زهرا مظفر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش اظهار داشت: خانواده ها می توانند شکایات خود را به صورت حضوری یا در سامانه شکایت های ستادی این وزارتخانه به صورت الکترونیکی ثبت کنند تا درخواست ها با مکاتبات اداری در ستاد پیگیری شود.
وی درباره ضوابط اخذ شهریه در مدارس اظهار کرد: براساس قوانین بالادستی از ماده ۳۰ و ۳۱ آیین نامه اجرایی مدارس که مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است، تأکید شده که مدارس دولتی و هیأت امنایی هنگام ثبت نام به جز وجه بیمه و کتب درسی مدارس مجاز اخذ هیچ وجه دیگری نیستند.
وی افزود: هزینه پرداخت کتاب های درسی که توسط سازمان سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی مشخص شده در سامانه های الکترونیکی و تابلوی اعلانات مدارس به صورت مشخص اعلام می شود.
به گفته مظفر، معمولاً اولیا در خواست خود برای دریافت کتاب ها را به مدارس می دهند تا مسئولان مدارس نسبت به ثبت نام الکترونیکی به صورت گروهی اقدام کنند اما در صورت تمایل والدین می توانند برای درخواست کتاب درسی فردی به سامانه وارد شده و درخواست خود را ثبت کرده و وجه را مستقل در سامانه پرداخت کنند.
مدیر اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات درباره اخذ شهریه در مدارس هیأت امنایی که در دایره مدارس دولتی قرار دارند، گفت: مدارس هیأت امنایی نباید به جز وجه بیمه و کتاب مبلغی به عنوان شهریه دریافت کنند اما براساس برنامه خاص خود می توانند برای برگزاری کلاس های فوق برنامه از دانش آموزان هزینه ای دریافت کنند.
مظفر با اشاره به اینکه شرکت در کلاس های فوق برنامه مدارس هیأت امنایی برای دانش آموزان الزامی نیست، خاطرنشان کرد: تعداد ساعت و میزان هزینه کلاس های فوق برنامه در خارج از ساعت رسمی کلاس های درسی باید در جلسات اولیا و مربیان مطرح و پس از تأیید اکثریت اعضا ابلاغ شود.
وی اعلام کرد که شرکت در کلاس های فوق برنامه خارج از ساعات رسمی مدارس و پرداخت شهریه برای دانش آموزان اختیاری است.
شیوه اخذ شهریه در مدارس غیردولتی
مدیر اداره کل ارزیابی و عملکرد و پاسخگویی به شکایات در ادامه درباره شیوه اخذ شهریه در مدارس غیر دولتی و خاص (تیزهوشان و شاهد) اظهار کرد: این مدارس نیز باید براساس مصوبه خاص خود که باید مشخص باشد، مجاز به دریافت شهریه هستند.
به گفته مظفر، بخشنامه ثبت نام عمومی در تمامی مدارس جاری و قابل اجراست، اما هر وجهی خارج از شهریه مصوب کلاس های فوق برنامه و سرویس رفت و آمد دانش آموز الزاماً باید هر سال در جلسات انجمن اولیا و مربیان مطرح شود.
اولویت ثبت نام دانش آموزان، نزدیکی به محل سکونت است
وی همچنین درباره نارضایتی برخی والدین از کمبود ظرفیت مدارس برای ثبت نام دانش آموزان اظهار کرد: در هر منطقه یک حد نصاب خاصی برای دانش آموزان جدید در نظر گرفته شده است اما نمی توان خارج از مرزبندی های مناطق جغرافیایی عمل کرد، چرا که ساماندهی نیروی انسانی و تراکم کلاس ها با مشکل مواجه می شود.
مدیر اداره کل ارزیابی و عملکرد و پاسخگویی به شکایات در ادامه افزود: اولیا برای ثبت نام در یک مدرسه باید دلایل منطقی داشته باشند، گاهی برخی به بهانه عملکرد مناسب یک مدرسه نسبت به ثبت نام فرزند خود در مدرسه ای خارج از محدوده زندگی اقدام می کنند.
مظفر خاطر نشان کرد: اولویت ثبت نام درمدارس براساس نزدیکی دانش آموز به محل زندگی خود است که باید خانواده اسنادی مبنی بر نزدیکی محدوده جغرافیایی را به مدرسه ارائه دهند.
روند ثبت نام دانش آموزان
وی همچنین درباره شیوه ثبت نام دانش آموزان نیز اظهار کرد: روند ثبت نام پایه های اول ابتدایی یعنی ورودی دوره ابتدایی از خرداد ماه و متوسطه اول و دوم یعنی پایه های هفتم و دهم از اول تیرماه آغاز شده است.
مدیر اداره کل ارزیابی و عملکرد و پاسخگویی به شکایات ادامه داد: در دوره ابتدایی به این شکل است که با توجه به اینکه بخشنامه تفویض به استان ها ارسال شد، از اول تا نیمه خرداد ماه مدارس در استان های کشور نسبت به ثبت نام اقدام کردند اما بطور کلی از ۱۸ تا ۲۰ خرداد در تمامی استان ها ثبت نام تمامی پایه های دوره ابتدایی انجام شده است.
مظفر اعلام کرد که همزمان با ثبت نام دانش آموزان، پایگاه های سنجش سلامت جسمانی نیز مستقر شدند که دانش آموزان از بدو ثبت نام با آن پایگاه ها هماهنگ می شوند، پس از اعلام نظر و ارائه گزارش کارشناسان سنجش دانش آموزان پایه اول ابتدایی به مدارس برای ثبت نام مراجعه کرده اند.
وی افزود: در دوره ابتدایی ثبت نام میان پایه ها به صورت سیستماتیک توسط مدرسه انجام می شود. دانش آموزان در این پایه ها برای تغییر محل تحصیل باید موافقت مدرسه مبدأ و نزدیک ترین مدرسه به محل سکونت را جلب کنند.
مظفر خاطر نشان کرد: ثبت نام دانش آموزان در پایه های متوسطه اول و دوم به صورت سیستماتیک انجام می شود و پایه های هفتم و دهم از ابتدای تیرماه در مدارس سراسر کشور آغاز شده است.
نظر شما