کودک و نوجوان باید در اوقات فراغت نیازی را در خود احساس کند که او را به سمت مطالعه و افزایش سطح اطلاعات مثبت سوق دهد تا موجبات رشد ذهنی آن را فراهم آورد و این امر ممکن نمی شود مگر با نهادینه کردن آن در نهاد خانواده و جامعه.
ادبیات کودک و نوجوان معنای ژرف تری نسبت به سایر ادبیات ها دارد، ادبیاتی که امروز جایش بیش از آنچه که باید خالی است.
کودکان و نوجوانان این روزها بیشتر از آنچه که باید به سمت کتاب و مطالعه و قصه و سرگرمی های علمی بروند بیشتر به سراغ سی دی ها و گیم نت ها و موسیقی هایی می روند که در آنها مقوله ادبیات هیچ معنا و مفهومی نداشته و به کار نرفته است و این در حالی است که بی اعتنایی به این ادبیات می تواند جهانی را به ویرانی بکشاند.
ادبیات کودک و نوجوان به سبب گنجایش های شناختی و ویژگی های رشدی ای که دارد به گونه ای است که باید پاسخگوی رشد و نیازهای رده سنی خاصی باشد و اما در حال حاضر این مساله در جامعه آنطور که باید و شاید جدی گرفته نشده و این گروه از افراد در جامعه که تشنه یادگیری و آموزش هستند بر حسب عادت های نادرست که خانواده، دوستان و همسالان ایجاد کرده اند به سمت فیلم ها و کتاب ها و فضاهایی می روند که برای بزرگسالان نیز توجیه مناسبی ندارد و آنها را دچار آسیب های جبران ناپذیر می کند.
آموزش هنر و علم در ادبیات خلاصه شده است و ادبیات است که کودک را رهبری می کند و اندیشه او را تقویت و اعتماد به نفس او را زیاد و تربیت می کند و یکی از دستاوردهای مهم ادبیات که می توان به آن اشاره کرد این است که ادبیات باعث می شود تا کودک از همان ابتدا از زندگی لذت ببرد و این لذت را با خلاقیت های خود رشد داده و به سعادت و کمال برسد.
داستان های مصور، فانتزی، شعر، افسانه های کهن همگی در طول تاریخ توانسته اند کودکان و نوجوانان را رهبری کنند و حال که کتاب های آموزشی و درسی و علمی نیز به آنها اضافه شده اند با توجه به پذیرش ذهنی بچه ها و کارشناسانه عمل کردن می توانند در رونق بخشیدن به ادبیات کمک بزرگی باشند.
غنا دادن به ادبیات کودک و نوجوان با توجه به جهانی بودن مبحث ادبیات می تواند با توجه به نیاز مردم خدمت بزرگی به جامعه باشد چرا که کودک و نوجوان را که اساس شکل گیری جامعه هستند به سطح بالای زندگی و اندیشه هدایت می کند و مطمئناً فرد هدایت شده انسانی متفکر خواهد شد که جامعه را رشد خواهد داد.
متاسفانه کودکان و نوجوانان ما امروز به دلیل فرصت سوزی های انجام شده به مطالعه کتاب و ادبیات آنچنان رغبتی نشان نمی دهند و یکی از دلایل دیگر آن را می توان این دانست که با کتاب بزرگ نشده اند و روزهایی چون امروز با عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان است را باید فرصتی دانست برای آسیب شناسی و بررسی چالش ها و برنامه ریزی برای این گروه سنی در جامعه نه اینکه تنها به منزله یک یادآوری باشد.
باشد که بتوانیم به مقوله ادبیات کودک و نوجوان نگاه جدی تری داشته باشیم و از آنجا که کودک و نوجوان زیربنای فکری هر جامعه ای محسوب می شوند با آسیب شناسی این مقوله و برنامه ریزی های مدون و ساخت و بازسازی زیرساخت ها می توان ساختار اصلی جامعه مطلوب را باروری کرد.
۱۸ تیر به عنوان روز رسمی ادبیات کودک و نوجوان در کشور اعلام شده است روزی که متقارن است با روز درگذشت مهدی آذریزدی نویسنده و بازنویس خوب کشورمان در سال ۱۳۸۸. «قصه های خوب برای بچه های خوب»، قصه های تازه از کتاب های کهن از جمله آثار این نویسنده کودک و نوجوان است.
۹۸۸۹/ ۵۰۵۴
نظر شما