۱۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۴۱
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 83389337
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مروری گذرا به کتاب فرهنگ لغت کُردی دانشگاه کردستان

سنندج - ایرنا - فرهنگ چهار جلدی کُردی و کُردی - فارسی دانشگاه کردستان توسط تیمی به سرپرستی ماجد مردوخ روحانی تهیه و تدوین شده و توسط پژوهشکده کردستان‌شناسی هم به چاپ رسیده است.

تیم نویسندگان فرهنگ چهار جلدی دانشگاه کردستان متشکل از مهدی سنندجی، یدالله پشابادی، محی الدین کریمیان، محمد ژیان امینی است که به سرپرستی ماجد مردوخ روحانی موفق به تهیه و تدوین این فرهنگ غنی کُردی - کُردی- فارسی شدند.

در مقدمه این کتاب آمده است علاوه بر این پنج نفر، افراد دیگری هم بودند که با ارسال لغات، ضرب المثل و سخنان اصیل کُردی ما را یاری دادند از جمله این افراد مرحوم احمد قاضی است که در ۲۶ صفحه لغات کُردی قدیم و جدید همراه با معنای عربی و فارسی را برای ما ارسال کرد.

ناصر رزازی هم فرهنگ لغتی فرستاده که خود طی چند سال تحقیق و جست و جو در شهرها و روستاهای شمال و جنوب کردستان آن را جمع آوری کرده و امین گردیگلانی فرهنگ لغت ریژگه را قبل از اینکه به چاپ برساند را در اختیار این گروه قرار داد.

در بخش دیگری از مقدمه این فرهنگ لغت آمده تمام زبان ها در زمینه رشد و توسعه زبانی و تهیه فرهنگ های مختلف فعالیت زیادی دارند و انرژی و هزینه زیادی در این زمینه می کنند.

اگر نگاهی به دیگر زبان های همسایه خود بیاندازیم متوجه می شویم که در این راستا چقدر غنی و خوب کار کردند در واقع نمی توان وضعیت خود را با انگلیسی و عربی مقایسه کنیم اما در رابطه با فارسی در سی، چهل سال اخیر ده ها فرهنگ و واژه نامه های علمی در زمینه های مختلف تهیه و تدوین شدندکه برای برخی از آنها بودجه های ویژه ای در نظر گرفته شده و ده ها متخصص زبان شناس و تاریخ شناس با هم در این رابطه همکاری کردند.

اکنون در مورد زبان کُردی، ۳۰ سال است که «هه نبانه بورینه» اثر ماموستا عبدالرحمان شرفکندی مشهور به هه ژار چاپ شده است و در این سال ها هم به طور مخفیانه منتشر شده و حتی امکان تصحیح اشتباهات چاپی آن فراهم نشده چراکه این اقدامی هزینه بردار است و صاحب اثر توانایی تقبل هزینه ویرایش کتابی یک هزار صفحه ای ندارد.

جلد اول این فرهنگ لغت از حرف (ئ_ ج) در ۸۱۶ صفحه، جلد دوم هم از حرف (چ- ژ)، جلد سوم نیز از حرف (س- ک) در ۸۰۰ صفحه و جلد چهارم هم از حرف (گ-ی) در ۸۰۰ صفحه تالیف شده است.

ماجد مردوخ روحانی سال ۱۳۳۷ در محله جورآباد سنندج به دنیا آمده است و او در کارنامه کار خود تدوین و انتشار ۲ اثر ماموستا هه ژار شامل کتاب های چیشتی مجیور و هه نبانه بۆرینه را هم دارد.

مهمترین فعالیت ماجد روحانی سرپرستی تیم تدوین جامع ترین فرهنگ کُردی با ۹۳ هزار مدخل با عنوان فرهنگ دانشگاه کردستان «کُردی- کُردی- فارسی» است.

۹۹۳۶/‌۹۱۰۲

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha