۱۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۲۴
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 83388364
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مرکز کنترل جمعیت سگ های آزاد در سنندج راه اندازی شد

سنندج - ایرنا - در راستای کنترل بیماری های زئونوز (مشترک بین انسان و حیوان)، ارتقای بهداشت عمومی سطح جامعه، آسایش، آرامش و رفع خطر ازشهروندان مرکز کنترل جمعیت سگ های آزاد در سنندج راه اندازی شد.

وجود سگ های آزاد و بلاصاحب در سطح شهر مشکلات فراوانی را برای شهروندان بوجود آورده و موجب اعتراض آنان نیز شده بود، لذا در راستای کنترل بیماری های زئونوز (مشترک بین انسان و حیوان)، ارتقای بهداشت عمومی سطح جامعه، آسایش، آرامش و رفع خطر از شهروندان راه اندازی مرکز کنترل جمعیت سگ های آزاد در دستور کار سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج قرار گرفت.

این مرکز با همت شهرداری سنندج و همکاری انجمن مردمی مافی ژین در زمینی به مساحت ۷۰۰ متر مربع و اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال در سنندج راه اندازی شده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج در آیین افتتاح این مرکز اظهار داشت: سگ ها در سطح شهر توسط دارت و دارو بیهوش شده و پس از انتقال به این مرکز با خودرو خاص، قرنطینه و پس از انجام معاینات پزشکی و واکسیناسیون سگ های بیمار از غیربیمار جدا می شوند.

سیروان غفوری با بیان اینکه اگر سگ جمع آوری شده بیماری خاصی داشته باشد در درمانگاه مرکز تحت معالجه قرار می گیرد، گفت: پس از معالجه، نسبت به عقیم سازی و پلاک کوبی سگ های جمع آوری شده در این مرکز اقدام می شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که شهروندی درخواست نگهداری از سگ را داشته باشد بصورت کاملاً رایگان در قبال اخذ تعهدنامه به وی تحویل داده می شود در غیر این صورت در همان محل صید شده رهاسازی می شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۲۰ قلاده سگ در این مرکز تحت عمل جراحی قرار گرفته اند؛ اظهار داشت: تمام سگ ها پلاک کوبی می شود و به لحاظ تشخیص بیماری معاینات لازم بر روی آنها انجام شده است.

وی افزود: در همین راستا سازمان حفاظت محیط زیست و انجمن های مردم نهاد نیز می توانند با اطلاع رسانی نحوه برخورد با حیوانات (جلوگیری از حیوان آزاری) را در سطح جامعه به شهروندان بویژه کودکان آموزش دهند.

غفوری تاکید کرد: با توجه به اینکه ادامه فعالیت مرکز نگهداری سگ های آزاد بسیار هزینه بردار است بنابراین نیازمند همکاری و مساعدت همه نهادهای همکار به ویژه سازمان دامپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و دوستداران حیوانات هستیم.

وی با بیان اینکه شاید دشوارترین کار برای یک انسان و به ویژه پرسنل شهرداری، گرفتن جان یک موجود زنده بود و همواره از این موضوع رنج می بردیم، ابراز امیدواری کرد: روزی برسد که هیچ موجود زنده ای بی دلیل از بین نرود و حتی شاهد مرگ با ترحم حیوانات بیمار نیز نباشیم.

کنترل جمعیت سگ های آزاد برای نخستین بار در سنندج انجام می شود

معاون خدمات شهری شهرداری سنندج نیز اظهار داشت: شهرداری در گذشته بحث کنترل سگ ها را بصورت اتلاف انجام می داد که کاری غیرانسانی است اما به ناچار و با توجه به اینکه شهرداری وظیفه دارد حیواناتی که به شهروندان صدمه وارد می کنند را کنترل کند.

عبدالسلام سپهر افزود: بحث کنترل جمعیت سگ های آزاد برای نخستین بار و با پیگیری انجمن مافی ژین در سنندج انجام شده الست، ضمن اینکه در گذشته بخاطر هزینه های بالای آن به این سمت و سو حرکت نمی کردیم.

وی اضافه کرد: بخش عمده این کار توسط انجمن مردمی مافی ژین انجام شده و شهرداری نیز فضا، تجهیزات و امکانات مورد نظر را در اختیار آنان قرار داده است.

رفع مسائل ومشکلات در هر حوزه های نیازمند ورود بخش خصوصی و مردم است

رئیس شورای اسلامی سنندج نیز گفت: تجربه ثابت کرده در هر حوزه ای که مردم و بخصوص فعالان مدنی و انجمن های مردمی ورود پیدا کرده و همکار و همراه مسئولان باشند مسائل زودتر حل شده و کارها سریعتر به نتیجه می رسد.

غریب سجادی با قدردانی از انجمن مردمی مافی ژین برای همکاری در راه اندازی این مرکز، گفت: تلاشی که این انجمن در این زمینه انجام داد می تواند درسی برای ما بادش که برای سایر فعالیت های خود از توان و ظرفیت انجمن های مردمی بهره بگیریم.

وی افزود: سگ هایی که در سطح شهر وجود دارد علاوه بر اینکه برای شهروندان ایجاد مزاحمت کرده، شهرداری را نیز زیر سوال برده بود که امید است با راه اندازی این مرکز این مشکلات رفع شود.

مرکز ظرفیت پذیرش ۳۰ قلاده سگ را دارد

مدیرعامل انجمن مافی ژین نیز با بیان اینکه این مرکز دارای بخش های مختلفی است و ظرفیت پذیرش ۳۰ قلاده سگ را دارد، گفت: در مرحله اول ماشین زنده گیری وارد مناطقی می شود که مردم از حضور سگ ها به شهرداری شکایت ارائه داده اند و شهرداری نیز به ما اطلاع می دهد.

مهناز آروند افزود: هدف اصلی ما زنده گیری سگ های سالم برای پلاک گذاری است و اگر حیوان بیماری نیز در میان آنان باشد به درمانگاه منتقل شده و قرنطینه می شود.

وی با اشاره به اینکه در بخش بعدی این مرکز حیواناتی که مشکل درمانی دارند در نوبت جراحی قرار می گیرند، اظهار داشت: اصلی ترین بخش مرکز نقاهتگاه است و حیواناتی که به اینجا منتقل شده تحت جراحی قرار می گیرند و سپس در قفسه هایی که تعبیه شده قرار گرفته تا دوره نقاهت را بگذرانند.

مدیرعامل انجمن مافی ژین اضافه کرد: دوره نقاهت حیوانات چهار تا پنج روز طول می کشد مگر اینکه مشکلی داشته باشند که در آن صورت بین ۱۰ تا ۱۵ روز طول می کشد، ضمن اینکه در مجموع این سگ ها حدود یک هفته مهمان مرکز هستند.

وی یادآور شد: سگ هایی که نگهداری می شوند بعد از پلاک گذاری توسط شبکه دامپزشکی واکسیناسوین ضد هاری شده و در نهایت پس از صدور شناسنامه بهداشتی در مناطقی که صید شده اند راها سازی می شوند.

۷۳۴۸ / ‏‬ ۳۰۳۴

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha