵ تا ۴۵ روز طول می‌کشد که در فصل برداشت بیش از پنج هزار نفر روز به صورت مستقیم مشغول به کار می‌شوند.

وی با بیان اینکه اشنویه با داشتن یکهزار و ۴۷۰ متر ارتفاع از سطح دریا یکی از مناطق حاصلخیز و مستعد برای تولید انواع محصولات زراعی و باغی به شمار می‌رود، اضافه کرد: شفافیت، رنگ، طعم، عطر مطبوع و کیفیت مطلوب گیلاس اشنویه موجب شده تا این محصول مشتریان زیادی به دست بیاورد به طوری که گیلاس اشنویه هم‌اکنون علاوه بر تأمین بخشی از بازار مصرف داخلی به کشورهای عراق، روسیه، ارمنستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: وجود ۲۹ واحد سردخانه به ظرفیت ۹۵ هزار تن و در دست احداث بودن پنج سردخانه دیگر به ظرفیت ۲۰ هزار تن و نیز داشتن ۱۱ هزار هکتار باغ با تولید سالانه ۱۶۰ هزار تن محصولات باغی فرصت بسیار خوبی را برای سرمایه‌گذاری در ایجاد صنایع تبدیلی این شهرستان به وجود آورده است.

جشنواره گیلاس اشنویه برای چهارمین سال پیاپی در حالی به خط پایان خود رسید که تاکنون توانسته نگاه مسوولان و فعالان حوزه کشاورزی را به این محصول تغییر دهد اما برای رسیدن به اهداف مهمی نظیر جذب گردشگر و کارآفرینی برای مردم این شهرستان باید تلاش‌های بیشتری توسط مسوولان و متولیان برگزاری این جشنواره انجام شود.

هرچند این جشنواره با نقاط ضعفی نیز در برگزاری آن همراه بود که می‌توان با برنامه ریزی منسجم‌تر، آنها را در سال‌های آتی برطرف کرد اما نفس برگزاری آن و اهدافی که در برگزاری آن نهفته است در صورت تحقق می‌تواند نقطه عطفی در جذب سرمایه‌گذاری در این شهرستان و ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه مرزی از کشور باشد.

۶۱۸۵/۳۰۷۲

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha