علی عابدزاده روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت سوخت رسانی به پروازهای خارجی ایرلاین های ایرانی گفت: پیگیر حل مشکلات مربوط به سوخت رسانی هستیم و با برنامه ریزی های انجام شده درحال رفع مشکلات مربوط به سوخت رسانی هواپیماهای ایران در فرودگاههای ترکیه هستیم.
وی هم چنین در خصوص تحریم لوگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) در فرودگاه های ترکیه گفت: در حال حاضر با مشکلی در این زمینه مواجه نیستیم.
عابدزاده در خصوص وضعیت ایمنی پروازهای ایران در شرایط تحریم و هم چنین تعمیر و تعویض قطعات هواپیماها گفت: نطارت های مربوط به ایمنی که درحال حاضر در سازمان هواپیمایی اعمال می شود از هر زمان دیگری سخت گیرانه تر و گسترده تر است و کاملاً منطبق با فرایندهای جدید است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قبل از هر پروازی نظارت های مربوط به ایمنی انجام می شود گفت: امروز حوزه حمل و نقل هوایی صاحب توانمندی های بالای علمی است و وضعیت دانشگاههای ما در این حوزه قابل مقایسه با قبل نیست.
به گفته عابدزاده پیش از این، چنین امکانات آموزشی در حوزه صنعت هوایی در کشور وجود نداشت اما امروز تا مقطع دکتری رشته های مربوط به صنعت هوایی تدریس می شود و خلبانان تحصیل کرده زیادی در کشور وجود دارد.
رییس سازمان هواپیمایی هم چنین در خصوص کاهش پروازهای داخلی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم گفت: کاهش پروازهای داخلی مورد تایید است اما از سفر خانوار حذف نشده است و طرح موضوع حذف سفر هوایی از سبد خانوار غلط است.
وی گفت: درحالی که نرخ ارز چند برابر شده است اما نرخ بلیت هواپیما در همه روزها چندبرابر نشده است. اکنون در کلیه مسیرها از ٢٠٠ هزارتومان تا ٨٠٠ هزارتومان قیمت بلیت موجود است و اگر نرخ را٢٠٠ هزار تومان در نظر بگیریم با وجود نوسانات ارزی زیاد با قیمت ٦ سال قبل تغییری نکرده است.
وی با اعلام اینکه اکنون ٨٠ درصد پروازها غیرچارتری است گفت: در سیستم توزیع و فروش بلیت ها نظم وجود دارد.
وی با بیان اینکه یک ساعت پرواز برای خطوط هوایی ما معادل ٤٠ دلار هزینه دارد گفت: البته این رقم بسته به مسیر پروازی تغییر میکند.
عابدزاده افزود: در این شرایط خطوط هوایی مجاز هستند حداکثر و حداقلی را برای نرخ های خود تعیین کنند اما سازمان هواپیمایی بر این نرخ ها نظارت دارد.
به گفته ی عابدزاده اکنون در مسیر تهران- مشهد از ٢٠٠ تا ٨٠٠ هزار تومان از سوی شرکت های هواپیمایی در غالب نرخ نامه قیمت گذاری می شود اما بخش اعظم بلیت ها زیر قیمت تمام شده به فروش می رسد.
معاون وزیر راه ی شهرسازی اضافه کرد: این درحالی است که با این قیمت ارز اگر صندلی در پرواز مشهد زیر ٧٥٠ هزار تومان به فروش برسد آن ایرلاین ضرر کرده است.
وی خبر داد که نرخ ارز در یکسال اخیر برای شرکت های هواپیمایی تغییر نکرده است و ارز نیمایی از٨ تا ١٢ هزار تومان به ایرلاین ها تعلق گرفته که خود عاملی در جهت تغییرات در نرخ بلیت است.
نظر شما