۲۴ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۲۳
کد خبرنگار: 2091
کد خبر: 83396850
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مبارزه زیستی در ۱.۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی سمنان اجرا شد

سمنان- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: مبارزه غیرشیمیایی و زیستی در وسعت یکهزار و ۶۰۳ هکتار از اراضی زراعی، باغی و گلخانه‌ای این استان انجام شد.

عباس مشیریان روز دوشنبه به خبرنگاران در سمنان اظهار داشت: از باکتری مفید «باسیلوس تورینجنسیس» ر مزارع پنبه شهرستان‌های گرمسار و آرادان برای مبارزه با کرم قوزه پنبه و مزارع گوجه‌فرنگی شهرستان‌های دامغان، شاهرود و میامی علیه آفت کرم هلیوتیس گوجه‌فرنگی استفاده شد که استفاده از عملیات زیستی برای مبارزه با آفت‌ها به کاهش ۲ مرحله سم‌پاشی در این مزارع منجر شد.

وی با اشاره به رهاسازی نوعی زنبور در مبارزه زیستی با آفت محصولات کشاورزی، ادامه داد: از روش رهاسازی زنبورهای مفید تریکوگراما براکون برای مبارزه با کرم گلوگاه انار و کرم هلیوتیس در مزارع گوجه‌فرنگی شهرستان‌های گرمسار، آرادان، شاهرود، سمنان، میامی و دامغان استفاده شد.

وی اضافه کرد: با توزیع ۱۲۰ عدد دستگاه حذف پرچم انار در بین باغداران برای جلوگیری از خسارت آفت کرم گلوگاه و به‌کارگیری تله‌های نوری برای شکار انبوه حشرات شب‌پرواز مانند کرم گلوگاه و پروانه مینوز گوجه‌فرنگی مصرف سموم حدود ۷۰ درصد کاهش یافت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، فرمون را از دیگر راهکارهای مبارزه زیستی با آفت‌ها عنوان و تصریح کرد: یکهزار و ۲۳۵ عدد فرمون برای ردیابی شکار و اخلال در جفت‌یابی آفت باغی سراسر استان سمنان به‌کاربرده شد.

وی با بیان اینکه عملیات پیش آگاهی و مونیتورینگ آفت‌ها در مزارع ذرت، پنبه، گوجه فرنگی، چغندر، خربزه، با استفاده از ۴۴۷ عدد تله فرمونی انجام شد، افزود: در باغ‌های دارای محصولاتی مانند سیب، هلو، گردو، گیلاس، انار، پسته و زیتون، با استفاده از ۷۸۸ عدد تله فرمونی، مبارزه زیستی اجرا شد.

وی تصریح کرد: زمان اوج بروز آفت‌ها و بهترین دوره سم‌پاشی، بهترین زمان استفاده از روش‌های زیستی و غیر شیمیایی است و به این ترتیب، از سم‌پاشی‌های متعدد و بی‌رویه جلوگیری می‌شود.

مشیریان خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت کاهش مصرف سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی اجرای طرح مبارزه غیر شیمیایی و زیستی از سال گذشته از سوی مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی در دستور کار قرار گرفت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، نصب ۸۰ هزار عدد کارت رنگی چسبنده در گلخانه‌ها و باغ های پسته را از دیگر اقدام های مدیریت حفظ نباتات برشمرد و گفت: این اقدام به کاهش جمعیت آفت ها و به دنبال آن کاهش مصرف سموم در استان کمک می‌کند.

استان سمنان دارای ۵۴ هزار هکتار باغ و ۱۱۰ هزار هکتار مزرعه است و حدود ۴۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالند.

۷۳۴۲/‏۶۱۰۳

برچسب‌ها