۱۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۰۱
کد خبرنگار: 2100
کد خبر: 83388348
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پاسداشت نویسنده قصه های خوب برای بچه های خوب در فارس

شیراز- ایرنا- بزرگان ادبیات کودک و نوجوان فارس یاد مهدی آذریزدی نویسنده فقید کودکان و نوجوانان را که مشهورتین اثرش قصه های خوب برای بچه های خوب است در شیراز گرامی داشتند.

این آیین سه‌شنبه ۱۸ تیرماه همزمان با روز ملی ادبیات کودک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس برگزار شد.

زهرا افتخاری مدیرکل کانون پرورش فکری فارس با تاکید بر اینکه گرامیداشت مهدی آذریزدی در چنین روزی به‌معنای نگاه متفاوت به این حوزه است، بیان کرد: برگزاری پنل تخصصی در خلال این رویداد به منظور برخورداری از نظرات نویسندگان مطرح شیراز درباره آثار نویسندگی اعضای کانون پرورش فکری فارس و بازگویی تجربیات آنان از برنامه‌های سال جاری است.

وی ابراز داشت: کودکان کانون خوب شنیدن، خوب صحبت‌کردن، خوب خواندن و خوب نوشتن را به‌مثابه چهار مهارت اساسی نویسندگی فرا می‌گیرند تا بدین‌طریق با ادبیات پیوند برقرار کنند؛ از همین رو کارگاه‌های نوشتن خلاق، نقد ادبی و اثرخوانی نیز در روز ادبیات کودک برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری فارس نیز با بیان اینکه توسعه واقعی جوامع در گروه برنامه‌ریزی برای کودکان است، عنوان کرد: از پر و بال دادن به ادبیات کودک به صورت رسمی در ایران کمتر از یک قرن می‌گذرد و این مهم نخستین بار توسط مرحوم جبار عسکرزاده (باغچه‌بان) صورت پذیرفت.

سعیدرضا کامرانی ادامه داد: نویسندگان، شاعران، مترجمان، تصویرگران و دیگر متخصصان حوزه ادبیات کودک در صد سال گذشته کتاب‌های ارزشمندی را به جامعه کودک و نوجوان تقدیم کرده‌اند.

عضو شورای برنامه‌ریزی کودکان و نوجوانان فارس با یادکرد از بزرگان عرصه ادبیات کودک در ایران همچون عباس یمینی شریف، مهدی آذریزدی، توران میرهادی، مهری آهی، زهرا خانلری، احسان یارشاطر، علی نقی وزیری، مهرداد بهار، محمود کیانوش، پروین دولت‌آبادی، مهین‌دخت صنعتی، اردشیر نیک پور، محمد قاضی، هوشنگ مرادی کرمانی و احمداکبرپور بیان داشت: با تأسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۴۵ برای اولین بار کتابخانه‌های ویژه‌ای برای کودکان و نوجوانان پدید آمد و کانون پرورش فکری متولی قانونی تألیف، ترجمه، بازنویسی و تدوین کتاب‌های کودکان شد.

ادامه این مراسم با برگزاری پنل‌های تخصصی و کارگاه‌های نویسندگی با حضور اعضای کانون پرورش فکرس و نویسندگان این حوزه در شیراز صورت گرفت.

مهدی آذریزدی نویسنده فقید ادبیات کودک و نوجوان بود که در ۱۸ تیرماه ۱۳۸۸ از دنیا رفت. او را به عنوان اولین نویسنده‌ای می‌شناسند که در ایران به فکر نوشتن داستان برای کودکان و نوجوانان افتاد و لقب"پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران" نیز متعلق به اوست.

مجموعه قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، اثر ماندگار اوست که با نثری ساده، قصه های ریشه دار ایرانی را بازگو می کند و باعث بردن جایزه یونسکو و جایزه کتاب سال شد.

۹۸۸۵ /‏۱۸۷۶‬