بندر امیرآباد امروزه از نقش مهم و کلیدی در زمینه تجارت دریایی بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حوزه خزر و آسیای میانه از طریق دریای خزر برخوردار بوده و از این رو، تهیه و انتشار چارت این بندر از دو سال گذشته جزو اولویتهای کمیته ملی هیدروگرافی قرار گرفت.
نظر به اهمیت تولید و انتشار چارت این بندر، کشور روسیه آمادگی خود را به منظور تهیه چارت این بندر اعلام کرد که این درخواست با توجه به تواناییهای داخلی در زمینه تولید چارتهای دریایی توسط کمیته ملی هیدروگرافی رد شد.
مدیریت آبنگاری و امور جزرومدی سازمان نقشهبرداری کشور با توجه به توانایی و سوابق تهیه چارت از آبهای جنوب و شمال کشور در سال ۱۳۹۷ عملیات هیدروگرافی از آبهای این بندر را در دو مقیاس ۱:۱۰۰۰۰ و ۱:۲۵۰۰۰ آغاز کرد که فاز اول آن در سال ۱۳۹۷ به اتمام رسیده و ادامه کار در مقیاس ۱:۲۵۰۰۰ با توجه به مساعد نبودن شرایط جوی به سال ۱۳۹۸ موکول شد. در فاز اول منطقهای به مرکزیت اسکله بندر امیرآباد به ابعاد حدود ۱۰ کلیومتر در ۷ کیلومتری در نظر گرفته شده و مورد هیدروگرافی قرار گرفت.
این عملیات حدوداً پنج ماه طول کشیده و مجموعاً ۲۴۰۰ کیلومتر عمقیابی انجام پذیرفت. اطلاعات جمعآوری شده سپس به منظور تهیه چارت دریایی پردازش شده و چارت دریایی در باند کاربری بندرگاه تهیه شد. به منظور ترسیم مناطق ساحلی و بهویژه اسکلهها از عکسهای اولتراکم استفاده شده و به منظور اطمینان از دقتهای موجود، دقت عوارض ساحلی بهصورت میدانی مورد ارزیابی قرار کرفت. چارت دریایی تهیه شده پس از اضافه شدن اطلاعات علائم کمک ناوبری با استفاده از نرمافزارهای موجود بر اساس استانداردهای سازمان جهانی هیدروگرافی مورد تست قرار گرفته و پس از کسب اطمینان لازم و تایید نهایی منتشر شد.
با انتشار این چارت، مجموع چارتهای منتشر شده سازمان نقشهبرداری کشور از آبهای شمال کشور به عدد پنج و مجموع چارتهای منتشر شده سازمان از آبهای شمال و جنوب کشور به ۴۹ عدد رسید. قبلاً چارتهای بنادر فریدونکنار و نوشهر و دو چارت از بندر انزلی منتشر شدهاند و چارتهای پوششی ۱:۱۰۰۰۰۰ در باند کاربری ساحلی و چارت بندر آستارا در نوبت انتشار بعدی قرار دارند. عملیات هیدروگرافی این منطقه توسط اداره هیدروگرافی و نقشهبرداری ساحلی و تهیه چارت توسط اداره پردازش دادههای دریایی انجام شده است.
نظر شما