۲۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۳۷
کد خبر: 83395014
T T
۰ نفر
رزمایش نظامی چین در پی فروش تجهیزات جنگی آمریکا به تایوان

تهران - ایرنا - در پی فروش تسلیحات و تجهیزات جنگی آمریکا به تایوان، وزارت دفاع چین امروز (یکشنبه) اعلام کرد که پکن رزمایش نظامی دریایی و هوایی در سواحل جنوبی دریای چین جنوبی برگزار کرده است و به گفته تحلیلگران تنش های میان چین و آمریکا بر سر تایوان، می تواند به جنگی تمام عیار تبدیل شود.

به نوشته روزنامه استریت تایمز سنگاپور، وزارت دفاع چین روز یکشنبه ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیر) در بیانیه‌ای کوتاه بدون اشاره به موقعیت دقیق جغرافیایی گفت که ارتش آزادی بخش خلق چین در روزهای های اخیر زرمایش نظامی برگزار کرده است.

این در حالی است که سواحل جنوب شرقی چین یکی از مناطق حساس در مواجهه با تایوان در تنگه این جزیره است. از نگاه چین، تایون یک قلمروی سرکش به شمار می‌آید که خواهان استقلال و جدایی از چین است که در صورت نیاز پکن باید به زور متوسل شود.

روز جمعه، پکن در واکنش به تصمیم واشینگتن برای تأیید فروش سلاح به ارزش دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به تایوان اعلام کرد که شرکت‌های آمریکایی فروشنده اسلحه به تایوان را تحریم خواهد کرد. این تجهیزات شامل تانک‌های آبرامز و موشک‌های استینگر می‌شود در حالی که پکن بارها دراین باره ابراز نگرانی کرده و به واشنگتن هشدار داده بود که "با آتش بازی نکند" و فروش تجهیزات نظامی به تایوان را متوقف کند.

تحریم‌های چین علیه تایوان در زمان حضور «تسای اینگ ون» رئیس جمهوری تایوان در نیویورک اعمال شد، سفری که باعث خشم پکن و تیره‌تر شدن هر چه بیشتر روابط میان آمریکا و چین شد.
 

**سفر رئیس جمهوری تایوان به آمریکا و واکنش چین

«تسای اینگ ون» روز پنجشنبه در مسیر سفرش به حوزه کارائیب وارد نیویورک شد؛ این نخستین سفر وی به این شهر در دوران ریاست جمهوری اش بود. تایوان عضو سازمان ملل متحد نیست و هیچ نماینده‌ای نیز در این سازمان ندارد، اما ۱۷ کشور جهان به روابط دیپلماتیک خود با تایوان ادامه داده‌اند.

سفر دو روزه تسای اینگ ون به نیویورک که با موافقت دولت ترامپ انجام شد، شامل اجلاس نمایندگان تجاری تایوان و آمریکا و همچنین یک ضیافت شام با اعضای جامعه تایوانی- آمریکایی بود.

تایوان در این سفر مدعی شد که باید از دموکراسی دفاع شود. رئیس جمهور تایوان به دنبال جلب حمایت بیشتر آمریکا در برابر به گفته آنها تهدیدهای چین است.

تسای طی یک سخنرانی پیش از خروج از تایوان گفت: «آزادی، دموکراسی و ثبات ارزش‌های تایوان هستند که می‌خواهم تمام دوستان خوبمان در دنیا به اشتراک بگذاریم، ما به هیچ عنوان خود را محدود به گوشه کوچکی از تنگه تایوان نخواهیم کرد.»

وزارت خارجه آمریکا نیز در این باره اعلام کرده است که سفر رئیس جمهور تایوان به این کشور تغییری در سیاست "چین واحد" آمریکا ایجاد نخواهد کرد. بر اساس این سیاست، آمریکا فقط چین و نه تایوان را به رسمیت می‌شناسد.

به نوشته سی ان ان، اگرچه روابط رسمی دیپلماتیک آمریکا و تایوان سال ۱۹۷۹ دچار شکست شد، اما همچنان به ادامه رابط نزدیک با تایوان ادامه داد.

علاوه بر آمریکا، تسای از سنت وینسنت و گرنادین‌ها، سن لوئیس، سن کیتس، نویس و همچنین هائیتی نیز دیدن خواهد کرد.

رئیس جمهوری تایوان ضمن تشکر از آمریکا می‌گوید که آمریکا به دلیل اهمیتی که برای موضوع امنیت در تنگه تایوان قائل است و توافق اخیر برای فروش تسلیحات به تایوان گفت که دو کشور تایوان و آمریکا می‌توانند روابطی حتی نزدیکتر با یکدیگر برقرار کنند.
 

**آغاز تنش‌های چین و تایوان

چین، منطقه تایوان را که در سال ۱۹۴۹ میلادی در پایان جنگ داخلی از این کشور جدا شد، همچنان بر اساس قانون "اصل چین واحد" بخشی از خاک خود می‌داند مقام‌های چین و تایوان در سال ۱۹۹۲ میلادی به توافق رسیدند هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل "چین واحد" باشد بر اساس این اصل، چین و تایوان به یک کشور که همان سرزمین مادری است تعلق دارند.

بر اساس اصل "چین واحد" هر کشوری که دارای روابط رسمی با پکن است حق ندارد با تایوان روابط رسمی داشته باشد.

تنش‌های تایوان با چین از سال ۲۰۱۶ و زمان انتصاب «تسای اینگ ون» به ریاست جمهوری تایوان شدت یافت. تسای یکی از اعضای پیشرو حزب دموکرات استقلال تایوان بود و بر تقویت دفاع نظامی کشور تاکید داشته است.
 

**روابط چین و آمریکا در مورد تایوان

روابط چین و آمریکا همواره مجموعه‌ای از چالش‌ها را به دنبال داشته است و در حال حاضر نیز این دو کشور در دریای چین جنوبی از نظر نظامی با یکدیگر درگیر هستند و چند ماهی است که درگیر جنگ تجاری فزاینده ای با یکدیگر نیز هستند. افزایش تعرفه‌های تجاری از یک سو و تنش‌ها بر سر تایوان از سوی دیگر می‌تواند این دو کشور را به جنگی تمام عیار بکشاند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha