۱۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۴۵
کد خبرنگار: 958
کد خبر: 83388225
T T
۰ نفر
تحلیلگر یمنی: عقب نشینی امارات شکستی سنگین برای عربستان بود

تهران - ایرنا - "یاسین التمیمی" تحلیل گر یمنی با اشاره به تصمیم امارات برای خروج نیروهایش از یمن تاکید کرد که عقب نشینی امارات شکست سنگینی برای عربستان بود.

التمیمی در برنامه "آن سوی خبر" شبکه تلوزیونی "الجزیره" قطر که دیشب (دوشنبه شب) به بررسی دلایل تغییر راهبرد امارات در یمن پرداخته بود، تاکید کرد که امارات و عربستان در رویه و نتایج احتمالی جنگ همسو نیستند.

وی با اشاره به اینکه تغییری بنیادین در مواضع امارات صورت نگرفته، خاطر نشان کرد: شیوه ابوظبی از دخالت نظامی به ترویج هرج و مرج در مناطق جنوبی یمن تبدیل شده و این عقب نشینی، برای مرحله اول سرمایه گذاری جهت ترویج هرج و مرج بوده است.

"عمر عیاصره" نویسنده و تحلیل گر سیاسی نیز در توضیح تصمیم اخیر امارات و تنها گذاشتن سعودیها خود تاکید کرد که ابوظبی نگران اقدامات انصارالله یمن است که همان راهبردی را که در عربستان پیاده کرد در امارات نیز اعمال کند و هدف پهپادهای این جنبش قرار گیرد.

این تحلیل گر سیاسی با تاکید بر اینکه ابوظبی می داند که در یمن شکست نظامی خورده است، افزود: امارات با این عقب نشینی می خواهد به انصار الله بگوید که مخالفتی با مذاکره ندارد.

از سویی دیگر "محمد البخیتی" عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله با تاکید بر عقب نشینی نیروهای امارات از برخی مناطق، خاطر نشان کرد: پیش بینی می کردیم که دخالت نظامی در یمن پایان گیرد، اما این "پازل" هنوز کامل نشده و مشخص نیست که عقب نشینی به صورت کلی خواهد بود یا جزئی.

البخیتی با اشاره به تمایل انصارالله برای برقرای صلحی همه جانبه و ضرورت خروج تمام نیروهای خارجی از یمن، خواستار نشستن پای میز مذاکره و تشکیل دولتی انتقالی به منظور اداره تمام استان های یمن شد.

یک مقام بلندپایه اماراتی که خواست نامش فاش نشود روز دوشنبه گفت: امارات بر اساس یک طرح از پیش برنامه ریزی شده، نیروهایش را از یمن خارج می‌کند.

امارات همراه با عربستان در سال ۲۰۱۵ با ادعای بازگرداندن دولت قانونی یمن و مبارزه با نفوذ حوثی ها در یک ائتلاف نظامی، به خاک این کشور حمله کردند. این حمله با گذشت چهار سال به اعتقاد کارشناسان و گزارش‌های سازمان ملل به یک فاجعه انسانی تبدیل شده و غیرنظامیان زیادی را به کام مرگ کشانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha