۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۸:۳۴
کد خبر: 83387265
T T
۰ نفر
رونق آبخیزداری و آبخوان‌داری در بیش از ۱۰ هزار نقطه کشور

تهران- ایرنا- معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: طرح‌های رونق آبخیزداری و آبخوان‌داری در یک هزار و ۳۴ حوزه آبخیز در بیش از ۱۰ هزار نقطه در کشور اجرا می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه سازمان سازمان جنگل‌ها، خسرو شهبازی اظهار کرد: برای اجرای طرح‌های آبخیزداری کشور یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته و این اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی برای کنترل سیلاب‌ها، حفظ خاک، حفظ پوشش گیاهی و ایجاد اشتغال تامین شده است.

وی با اشاره به اعتبار قابل توجه استان هرمزگان در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری گفت: ۱۲۴ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری هرمزگان اختصاص یافته است.

به گفته شهبازی، ۲۱۲ طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری در بیش از ۲۲۳ هزار هکتار در ۴۰ حوزه آبخیز در ۱۱ شهرستان اجرا می‌شود و با اجرای آنها، ۷۳ میلیون مترمکعب به ظرفیت استحصال روان آب‌های سطحی در استان‌ها افزوده می‌شود.

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، هدف از اجرای این طرح‌ها را بهره‌وری از روان‌آب‌های سطحی، کنترل سیلاب، افزایش و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، پیشگیری و کاهش اثرات خشکسالی، کنترل فرسایش خاک، تثبیت خاک و بهبود پوشش گیاهی برشمرد.

شهبازی با اشاره به اینکه یکی از معضلات کشور وجود گرد و خاک است، افزود: امسال ۴۰ میلیارد تومان برای اجرای مالچ‌پاشی و ۱۱ میلیارد تومان برای جلوگیری از بیابان‌زدایی اختصاص یافته است.

اجرای ۴۵ پروژه ویژه پخش سیلاب در کشور

همچنین مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها از اجرای ۴۵ پروژه ویژه پخش سیلاب در سطح کشور برای امسال خبر داد.

ابوالقاسم حسین‌پور گفت: طرح‌های آبخیزداری توانسته در کاهش خسارت‌های ناشی از سیل و بهره‌برداری از سیلاب نقش موثری ایفاد کند و به تغذیه آبخوان‌ها، چاه‌ها، چشمه‌ها و قنوات منجر شود.

وی افزود: طرح آبخوان‌داری و پخش سیلاب در سطح ۱۱.۲ میلیون هکتار از اراضی مستعد پخش سیلاب در سطح کشور تدوین شده است.

در ادامه، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان نیز گفت: در سال آبی ۹۸-۹۷، ۱۷۰ میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری استان آبگیری شده است.

امید ذاکری افزود: پارسال ۶۰۰ سازه آبخیزداری با ظرفیت ۷۵ میلیون متر مکعب با همکاری مردم و خیران در استان ساخته شده است.

۰ نفر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha