مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان روز چهارشنبه با تشریح مشخصات فنی این شناور گفت: این شناور با نوع کاربری باری، ۵۶ متر طول و ۱۵ متر عرض دارد که از اواخر سال ۹۶ به سفارش یک متقاضی از کشورهای حاشیه خلیج فارس ساخته شد.
وی بیان داشت: این شناور در یکی از شناورسازی های جزیره قشم در مدت ۲ سال ساخته شد که پس از اخذ مجوزهای لازم از یکی از مؤسسههای رده بندی ایرانی و ارزآوری ۴۶۰ هزار دلاری و بعد از تشریفات قانونی به مالک آن در خارج از کشور تحویل میشود.
مدیرکل بنادر ودریانوردی هرمزگان، ظرفیت ناخالص این شناور را ۴۴۹ تن و ظرفیت بارگیری آن را هزار و ۳۰۰ تن، با طول ۵۶ متر اعلام کرد که درمقایسه با شناور لنج صادراتی که ابتدای سالجاری به آب اندازی وتحویل شد، به لحاظ طولی ۹ متر بزرگتر است.
نخستین شناور بزرگ فایبرگلاس ساخت ایران نیز با ظرفیت حمل یکهزار و ۳۰۰ تن کالا اردیبهشت ماه امسال در جزیره قشم تولید و به خارج از کشور صادر شد.
این لنج باری در ۳۶۰ روز کاری (کمتر از یکسال) طراحی و تولید شد که امکان ترابری دریایی انواع کالا با ظرفیت حمل یک هزار و ۳۰۰ تُن را دارد.
رقم قرارداد ساخت این شناور بزرگ باری ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار درهم بوده که مجهز به ۲ موتور با قدرت مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ اسب بخار و ۵۵ متر طول، ۱۶ متر عرض و حدود ۶ متر آبخور است.
وزن خالص سازه این شناور ۱۵۰ تن و وزن ناخالص آن حدود ۵۰۰ تن است.
سفارش ساخت ۵ فروند شناور درهرمزگان برای متقاضیان خارجی
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: سفارش ساخت ۵ فروند شناور نیز توسط متقاضیان خارجی درکارگاه ها و کارخانههای شناورسازی هرمزگان درحال انجام است.
عفیفی پور یادآورشد: سه فروند آن شامل شناورهای سنتی با کاربری تفریحی است.
وی بیان داشت: این شناورها با نظارت کارشناسان باتجربه و متخصص سازمان بنادر و با رعایت استانداردهای بین المللی تحت کلاسهای مؤسسههای رده بندی ایرانی تولید میشوند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهارداشت: ساخت این شناورها در راستای تاکید رهبر فرزانه انقلاب در خصوص ضرورت حمایت از رونق تولید ساخت ایران در سال ۹۸ و برنامههای حمایتی سازمان بنادر و دریانوردی انجام میشود.
وی یادآورشد: استان هرمزگان با بهره مندی از ۶۰ کارگاه و کارخانه فعال تولید شناورهای چوبی، فایبرگلاس، فلزی و آلومینیومی کانون مهم تولید شناورهای دریایی در ایران محسوب میشود.
۷۱۹۵/۶۰۴۸
نظر شما