۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۰:۱۵
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 83385800
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

احیای واحدهای راکد و نیمه فعال؛ راهبرد همدان برای ثبات اشتغال

همدان- ایرنا- احیای واحدهای تولیدی و صنعتی راکد و نیمه فعال و بازگشت آنها به چرخه تولید یکی از سیاست ها و اولویت های دولت تدبیر و امید برای ثبات اشتغال است؛ راهبردی که شاهد عملیاتی شدن آن در استان همدان هستیم.

برای احیای واحدهای نیمه فعال ستاد تسهیل در تهران و مراکز استان‌ها و به تبع آن در شهرستان‌ها تشکیل شد تا از این طریق حیات دوباره به این واحدها بازگردد.

ملایر نیز در سال‌های گذشته از وجود واحدهای راکد و نیمه فعال بی نصیب نبود و شرایط تحریم‌ها، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، کمبود منابع مالی، معوقات بانکی، بدهی به شرکت‌های خدمات رسان و قدیمی بودن تجهیزات و ماشین آلات از جمله مواردی بود که گریبانگیر واحدهای بزرگ صنعتی این شهرستان شد و آنها را از چرخه تولید خارج کرد.

از زمان تدبیر دولت و تشکیل ستاد تسهیل رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی تاکنون اقدامات اثرگذاری برای فعالیت دوباره این واحدها از جمله شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر، بافتسان، بافتینه و کیان کُرد انجام شد که در نوع خود قابل تقدیر است.

در سال‌های گذشته مشکلات ۴۵ واحد صنعتی این شهرستان در ستاد تسهیل تولید استان مطرح شد که در این راستا ۱۰۷ مصوبه اخذ و ۳۸ مصوبه آن اجرایی شده است.

در همین چارچوب طبق سیاست‌های ابلاغی دولت و تاکید استاندار همدان، فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی موظف شدند به طور مستمر از واحدهای تولیدی و صنعتی مشکل دار در نقاط مختلف استان بازدید کنند و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این واحدها قرار گرفته و برای رفع موانع تولید آنها تلاش کنند.

این امر تاکنون در سطح استان همدان به ویژه در سطح شهرستان ملایر نمود خوبی پیدا کرده است و تاکنون واحدهای بسیاری از این طریق مشکل آنها رفع و برای افزایش سهم خود در بازار و رونق تولید تلاش می‌کنند.

امروز / ‏یکشنبه / ‏‬نیز پیرو تاکید «سید سعید شاهرخی» استاندار همدان، ملایر میزبان «مظاهر پور مجاهد» معاون امور هماهنگی اقتصادی و توسعه منابع استانداری همدان و ۶ تن از مدیران کل و معاونان مدیران کل استان همدان برای رفع موانع و مشکلات ۶ طرح تولیدی و صنعتی و سایت‌های گلخانه‌ای این شهرستان بود که خروجی مطلوبی را به دنبال داشت.

در بازدیدی که از ۲ سایت گلخانه‌ای در دست طراحی و احداث این شهرستان در روستای گنبد و پیمان دشت روستای حسین آباد ناظم انجام شد، اجرای هر چه سریع‌تر این سایت‌ها طبق اولویت استان و به تبع آن کشور در توسعه کشت‌های گلخانه‌ای مورد تاکید قرار گرفت تا با آغاز عملیات اجرایی آنها بتوان از اعتبارات استانی و ملی برای این طرح‌های تولیدی و اقتصادی استفاده بهینه کرد.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی جهاد کشاورزی همدان در این بازدید اظهار داشت: در این شهرستان تعهدی که برای ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای بر اساس سند سه ساله راهبردی توسعه دیده شده است، حدود ۲۴ هکتار است که سالانه باید هشت هکتار گلخانه در ملایر ایجاد شود.

احداث ۲۴۰ هکتار گلخانه در سند توسعه همدان

محمدرضا شهسواری ایجاد این سطح کشت گلخانه‌ای در ملایر را مستلزم فراهم شدن زیرساخت‌های مناسب دانست و بیان کرد: یکی از این زیرساخت‌ها شهرک‌های گلخانه‌ای است که در این راستا ۲ قطعه زمین در روستای گنبد با ۶۸ هکتار و حسین آباد ناظم با ۵۰ هکتار در نظر گرفته است.

وی خواستار کمک و حمایت دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای اخذ مجوز احداث سایت‌های گلخانه‌ای و آماده سازی شرایط برای واگذاری به متقاضیان احداث گلخانه شد و افزود: در این ۲ سایت نیاز به برق، آب و گاز داریم که امیدواریم با مساعدت شرکت‌های خدمات رسان بتوانیم شرایط لازم را فراهم کنیم.

شهسواری با بیان اینکه طبق سند توسعه استان در مدت سه سال حدود ۲۴۰ هکتار گلخانه باید در استان ایجاد شود ادامه داد: با اجرایی شدن ۲ سایت گلخانه‌ای زمینه استقرار بیش از ۱۱۵ هکتار گلخانه در این شهرستان فراهم می‌شود.

در نشستی که پس از این بازدید به منظور رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی و اقتصادی این شهرستان با حضور مدیران استانی برگزار شد، مصوبات خوبی اتخاذ شد که به موجب آن مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط موظف شدند در مدت زمان ۱۰ تا ۱۵ روز نسبت به پاسخگویی مصوبات این نشست و حل موانع ۲ سایت گلخانه‌ای اقدام کنند و شرکت شهرک‌های گلخانه‌ای استان نیز موظف شد بلافاصله پیشنهاد خود را به دستگاه‌های مرتبط اعلام کند تا دستگاه‌ها در زمان تعیین شده بتوانند پاسخ استعلام‌ها را ارائه دهند.

منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز در این نشست با اعلام همراهی خود برای توسعه کشت گلخانه‌ای طبق قانون و ضوابط آب گفت: با احداث گلخانه‌ها به طور صد درصد موافق هستیم و مجوز به اراضی کشاورزی داده می‌شود که چاه فعال داشته باشند.

شرکت رُز پالایش غرب نیز از دیگر واحدهای صنعتی بود که مورد بازدید قرار گرفت و مقرر شد مشکل این واحد صنعتی همچون تعیین کد استاندارد توسط شرکت‌های پالایشگاهی و مشکلات ارزش افزوده آن بررسی و رفع شود.

بازدید از طرح پرورش ماهی ملایر

واحد پرورش ماهی خانم روزبهانی در روستای حسین آباد ناظم از دیگر واحدهای مشکل دار بود که مورد بازدید قرار گرفت و در این نشست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان ضمن پیشنهاد به تبدیل این واحد، رعایت الگوی کشت و ادامه کار تا زمان حل مشکل گفت: با توجه به اختلاف بین جهاد کشاورزی و امور آب، تا یک هفته آینده نظر کمیته اعلام و تعیین تکلیف می‌شود.

کیان کُرد به عنوان یک قطب صنعتی استان همدان که از سال گذشته به دلیل مشکلات سرمایه گذار و تأمین سرمایه در گردش تعطیل شد و بیش از ۳۰۰ کارگر این شرکت بزرگ صنعتی بیکار شدند که تاکنون پیگیری‌های زیادی برای حل مشکل آن توسط مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی و نمایندگان مجلس انجام شده است.

در بازدید از شرکت کیان کُرد و نشست امروز / ‏یکشنبه / ‏‬مقرر شد مدیرعامل شرکت برنامه کاری مدونی و مشخصی از روند کار و همچنین طرح توسعه‌ای شرکت به فرمانداری و صنعت، معدن و تجارت استان ارائه دهد و در مرحله نخست راه اندازی شرکت مد نظر قرار گیرد.

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر در نشست بررسی مشکلات واحدهای تولیدی و اقتصادی این شهرستان با مثبت ارزیابی کردن این بازدیدها گفت: یک روز در هفته را به بررسی و بازدید از طرح‌های تولیدی و صنعتی این شهرستان اختصاص داده‌ایم که معاونان استاندار همدان برای حل مشکلات این واحدها ما را همراهی می‌کنند.

کیان کُرد تا ۲ ماه آینده به چرخه تولید بازگردد

قدرت الله ولدی ادامه داد: به همین منظور ۶ طرح مشکل دار برای بازدید و رفع موانع پیشنهاد شد که با حضور مدیران کل استان این مشکلات حل و فصل شود.

وی با تاکید بر تعامل و همکاری دو طرفه مدیران و سرمایه گذاران برای رفع سریع مشکلات تاکید کرد: حداکثر طی ۲ ماه آینده سایت‌های گلخانه‌ای این شهرستان تعیین تکلیف و تحویل شرکت شهرک‌های کشاورزی استان همدان شود.

فرماندار ویژه ملایر با تقدیر از کمک‌های خوب دستگاه‌های خدمات رسان در این زمینه گفت: تمامی زیرساخت‌های ۲ سایت گلخانه‌ای ملایر آماده شود تا برای سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی تحویل شود.

ولدی بر لزوم راه اندازی هر چه سریع‌تر شرکت کیان کُرد اظهار داشت: سرمایه گذار این شرکت قول مساعد داده است در ماه‌های آینده حدود ۱۵۰ نیرویی که بیمه بیکاری می‌گیرند به کار برگشته و این واحد صنعتی به چرخه تولید بازگردد.

وی ادامه داد: در این نشست مقرر شد دستگاه‌های خدمت رسان، سازمان تامین اجتماعی و اداره امور مالیاتی همکاری لازم را برای تقسیط بدهی این شرکت داشته باشند و سرمایه گذار شرکت تا زمان شروع فعالیت جدید حداکثر تا ۲ ماه آینده، بدهی‌های جاری شرکت را به دستگاه‌های خدمات رسان پرداخت کند.

معاون استاندار همدان بیان کرد: مابقی بدهی شرکت کیان کُرد به دستگاه‌های خدمات رسان، تامین اجتماعی و اداره امور مالیاتی تا ۶ ماه قسط بندی می‌شود.

ولدی یادآور شد: برای دیگر واحدهای تولیدی و صنعتی راکد و نیمه فعال نیز برنامه ریزی کرده‌ایم تا بر اساس سیاست‌های کلی استان به چرخه تولید برگردند و بتوانند ظرفیت خود را افزایش دهند و اشتغال رو به جلویی داشته باشند.

وی تاکید کرد: بازگشت واحدهای راکد و نیمه فعال به چرخه تولید به طور قطع ثبات و پایداری اشتغال و رونق تولید را به همراه دارد که در این رابطه از تمام توان و ظرفیت مدیران استانی و شهرستانی استفاده می‌کنیم.

۷۵۲۸/‏۲۰۸۷

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha