شوتیها، خوردوهایی که با گریز از قانون و حمل کالای قاچاق با سرعت بالا در جادهها تردد میکنند و برای آنچه که "آوردن نان سر سفرههای خود عنوان میکنند" باعث حوادث رانندگی و نا ایمن شدن راهها میشوند و جان بسیاری از مردم را میگیرند.
درحالی که رانندگان خودروهای شوتی معتقدند کالاهایی که حمل میکنند قاچاق نیست بلکه اجناس ملوانی است که طبق مصوبه دولت در این زمینه امکان جابه جایی آنها در سراسر استان بوشهر وجود دارد اما مسئولان مبارزه با قاچاق کالا و ارز این مصوبه را اجرا نمیکنند و با خودروهای شوتی به عنوان متخلف برخورد میکنند و باعث میشوند تا آنان برای فرار از چنگ پلیس و مأموران، ضبط کالا، جریمه و توقیف خودرو با سرعت بالا و حرکات خطر آفرین در جادهها تردد کنند.
کالای همراه ملوان (ته لنجی) حقی است که دولت و مسئولان در قبال سختیها و زحماتی که ملوانان و ساحل نشینان در مناطق مرزی با خلیج فارس تحمل میکنند، قائل شده است که براساس آخرین مصوبه هر ملوان در هر سفر میتواند به میزان ۱۵۰ میلیون ریال کالا شامل مواد غذایی و مایحتاج زندگی را تا بدون پرداخت عوارض و حقوق گمرکی و معافیت وارد کشور کنند.
در سالهای اخیر به دلیل روشن و شفاف نبودن موضوع کالای همراه ملوان و اختلاف ملوانان و صاحبان شناروهای حمل بار از کشورهای حوزه خلیج فارس به بنادر استان بوشهر و مسئولات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر سر مصوبه دولت در این زمینه که منجر به اصلاحیهای شد که هنوز اجرایی نشده است تا موضوع جابه جایی کالای وارداتی در میان بندرهای استان بوشهر و دیگر شهرهای کشور و خودروهای شوتی به کلافی سردر گم برای همه فعالان این بخش تبدیل شود تا جایی که یکی خبر تاکید بر توقیف خودروهای شوتی و برخورد جدی با آنها و دیگری خواهان خودداری پلیس از توقیف آنها میشود.
اما این وضعیت بلاتکلیفی در ارتباط با کالای همراه ملوان و خودروهای شوتی باعث شده تا خطر آفرینی خودروهای شوتی در جادهها ادامه داشته باشد و بطور معمول هر هفته از تصادف این خودروها در جاده و تلفات این حوادث در رسانهها منتشر شود.
مردم از مسئولان مربوط توقع دارند با یک تصمیم جامع و قاطع موضوع کالای همراه ملوان و خودروهای شوتی برای همیشه به این مشکل دیرینه پایان دهند تا آنان بتوانند با خیال راحت از مزایای ساحل نشینی و مرزداری و معافیتهایی که دولت طبق قانون برای آنان در نظرگرفته است بهرهمند شوند.
جمعآوری ارابههای مرگ در جادهها
یک راننده که به مسافرکشی در جادههای بین شهری استان بوشهر با استانهای همجوار فعالیت دارد میگوید روزانه در راهها شاهد حوادث رانندگی است که بر اثر بی احتیاطی خودروهای شوتی رخ میدهد و تلفات و خسارتهایی که مردم از خطرآفرینی آنها متحمل و داغدار میشوند.
داوود فرخی گفت: این رانندگان چون بار قاچاق دارند برای فرار از دست پلیس پلاک خودروهای خود را دستکاری کرده تا بتوانند با سرعت بیشتر در جادهها تردد کنند و کالاها را به مقصد برسانند، در این ارتباط سبقتهای غیرمجاز و با فاصله کم میگیرند و همچون ارابههای مرگ مقابل خودروهایی که در جادههای دوطرفه در حرکت هستند ظاهر شده و باعث دستپاچگی و پریشانی راننده مقابل میشوند و در نهایت حوادثی تلخ رخ میدهد.
وی ادامه داد: چندی پیش پدر شهیدی در شهرستان دشتستان قربانی حرکات خطرآفرین خودروهای شوتی شد و در آخرین خبر نیز هفته گذشته سه تن در جاده ساحلی گناوه به بوشهر براثر تصادف این خودروها جان باختند.
این راننده مسافرکش اظهارداشت: مسئولان مربوط برای حفظ جان مردم باید قانونی برای ساماندهی فعالیت آزادانه خودروهای شوتی در نظر بگیرند تا به تعقیب و گریز این خودروها توسط پلیس و حرکتهای خطرآفرین آنها در جادهها پایان داده شود.
راننده دیگری گفت: حوادث رانندگی ناشی از تخلف خودروهای شوتی در جاده ساحلی بوشهر- گناوه، بوشهر- دیر، برازجان - شیراز و اهرم - فراشبند همواره قربانی میگیرد تا جایی که در برخی موارد ساکنان روستاهای همجوار این راهها در اعتراض به تردد این خودروها جاده را مسدود میکنند.
رضا ابراهیمی افزود: در مقطعی بحث مصوبه ساماندهی کالای همراه ملوان و اصلاحیه آن مطرح شد که یکی از موارد مهم آن تسهیل در جابه جایی چنین کالاهایی در سطح استان بوشهر بود ولی تاکنون خبری از اجرای آن نیست.
رئیس شورای شهر کلمه به عنوان یکی از شهرهای واقع در محل تردد خودروهای شوتی گفت: این خودروها در ۲ سال گذشته ۱۰ خانواده از ساکنان این منطقه را عزادار کردهاند ولی با این وجود مسیر اهرم – فراشبند همچنان جولانگاه خودروهایی است که به اسم نان آوردن بر سفره خانواده خود جان مردم را میگیرند.
حسن جاودانی افزود: برای جمع آوری خودروهای شوتی از جادههای این منطقه رایزنیهای زیادی با مسئولان صورت گرفته ولی همچنان نتیجه دلخواه مردم در این زمینه حاصل نشده است.
وی یادآور شد: در مقابل پاسگاه کلمه نیز ایست و بازرسی برای ممانعت از تردد مرگبار این خودروها استقرار یافته ولی به دلیل مقطعی بودن آن نتوانسته نگرانیهای مردم منطقه را برطرف کند.
جاودانی ادامه داد: باتوجه به اهمیت موضوع میطلبد دستگاههای متولی به طور جدی در موضوع تردد خودروهای شوتی در این جادهها ورود کنند.
توجیه رانندگان شوتی برای فعالیت خود
یکی از رانندگان خوروهای شوتی در استان بوشهر گفت: طبق قانون جا به جایی کالاهای وارداتی که از نقطه صفر مرزی عبور کرده جرم نیست و اگر کالایی قاچاق محسوب میشود باید در نقطه صفر مرزی از ورود آن به کشور جلوگیری شود زیرا ما کالایی را که وارد کشور شده از شهری به شهر دیگر جا به جا میکنیم و اطلاع نداریم که این کالا قانونی و با پرداخت عوارض گمرکی یا از راه غیرمجاز وارد کشور شده است.
وی که خواست نامش در خبر فاش نشود افزود: در شرایط سخت اقتصادی امروز، بیکاری و نبود شغل مناسب برای تأمین معاش زندگی و آوردن نان بر سر سفره خانواده ناچار به جا به جایی بار با خودروهای سواری خود هستیم و برای فرار از توقیف و جریمه شدن مجبور به تردد در جادههایی هستیم که پوشش پلیس و مأموران انتظامی و تردد کمتر است و در مواقع احساس خطر تعقیب و زودتر به مقصد رسیدن با سرعت بالا حرکت میکنیم.
این راننده خودرو شوتی ادامه داد: سختگیری مسئولان مبارزه با قاچاق کالا و ارز باعث شده تا حتی جا به جایی کالای همراه ملوان که به صورت قانونی و طبق مصوبه و مجوز خود دولت نیز وارد کشور میشود، برای ما تخلف و جرم محسوب شود.
وی ادامه داد: این سختگیریها و هزنیههای بالای زندگی باعث شده تا برای نان درآوردن در این جادهها با جان خود و مردم بازی کنیم که مسئولان باید با چارهاندیشی و تصویب قانونی برای ساماندهی جا به جایی کالاهای وارداتی فعالیت ما را به عنوان قشری که همه سرمایه مالی و جانی خود را برای تأمین معاش در راه این گذاشته ایم تسهیل کنند.
این راننده گفت: هماکنون نرخ جا به جایی ۵۰۰ کیلوگرم گردو و بادام وارداتی با خودروی سواری از بندر دیر استان بوشهر تا شیراز مرکز استان فارس هفت میلیون ریال و تا شهرستان کازرون این استان سه میلیون ۵۰۰ هزار ریال است اما مأموران پلیس انتظامی گردو و بادام وارداتی را قاچاق میشمارند و خودروها و بارهای ما را توقیف و جریمه میکنند.
پلیس راه موظف به برخورد قاطع با خودروهای متخلف است
رئیس پلیس راه استان بوشهر گفت: این پلیس در برخورد با خودروهایی که با حرکتهای غیر مسئولانه باعث تضییع حق سایرین میشوند، قاطع برخورد میکند در این زمینه مسئولیت دارد.
سرهنگ جابر پاپری افزود: هرگونه دستکاری در پلاک خودرو و مخدوش کردن آن جرم است و فرد متخلف به مقام قضائی معرفی که در این زمینه بسته به نوع جرم میزان محکومیت متخلف تعیین میشود.
وی اظهارداشت: همچنین تغییر رنگ، بدنه، پلاک و در آوردن صندلی خودرو به منظور استفاده برای حمل بار تخلف است زیرا خودرو از حالت طبیعی خارج و احتمال انحراف در جاده و بویژه پیچها افزایش مییابد.
پاپری ادامه داد: در این ارتابط پلیس با حضور محسوس و نامحسوس خود جادهها را برای تردد خودروهای شوتی ناامن کرده و برخورد قاطع و بدون اغماضی با آنان دارد.
وی یادآور شد: خودروهای شوتی در جادههای ساحلی بوشهر- گناوه - دیر، گناوه - برازجان- شیراز - دیلم - برازجان و اهرم- فراشبند (محدوده استان بوشهر) عامل حجم قابل توجهی از سوانح رانندگی در این مسیرها هستند که به طور طبیعی پلیس راه در این مسیر رسالت سنگینتری دارد.
مصوبه شورای تأمین استان بوشهر برای تسهیل فعالیت خودروهای شوتی
فرمانده انتظامی استان بوشهر گفت: در بحث برخورد با پدیده قاچاق، سازمانها و نهادهای مختلفی دخیل هستند که نیروی انتظامی یکی از این سازمانهاست و هرگونه اقدام در این زمینه توسط ناجا باید با هماهنگی و همکاری سایر سازمانها و نهادهای مرتبط باشد.
سردار خلیل واعظی افزود: آمار عملکرد پلیس راه استان بوشهر در این زمینه چشمگیر اما به نظر میرسد اقدامهای نیروی انتظامی و پلیس راه در این زمینه به تنهایی موجب حل مشکلات و معضلات موجود نمیشود.
وی ادامه داد: در سه ماه نخست امسال چهار هزار خودرو شوتی در این استان توقیف و اعمال قانون شده است که به طور میانگین یک هفته تا یک ماه در پارکینگهای پیش بینی شده توقیف میمانند.
فرمانده انتظامی استان بوشهر گفت: خبر خوب برای خودروهای شوتی این است که بتازگی شورای تأمین استان بوشهر در مصوبهای فعالیت آنها را در محدوده این استان مجاز دانسته و خواستار خودداری پلیس در برخورد با آنها شده است.
ساماندهی کالای همراه ملوان معضل خودروهای شوتی را حل میکند
رئیس پلیس آگاهی استان بوشهر گفت: با ساماندهی وضعیت تردد کالاهای همراه ملوان در داخل و خارج این استان میتوان به معضل تردد خودروهای شوتی در جادهها پایان داد.
سرهنگ جوشن سهرابی افزود: برای برخی از کالاهایی که مصرف آنها در داخل استان صورت میگیرد باید مجوز (پته) عبور توسط گمرک صادر شود.
برخورد با خودروهای شوتی دستور کار حوزههای قضائی است
دادستان عمومی و انقلاب بوشهر گفت: با توجه به خطراتی که خودروهای شوتی برای مردم ایجاد میکنند، برخورد با اینگونه خودروها در دستور کار همه دادستانها و رؤسای حوزههای قضائی استان قرار گیرد.
وی ادامه داد: برای کالاهایی که برای مصرف خارج از استان است نیز باید پته الکترونیکی گمرک با عنوان کالای تجاری لحاظ شود.
علی حسنپور بیان کرد: خودروهای تندرو یا به اصطلاح شوتی که بیشتر حامل کالای قاچاق بوده و با سرعت بالا و بدون هرگونه ملاحظه و رعایت جوانب احتیاط تردد میکنند موجب تصادف، فوت و صدمات بدنی برای خود و دیگران میشوند.
وی افزود: رانندگان این خودروها به منظور شناسایی نشدن، اقدام به کارهای خلاف قانون از قبیل دستکاری، تغییر یا برداشتن پلاک خودرو میکنند که برخورد با آنان از خواستههای رئیس پلیس راه استان بوشهر است.
دادستان بوشهر تاکید کرد: به منظور پیشگیری از وقوع حوادث و برخورد با جرایم مشهود، برخورد شدید با خودروهای شوتی در دستور کار همه دادستانها و رؤسای حوزههای قضائی سراسر استان قرار گیرد.
معاون اتاق اصناف مرکز استان بوشهر نیز گفت: در بحث کالاهایی که این روزها خودروهای شوتی به عنوان حامل آن نقش آفرین شدند باید ساز و کار جابجایی آنها در سطح استان به راحتی فراهم باشد.
تسهیل جابه جایی کالای ملوانی در تنظیم بازار مؤثر است
عباس نامدارزاده افزود: بخش قابل توجهی از خودروهای شوتی به مقصد بندر بوشهر تردد دارند که در صورت امکان ترخیص کالای همراه ملوان در بوشهر بدون شک تردد آنها از سایر بندرهای استان همچون گناوه، دلوار و بوالخیر به سمت بوشهر حذف میشود.
وی یادور شد: بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر از ساحل نشینان استان بوشهر به طور مستقیم و غیر مستقیم از طریق واردات کالای همراه ملوان امرار و معاش دارند که با این شرایط تسهیل سازی تردد چنین کالاهایی در استان بوشهر با هدف حفظ رونق بازار حائز اهمیت ویژه ای است.
نامدار زاده افزود: واردات کالای همراه ملوان به طور عمده در زمینه کالاهای اساسی همانند برنج، روغن و شکر است که این مهم به متعادل سازی قیمتها در بازار کمک شایانی میکند.
۷۲۱۲/۶۰۴۳
نظر شما