۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۴۶
کد خبر: 83399468
T T
۱ نفر
گزارش سی ان ان از علت عقب نشینی ترامپ مقابل ترکیه

تهران – ایرنا – شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: در حالی که بسیاری از مشاوران امنیتی، دونالد ترامپ را مقصر اصلی در خرید سامانه دفاع موشکی اس- 400 توسط آنکارا از روسیه می دانند، اما ترامپ ضمن آنکه مقصر این موضوع را متوجه دولت باراک اوباما دانست، فروش جنگنده فوق پیشرفته رادارگریز اف - 35 را به ترکیه منع کرد.

این شبکه خبری روز چهارشنبه با انتشار این خبر افزود: ترامپ رفتارهای دولت اوباما را در نزدیکی آنکارا به مسکو که در نهایت منجر به خرید سامانه دفاعی از سوی روسیه شد، مقصر دانسته، اما این در حالی است که وی به دلیل نزدیکی با شخص رجب طیب اردوغان، اقدام های سیاسی علیه ترکیه انجام نداد و در همدردی با رئیس جمهوری ترکیه گفته است که آنها در موقعیت دشورای قرار داشتند که ناگزیر به انجام چنین کاری شدند.

بنابر این گزارش، ترامپ در باره ممنوعیت فروش جنگنده اف -۳۵ به ترکیه در نشست هیات دولت گفت: به دلیل اینکه آنها از سامانه موشکی که ساخت روسیه است برخوردار شدند، در نتیجه ما از فروش یکصد فروند هواپیمای (جنگنده اف -۳۵) به این کشور جلوگیری می کنیم، البته "لاکهید مارتین" (سازنده این جنگنده) از این موضوع چندان خرسند نخواهد شد، اما صریح بگویم من روابط بسیار خوبی با اردوغان دارم.

**عقب نشینی رئیس جمهوری آمریکا

این رسانه تصویری آمریکایی افزود: بسیاری از تحلیلگران و مقامات سابق دولت آمریکا گفته اند که پس از ماهها تهدید از سوی دولت ترامپ مبنی بر اینکه در صورت خرید این سامانه دفاعی روسی، آنکارا با تحریم از سوی واشنگتن مواجه خواهد شد، اما این اقدامات تنبیهی از سوی شخص رئیس جمهوری آمریکا کنار گذاشته شد.

"جان هانا" (John Hannah) مشاور ارشد بنیاد "دفاع از دمکراسی" در این باره گفت: شخص رئیس جمهوری آمریکا علت اصلی این تعلل است.

وی افزود: وی (ترامپ) نخواست تا تحریم ها علیه ترکیه را در پی این خرید اعمال کند و مایه تاسف است که او روابط شخصی نزدیکی با اردوغان دارد.

بنابراین گزارش، هانا در این باره به این نکته اشاره کرد که در جریان نشست گروه ۲۰ ترامپ در پاسخ به خرید سامانه اس -۴۰۰ توسط ترکیه و اینکه به اردوغان دراین زمینه هشدار می دهد، تمامی این اشتباهات را متوجه دولت اوباما دانست.

سی ان ان افزود: خرید سامانه اس -۴۰۰ توسط ترکیه یک تهدید امنیتی برای آمریکا و تحت الشعاع قرار دادن سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به شمار می رود.

این شبکه تلویزیونی آمریکایی ادامه داد: تحلیلگران می گویند سامانه اس -۴۰۰ روسیه جهت هدف قرار دادن جنگنده های آمریکایی که از فن آوری رادارگریزی برخوردار هستند، طراحی شده است؛ اکنون این نگرانی را در واشنگتن موجب شده که در صورت تحویل جنگنده های اف -۳۵ آمریکایی به ترکیه آنگاه روس ها به سراغ آن رفته و اطلاعات با ارزش درباره جنگنده های نسل پنجم آمریکا را بدست می آورند.

وزارت دفاع ترکیه جمعه گذشته ۲۱ تیرماه از تحویل گرفتن اولین سری از سامانه دفاع موشکی "اس ۴۰۰" روسیه خبر داد.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد، آنکارا اولین سری قطعات سامانه دفاعی اس ۴۰۰ را دریافت کرد و آنها را به پایگاه هوایی مورتد در استان آنکارا منتقل کرد.

مسکو و آنکارا در سال ۲۰۱۷ توافقنامه واگذاری سامانه‌های اس ۴۰۰ را امضا کردند که این اقدام با انتقاد شدید آمریکا مواجه شد، واشنگتن آنکارا را تهدید کرد که در صورت خرید این سامانه در فهرست سیاه آمریکا قرار می‌گیرد.

شبکه تلویزیونی سی ان ان روز گذشته (سه شنبه) در تفسیری با اشاره به دریافت سامانه دفاع موشکی اس -۴۰۰ روسیه توسط آنکارا گزارش داد: ترکیه با در اختیار داشتن تسلیحات پیشرفته آمریکایی و روسی، قابلیت مرگباری را دراختیار دشمنان ناتو قرار می دهد.‌ **اروپام **۱۳۰۲**

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha