۲۴ تیر ۱۳۹۸، ۱۹:۱۷
کد خبرنگار: 1498
کد خبر: 83397241
T T
۰ نفر
«سلادون» های ایرانی در پکن به نمایش گذاشته شدند

پکن- ایرنا- نمایشگاه «دنیای لونگ چوانگ، سلادون لونگ چوآن و جهانی شدن» با نمایش سلادون های 10 کشور از جمله ایران از امروز دوشنبه در کاخ موزه پکن به نمایش گذاشته شد.

«سلادون» خانواده ای از سفال است که دارای لعاب ویژه ای است این نام برای نخستین بار توسط فرانسوی ها برای این نوع ظروف بکار برده شد از ویژگی های این سفال بدنه سخت به رنگ سبز تیره و روشن است که دارای انواع گوناگون تزیین، چون نقش قالب زده و برجسته است، کرمان و اصفهان از مراکز مهم تولید این نوع سفال در ایران بوده اند.

از میان ۸۳۳ قلم اشیا این نمایشگاه ۱۰۰ قلم به موزه های ایران، انگلیس، ژاپن، کره جنوبی و امارات تعلق دارد و آثار دیگر از بیش از ۳۰ موزه کشور چین گردآوری شده است.

قدمت سلادن های به نمایش درآمده از اواخر قرن دهم میلادی تا قرن ۱۹ میلادی بوده و مشتمل بر نمونه های کامل و سالم تا قطعات خرد و شکسته سلادن است که در واقع نشان دهنده حساسیت مجریان امر در اهمیت دادن به سفال به عنوان میراث فرهنگی فاخر کشورشان است.



تاکید اصلی این نمایشگاه بر سلادن های «لونگ چوآن» شهری در جنوب چین است که قدمت ساخت سلادن در آن به ۱۷۰۰ سال قبل بر می گردد سه منطقه دیگر مهم در زمینه تولید این اشیا استان فوجیان، گواندونگ و جیانگ شی است.

موزه ملی ایران نیز ۱۴ اثر سلادن خود را که ۹ قلم آنها مهمور به مهر شاه عباس صفوی بوده، زینت بخش نمایشگاه کرده که از قسمت های بسیار مورد توجه اهل فرهنگ و هنر است.

«جبرییل نوکنده» رییس کل موزه ملی ایران در آیین گشایش این نمایشگاه با ابراز خرسندی از فراهم آمدن چنین فضای فرهنگی هنری در سطح بین الملل گفت: شاید برای اولین بار است که نمایشگاهی با این وسعت بر روی سلادن تمرکز کرده است.

او گفت: پایبندی، ترویج و احیای یک هنر و سنت به عنوان میراث فرهنگی در کشوری با پیشینه تمدنی چین هدف بدیهی در برخورد اول با این نمایشگاه به نظر می آید اما ارزش های بیشتری در فرای آن وجود دارد.

وی گفت: حضور موزه های بزرگ در کنار یکدیگر نشان مشترک بودن مواریث فرهنگی و فرامرزی بودن آنها برای همه جهانیان است که موجب دوستی پایدار ملت ها می شود.

نوکنده تصریح کرد: حضور ایران در این نمایشگاه نشان می دهد که سرزمین ما در گذشته با همتایان و دولت های بزرگ هم عصر خود روابط نزدیک و گسترده ای داشته است.



«محمد رضا کارگر» رییس اداره کل موزه ها و اموال منقول تاریخی ایران نیز نیز با اعلام رضایت از همکاری موزه ها که منجر به این رویداد بزرگ فرهنگی در شهر ممنوعه به عنوان یکی از پرجاذبه ترین بناهای تاریخی جهان شده است گفت: در جهان امروز که برخوردهای سیاسی بیشترین فضای حاکم بر جوامع را به خود مشغول کرده است، موزه ها تلاش می‌کنند تا گفت و گوی فرهنگی را گسترش دهند گفت و گویی که موجبات اصلی بالندگی انسان و گسترش دوستی ها است.

وی ادامه داد: این نمایشگاه علاوه بر نمایش هنر و صنعت ساخت سلادن ها در چین، در واقع تلاش می‌کند رابطه تمدن ها در گذشته دور را بیان کند بخصوص رابطه دو تمدن بزرگ ایران و چین که بیش از ۲۰ قرن همکاری گسترده ای داشته اند.

کارگر ضمن سپاس از حمایت های "مونسان" معاون رییس جمهوری و ریس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تلاش های «جبرییل نوکنده» برای حضور ایران در این نمایشگاه قدردانی کرد.

«نینا رضایی» رییس اداره معرفی و آموزش موزه ملی ایران نیز در خصوص موضوع نمایشگاه گفت: مخاطب در این نمایشگاه شاهد طیف وسیعی از سلادن است که ویژگی مشترک آنها نگاه عمیق سفالگر به طبیعت است.

وی افزود بهره‌مندی از فضایی تاریخی جریان پیوسته ای را بوجود آورده که جاذبه رنگ سبز با تنالیته گسترده آن هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.

رضایی گفت در این نمایش بازدیدکننده وحدت در عین کثرت را به خوبی درک کرده و فهم عمیقتری از ظرفیت های هنر و اندیشه مردمان پیش از خود را کسب می کند.

«وانگ شی دونگ» مدیر کاخ موزه پکن هم در این آیین گفت: این نمایشگاه علاوه بر موضوع بسیار مهم سلادن به دلیل همکاری موزه های چند کشور با اهمیت است و از حضور همه آنها قدردانی می نمایم.

«چن شو اوا» رییس موزه استان «چو جیانگ» از ادامه برگزاری این نمایشگاه ابراز خرسندی کرده و سپس «جن شیا دونگ» شهردار شهر «لی شوی» با معرفی استان چوجیانگ سومین سخنران بود.

«گوآن چیانگ» رییس سازمان آثار تاریخی فرهنگی چین نیز در این آیین در خصوص اهمیت سلادن و رابطه آن در جاده ابریشم صحبت کرد.

این نمایشگاه تا ۱۲ مهرماه مطابق با ساعات و روزهای بازدید کاخ موزه معروف به شهر ممنوعه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶:۳۰ پذیرای علاقه مندان بوده و روزهای دوشنبه تعطیل است.

کاخ موزه پکن یا همان «شهر ممنوعه» باستانی با نزدیک به دو میلیون شی از دوره های سلسله مینگ و چینگ در سال ۱۹۲۵ تبدیل به موزه شد و شامل ۹۸۰ ساختمان و ۷۲ هکتار مساحت است این کاخ در سال ۱۹۸۷ به عنوان میراث جهانی ثبت شد و توسط یونسکو، به عنوان بزرگترین مجموعه ساختارهای چوبی باستانی حفظ شده در جهان، نامگذاری شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha