۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۸:۳۶
کد خبر: 83387077
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

«کنترل گاز اکباتان» الگوی موفق صنعت همدان

۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۸:۳۶
کد خبر: 83387077
«کنترل گاز اکباتان» الگوی موفق صنعت همدان
تصویر یک تن از کارگران کارخانه "کنترل گاز اکباتان"

همدان - ایرنا - اشتغال پایدار، تامین نیاز داخلی، فعالیت در عرصه صادرات و تولید محصول با کیفیت از شاخص های صنایع موفق است و «کارخانه کنترل گاز اکباتان» همه این مولفه ها را یکجا دارد و به عنوان تولیدکننده برتر در عرصه ملی لقب گرفته است.

همدان دارای یک هزار و ۶۰۰ و اندی واحد صنعتی و تولیدی است که توانسته رزق و روزی حلال را برای ۳۰ هزار کارگر تأمین کند.

شاید هفته صنعت بهترین زمان برای نمایش این اقتدار صنعتی است؛ کارخانه «کنترل گاز اکباتان» یکی از همین صنایع مقتدر استان همدان در زمینه تولید، اشتغال و صادرات به شمار می‌آید و هرجا که قرار است نامی از صنایع موفق این خطه برده شود بی گمان نام این واحد تولیدی از یاد نمی‌رود.

امروز دوشنبه جمعی از خبرنگاران در قالب تور صنعتی سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان از خط تولید این کارخانه بازدید کرده و فرایند ساخت و ساز محصولات این واحد صنعتی را از نزدیک تماشا کردند.

این کارخانه بزرگ با مدیریت محمدرضا جعفری در سال ۱۳۶۳ فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون در جمع صنایع قدیمی و خوش نام این دیار جای گرفته است.

امیر حکیمیان کارشناس متالوژی به نمایندگی از مدیرعامل این کارخانه خبرنگاران را با روی گشاده راهنمایی کرده و بخش‌های مختلف ریخته گری، تراشکاری، مونتاژ، آزمایشگاه، بسته بندی و فروش را برایمان تشریح کرده به کنجکاوی‌های مان پاسخ می‌دهد.

نمایی از کارگران در حال کار کارخانه "کنترل گاز اکباتان"

به گفته حکیمیان این کارخانه شبانه روزی است چراکه ۲۵۰ تن به صورت مستقیم در سه شیفت کاری مشغول کار هستند و در حدود یک هزار تن نیز با وجود این کارخانه سفره‌هایشان برکت گرفته است.

در بین صدها کارگر مرد این کارخانه شیرزنانی هم دیده می‌شود که مردانه با آهن و چرخ دنده‌ها برای لقمه‌ای نان می‌جنگند و نجیبانه رویشان را از لنز دوربین عکاسان می‌دزدند؛ کارگرانی که تعدادشان را ۲۱ تن اعلام کردند.

بخشی از قطعات مورد نیاز توسط تعدادی از شرکت‌های وابسته به این کارخانه تولید می‌شود و به عبارتی برخی از کارها برون سپاری شده و خارج از این محیط در شرکت های کوچک ساخته و تامین می‌شود.

کنتور گاز شهری برای مصارف خانگی و تجاری، رگولاتور گاز شهری در ظرفیت‌های مختلف محصولات اصلی این کارخانه است که در حال حاضر بین یک تا دو هزار عدد در روز تولید می‌شود که برای گازرسانی شهرها و مناطق روستایی به کار می‌رود.

این محصولات علاوه بر تأمین بخشی از نیاز داخل کشور به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود و به گفته نماینده مدیرعامل، ترکمنستان و ارمنستان در حال حاضر مشتری اجناس کارخانه اکباتان گاز هستند و برای توسعه صادرات نیز برنامه هایی در سر دارند.

افزون بر این محصولات اصلی برخی قطعه‌های کارخانه‌های خودروسازی در این واحد صنعتی تولید می‌شود.

واحد تحقیق و توسعه (R&D) با هدف بروز رسانی محصولات و آشنایی با آخرین روش‌های تولید از مدتی پیش با جذب تعدادی از دانش آموخته‌های رشته‌ای مرتبط فعال شده که هم اینک به روی کنتورهای هوشمند مطالعه و تحقیق می‌کنند.

حکیمیان به صنعت استان نوید می‌دهد که به زودی خط تولید کنتور هوشمند آب و برق راه اندازی و این محصول به سبد تولیدات این کارخانه افزوده می‌شود.

نصب کنتورهای هوشمند از سیاست های وزارت نیرو برای مدیرت مصرف آب و برق است که از چند سال پیش در کشور اجرا شده اما به دلیل کمبود این تجهیزات در داخل آنگونه که باید شتاب ندارد.

یکی از بخش‌های مهم و راهبردی این واحد صنعتی که مورد بازدید قرار گرفت بخش آزمایشگاه و کنترل کیفیت است که مواد اولیه قبل از ورود به خط تولید را به شدت کنترل کرده و از مواد بی کیفیت جلوگیری می‌کند.

حکیمیان توضیح می‌دهد که محصول نهایی قبل از بسته بندی و عرضه نیز در این آزمایشگاه به دقت پالایش می‌شود تا کم و کاستی نداشته و موجب بد نامی و سرافکندگی کارخانه نشود.

علاوه بر چند قلم جنس که از خارج وارد می‌شود، بقیه مواد اولیه مورد نیاز این واحد صنعتی از داخل تأمین می‌شود.

توضیحات کارشناس کارخانه "کنترل گاز اکباتان" به خبرنگاران همدان

ورق‌های آلومینیومی بیشترین ماده مصرفی کارخانه کنترل گاز اکباتان است که در صنایع فولادی کشور به وفور پیدا می‌شود.

وجود سالن و تجهیزات ورزشی در جوار خطوط تولید توجه خبرنگاران را جلب می‌کند و یکی از کارگران توضیح می‌دهد که مدیرعامل کارخانه به ورزش و سلامتی ما بسیار اهمیت می‌دهد و از هزینه کردن برای این منظور هیچ ابایی ندارد.

به طوریکه لباس، دوچرخه و وسایل ورزشی دلخواه خریداری کرده و در کنار کار سخت و طاقت فرسا، ورزش را برای شادابی و بازیافت انرژی از دست رفته به کارگران توصیه می‌کند.

رفع خستگی و صرف ناهار در این واحد پویا و خودکفا در کنار کارگرانی خاکی و بی ریا لذتی است که شاید در بهترین رستوران‌های شهر هم پیدا نشود؛ ما هم این فرصت را از کف ندادیم و برای اقتدار و روشن ماندن چراغ همه کارخانه‌های ایران زمین آرزو کردیم.

۷۵۲۷/‏۲۰۹۰

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha