۱۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۵۳
کد خبر: 83388399
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هزار و ۸۶۱ اثر سیستان و بلوچستان ثبت ملی شده است

زاهدان- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: هزارو ۸۶۱ اثر منقول و غیر منقول این استان تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

علیرضا جلالزایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هزار و ۶۱۵ اثر غیر منقول و ۲۰۴ اثر منقول در سیستان و بلوچستان تاکنون به ثبت ملی رسیده است.

وی گفت: همچنین ۴۲ اثر غیر منقول سیستان و بلوچستان در سالجاریدر فهرست آثار ملی ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: ۵۵ اثر ناملموس یا معنوی شامل غذای سوزی، غذای مالینگ، نان کماچ، چلبک و غیره نیز در فهرست آثار ملی ثبت شده که ۹ اثر جدید نیز به این فهرست پیوسته است.

وی ادامه داد: هشت اثر طبیعی سیستان و بلوچستان نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

جلالزایی گفت: همچنین ۵۰ پروند در سیستان و بلوچستان آماده ثبت ملی است.

وی بیان کرد: سه اثر تاریخی سیستان و بلوچستان شامل شهر سوخته، بیابان لوت و روستای سفال کلپورگان نیز ثبت جهانی شده است.

به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان با ۲۰ شهرستان زاهدان، زابل، هیرمند، زهک، هامون، نیمروز، میرجاوه، خاش، بمپور، سراوان، سیب سوران، مهرستان، ایرانشهر، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز، کنارک و چابهار و داشتن صدها اثر باستانی، تاریخی، فرهنگی و مکانهای تفریحی و دیدنی، سواحل زیبا، بازارهای متعدد با کالاهای داخلی و خارجی، منطقه آزاد و کوه سرافراز تفتان و از همه مهمتر مردمی مهربان و میهمان نواز چشم انتظار مسافران و گردشگران نوروزی است.
وجود مرزهای طولانی زمینی و دریایی و سدها و رودخانه های متعدد، باغات میوه های گرمسیری و صنایع دستی منحصر به فرد از دیگر توانمندیها و جاذبه های پهناورترین استان کشور است.
سفر به سیستان و بلوچستان از طریق هوایی، دریایی و سه محور زمینی خراسان- زاهدان - زابل، کرمان - زاهدان، کرمان - ایرانشهر و جاسک -کنارک - چابهار امکان پذیر است.

۹۹۲۳**۳۲۱۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha