۲۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۰۷
کد خبرنگار: 1005
کد خبر: 83393555
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کارآمدی تمام بخش‌های نظام در نماز جمعه بیان شود

‌شیراز- ایرنا- نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس شنبه با دستور کار بزرگداشت چهلمین سالگرد برپایی نمازجمعه در ایران اسلامی در شیراز برگزار شد.

در این نشست که به میزبانی نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز برپا شد، ابعاد مختلف در زمینه لزوم تقویت زیرساخت‌های برپایی نماز جمعه در شیراز و مأموریت این تریبون و جایگاه در تمدن سازی و تبیین کارآمدی نظام مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در سخنانی در این جلسه با بیان اینکه نمازجمعه شیراز از حیث زیرساختی و سخت افزاری از نمازجمعه های عقب کشور هست، گفت: شما اگر به نسبت تهران و کلان شهرهای دیگر کشور حساب کنید از نظر زیرساخت‌های اقامه نمازجمعه شیراز در عقب ترین نقطه قرار دارد.
آیت الله لطف الله دژکام با اشاره به بازدید ۱۲ سال قبل خود از مصلی نمازجمعه اصفهان افزود: با حفظ معماری اسلامی و ایرانی هفت شاخص ساختمان را ثبت بین المللی کردند که برای نمازجمعه و دیگر اجتماعات مردمی در این شهر مناسب و استاندارد است.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس ادامه داد: یکی از کارهای اصلی ما این است که مسائل سخت افزاری و زیرساخت لازم که بدون آن برگزاری نمازجمعه با اختلال مواجه است را به سرانجام برسانیم و به نمازجمعه اهمیت دهیم.
امام جمعه شیراز با اشاره به نقش نماز جمعه در جامعه پردازی و تمدن سازی گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب بیان کردند که می‌خواهیم تمدن بسازیم یعنی در تمدنی اسلامی که خواهیم ساخت امام جمعه در همه کارها می‌تواند دخالت کند؟
وی یادآور شد: وقتی گفته می‌شود امام جمعه در همه کارها نقش ایفا کند توقع مردم نیز در همه چیز متوجه امام جمعه می‌شود ولی وقتی تقسیم کار رخ داد بنده در حیطه وظایف خود مسئول می‌شوم و یا دیگران در حیطه وظایف خود مسئول می‌شوند و آنگاه همه یاد می‌گیرند که پاسخگو باشند.
دژکام ادامه داد: این سردرگرمی که امروز در جامعه ما درست شده است و در جنگ روانی و رسانه‌ای تلاش می‌کنند همه چیز را اینگونه نشان دهند که فقط یک نفر در جامعه پاسخگوست را باید درست کنیم.
وی اظهار داشت: باید از این سردرگمی بیرون آییم و به سمت تمدن سازی نوین اسلامی که رهبر انقلاب فرموده‌اند پیش رویم و در ادامه با همکاری یکدیگر مسائل جامعه را حل کنیم به گونه‌ای که وقتی کسی به عنوان توریست وارد کشور ایران می‌شود فقط ساختمان‌های قشنگ و تاریخی را نبیند و درک کند که ایرانی‌ها توانسته‌اند زندگی خود را متناسب با روزگار امروز به گونه‌ای سامان دهند که کار زمین مانده‌ای وجود ندارد و یک تمدن پیشرفته که نیازهای انسان امروز را پاسخ می‌دهد برپا شده است.
وی تصریح کرد: وضع ما اینگونه نیست و متأسفانه امروز به جایی رسیده است که فقط مثلاً در اردیبهشت ماه که فصل توریست‌ها است در کوچه‌های بافت تاریخی شیراز معتادان متجاهر را به صورت موقت جمع می‌کنیم؛ تداوم این وضعیت بس است.
دژکام افزود: امروزه وضعیت محلاتی چون سنگ سیاه و بافت تاریخی شیراز مناسب نیست و زمانی درست می‌شود که در طول سال این محلات پاک باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعامل نهاد نماز جمعه با دیگر دستگاه‌ها و تلاش برای تحول در این حوزه گفت: از معاونت برنامه ریزی استانداری تشکر می‌کنم که در بحث برنامه ریزی و آمایش سرزمینی در جلسه‌ای برای ائمه جمعه سطح استان توضیحاتی داشتند.
وی ادامه داد: متناسب با این جایگاه امام جمعه باید رشد کند برای اینکه امام جمعه‌ای که در برنامه‌ای که در استان ریخته می‌شود می‌خواهد نظر دهد باید مطالعه کرده باشد و قضیه را دیده باشد.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه لازمه هر تغییر در مسائل اجتماعی این است که همه اطراف آن به نوعی خود را متناسب با تغییر به روز کنند، وفت: این حرکت الحمدالله شروع شده است و ما باید شروع کننده حرکت‌هایی باشیم که ۳۰۰ سال دیگر بگویند شیراز زنده و پویا بوده است.

لزوم بیان دستاوردها از تریبون نماز جمعه

استاندار فارس نیز در سخنانی ضمن تاکید بر لزوم بیان و تشریح کارآمدی تمام ارکان و بخش‌های نظام از تریبون‌های نماز جمعه گفت: نظام جمهوری اسلامی متشکل از سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های مختلف است که در بیان دستاوردهای نظام باید به کارها و خدمات این مجموعه‌ها توجه شود.

عنایت الله رحیمی افزود: دستگاه‌های اجرایی نیز امامان جمعه را در عمل به وظایف خطیر و حساسشان همراهی و کمک کنند.

وی نماز جمعه را متعلق به نظام اسلامی و همه اقشار و گروه‌های مردم دانست و ادامه داد: توجه به همه اندیشه‌های موجود در چارچوب نظام جمهوری اسلامی سبب رونق بیشتر نمازجمعه خواهد شد و ائمه جمعه در همین چارچوب شرایط کشور را رصد و توصیه‌های لازم را برای انسجام جامعه ارائه کنند.

استاندار فارس، توجه به مقدورات و محدودیت‌های موجود در کشور را با توجه به شرایط کنونی ضروری برشمرد و گفت: ائمه جمعه می‌توانند مردم را از این مقدورات آگاه و مطالبات آنها را به سمت واقعیت‌های موجود هدایت کنند.

رحیمی، احیای نماز جمعه را از دستاوردهای نظام اسلامی دانست و افزود: سنگ بنای نماز جمعه بر اهدافی همچون تبلیغ دین، گسترش شعائر اسلامی، ایجاد همبستگی بین آحاد جامعه اسلامی و پیوند دهنده مردم و حاکمیت گذاشته شده است.

وی اظهار داشت: بی شک تا دستیابی به اهدافی که حضرت امام خمینی (ره) ترسیم کرده‌اند فاصله داریم و باید با امیدواری، انگیزه و همدلی در راه تحقق آنها بکوشیم.

رحیمی دلیل حضور گسترده مردم شیراز در نماز جمعه را نیز اعتقاد آنها به این فریضه دینی و وجود آیت الله دژکام به عنوان فردی آگاه، عادل، مطلع، خیرخواه و اخلاق مدار دانست.

استاندار فارس، شورای فرهنگ عمومی را از شوراهای مهم و تعیین کننده دانست و از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست که شخصاً در جلسات این شورا حاضر شوند.

رحیمی گفت: بسیاری از مباحثی که باید در سطح استان و شهرستان‌ها رقم بخورد در این شورا تعیین می‌شود و بنابراین مدیران دستگاه‌ها مکلف به حضور در جلسات شورای فرهنگ عمومی و پیشبرد تصمیمات این شورا به سمت عملیاتی شدن هستند.

۶۱۲۲ / ‏‬ ۱۸۷۶