۲۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۴۹
کد خبرنگار: 2583
کد خبر: 83392315
T T
۰ نفر
رایزنی های لندن و واشنگتن درباره تحولات خلیج فارس

لندن – ایرنا – هم زمان با افزایش اقدامات تحریک آمیز لندن در جبل الطارق و خلیج فارس، یک سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس از رایزنی های لندن و واشنگتن درباره تحولات خلیج فارس خبر داد.

وی اظهار داشت که لندن و واشنگتن درباره افزایش حضور نظامی در منطقه خلیج فارس در حال رایزنی هستند.

پس از آنکه که نیروی دریایی انگلیس در اقدامی خلاف حقوق بین‌الملل، یک نفتکش حامل نفت ایران را به ادعای نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه، در تنگه جبل الطارق توقیف کرد، مقامات لندن به بهانه نگرانی از اقدام تلافی جویانه ایران در رفت و آمد کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز دست به اقدامات تحریک آمیز زده‌اند.

وزارت حمل و نقل انگلیس سطح هشدار امنیتی را برای کشتی‌هایی که با پرچم انگلیس از تنگه هرمز عبور می‌کنند، افزایش داده و «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس نسبت به تحولات منطقه ابراز نگرانی است. وی تصریح کرده است که این کشور با دقت اوضاع را زیر نظر دارد.

روزنامه انگلیسی تایمز دیروز چهارشنبه خبر داد که یک ناوچه انگلیسی یک نفتکش را که برای خروج از خلیج فارس به دلیل نگرانی از توقیف شدن مردد بود، هنگام عبور از تنگه هرمز به سمت دریای عمان همراهی کرد.

به نوشته تایمز، خدمه این نفتکش به دلیل اقدام غیرقانونی انگلیس در توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران در سواحل جبل الطارق از توقیف شدن کشتی شأن در تنگه هرمز نگران بودند.

تایمز در ادامه این گزارش افزود: پاسیفیک وویجر که با پرچم جزیره من (از جزایر تحت قیمومیت انگلیس) تردد می‌کند، سه شنبه از تنگه هرمز عبور کرد و وارد دریای عمان شد.

این نفتکش پیشتر هم با توقف چند ساعته در نزدیکی آب‌های ایران در خلیج فارس خبرساز شده بود.

شبکه المیادین نیز به نقل از منابع امنیتی انگلیس گزارش داد: روزانه ۱۵ تا ۳۰ کشتی با پرچم انگلیس در خلیج فارس تردد دارد که از این تعداد سه کشتی در روز از تنگه هرمز عبور می‌کند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با یادآوری مخالفت‌های اتحادیه اروپا با تحریم‌ها و قوانین فراسرزمینی گفت: ادعاهای لندن درباره توقیف نفتکش حامل نفت ایران به لحاظ حقوقی قابل اعتنا نیست و از انگلیسی‌ها می‌خواهیم هر چه زودتر این نفتکش را رها کنند.

وی از حضور مجدد سفیر انگلیس در تهران به وزارت امور خارجه برای بار چهارم طی یک هفته گذشته در جهت ارائه توضیحات درخصوص توقیف نفتکش حامل نفت ایران خبر داد و اظهار داشت: اسناد و مدارک وهمچنین تناقضات انگلیسی‌ها نشان می‌دهد که حرف لندن به لحاظ حقوقی چندان قابل اعتنا و توجه نیست مگر اینکه آنها تحت تأثیر آمریکایی‌ها بخواهند وارد بازی خطرناک و ناپیدا شوند که ما توصیه نمی‌کنیم در شرایط کنونی، آنها وارد چنین بازی‌ای شوند. کماکان از آنها می‌خواهیم هرچه زودتر این نفتکش را رها کنند زیرا این کار به سود همه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha