۱۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۴۳
کد خبر: 83388043
T T
۰ نفر

وقتی دانش چوب بی‌جان را به رقص می‌آورد

۱۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۴۳
کد خبر: 83388043
وقتی دانش چوب بی‌جان را به رقص می‌آورد

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه توکیو با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق مبتنی بر هوش مصنوعی، راهی یافتند تا اشیای بی‌جان موجود در طبیعت چون تکه‌های چوب‌ را به حرکت درآورند.

به گزارش پایگاه اینترنتی «دیجیتال ترندز»، دانشمندان ژاپنی تنها با استفاده از چند مهار (servo) ساده روش کاملاً نوینی در ساخت ربات با استفاده از اشیای طبیعی در دسترس ابداع کرده‌اند.

در یادداشت منتشر شده از این محققان در این‌باره، آمده است، «ما در نظر داشتیم تا اشیای دم دستی را در شاخه رباتیک به کار بگیریم. این اشیا اگرچه قبلاً در هنر و معماری استفاده شده‌اند اما معمولاً به عنوان مواد اولیه‌ای که بتوان در ساخت ربات از آن استفاده کرد، شناخته نمی‌شوند. با این وجود وقتی ربات حرکت کارآمد را یاد می‌گیرد، این اجزا مفهوم تازه‌ای به خود می‌گیرند. آنچه اهمیت دارد این است که این راهبردهای فرا گرفته شده و در واقع مفاهیمی که ما برای این اشیای دم‌دستی تعیین می‌کنیم، محصول بهینه‌سازی بوده و پیش از صورت گرفتن فرآیند یادگیری ناشناخته هستند.»

استفاده از تکنیک یادگیری عمیق در مواردی به کار می‌آید که هوش مصنوعی باید راهبردهایی را به تنهایی و به کمک روش آزمون و خطا دریابد. ربات‌های ابداعی توسط محققان ژاپنی، با استفاده از فناوری یادگیری عمیق برای آزمایش انواع مختلف حرکت، بهینه‌ترین روش ممکن برای جان بخشیدن به اندام‌های چوبی خود را پیدا می‌کند. نتیجه به دست آمده شامل حرکاتی است که اگرچه الزاماً تقلیدی از حرکت اندام‌های جانداران در زندگی واقعی نیستند اما کارآمدند.

این دستاورد بزرگ نشان می‌دهد که با به‌کارگیری نرم‌افزار درست، می‌توان از هر چیزی حتی چند تکه چوب هم ربات ساخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha