۲۲ درصد کلاس‌های درس هوشمندسازی شده‌اند

تهران- ایرنا- سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش از هوشمند سازی بیش از ۲۲ درصد کلاس های درس خبر داد و گفت: با توجه به گستره آموزش و پرورش در موضوع هوشمند سازی، جامعه هدف مناطق محروم است.

به گزارش روز شنبه آموزش و پرورش، مهدی شرفی در حاشیه بیست‌وپنجمین نمایشگاه الکامپ در محل نمایشگاه بین المللی تهران اظهار کرد: براساس برنامه ششم توسعه و در راستای سند تحول، هوشمندسازی مدارس به آموزش و پرورش ماموریت داده شده است.

وی تبلت و موبایل و سایر وسایل الکترونیکی را که فاقد محتوای آموزشی لازم هستند، مزاحم برای تحصیل دانش آموزان دانست.

شرفی از فعالیت سایت رشد با بیش از ۱۲ هزار محتوای الکترونیکی خبر داد و تصریح کرد: هر ساله جشنواره تولید محتوای الکترونیکی برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود و محتوای برتر که ارزش آموزشی داشته باشد و بتواند مورد استفاده عموم قرار گیرد در شبکه رشد به نام دانش‌آموز به اشتراک گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه شعار ما "ایران هوشمند، آموزش و پرورش هوشمند" است و هدف از مدرسه هوشمند معرفی خدماتی مانند خدمات دولت الکترونیک، میز خدمت الکترونیک و خدماتی که از طریق آموزش و پرورش به دانش آموزان، فرهنگیان، خانواده ها و مردم ارائه می شود، است.

سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: خدمات الکترونیکی احصاء و سعی شده است تا جایی که امکان دارد همکاران فرهنگی و دانش آموزان بدون مراجعه به هیچ مکان فیزیکی اداری و هر سطحی از آموزش و پرورش بتوانند کارهای الکترونیکی خود را انجام دهند.

شرفی ادامه داد: علت پرداختن به این مهم در آموزش و پرورش، گستره عظیم این دستگاه اجرایی و پرمخاطب بودن آن است؛ زیرا بیش از ۵۰ درصد جامعه با آموزش و پرورش به طور مستقیم سروکار دارند.

وی ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان را از اهداف آموزش و پرورش اعلام و عنوان کرد: براساس سند تحول، خدمت رسانی و ارائه سرویس های الکترونیکی به مخاطبان از ماموریت های این وزارتخانه است.

سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات، هدف مدرسه هوشمند را نزدیک کردن ارتباطات و تعامل‌ها برشمرد و گفت: از جمله موضوعاتی که در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد مدرسه هوشمند است؛ لذا منظور از مدرسه هوشمند، مدرسه ای است که بتواند کل فرایند تعلیم و تربیت را با استفاده از فناوری های نوین و به صورت هوشمندانه و قدم به قدم و پابه پای دانش آموز به پیش ببرد.

شرفی ادامه داد: مدرسه هوشمند نیازمند سیستم اتصال به شبکه ملی اینترنت و همچنین نیازمند سخت افزار و نرم افزارهایی برای ایجاد زیرساخت های لازمه است، لذا در همین راستا و طبق قانون برنامه پنج ساله و با استفاده از ظرفیت سایر دستگاه ها از جمله وزارت فناوری و اطلاعات، در این زمینه فعالیت می کنیم.

وی در خصوص سواد رسانه ای دانش آموزان گفت: در این زمینه جنبه های مراقبتی و محافظتی مطرح است. باید توانایی مهارتی را به دانش آموزان منتقل کنیم تا بتواند در برابر رسانه ها جنبه تشخیص خود را ارتقاء دهد و بتواند در صورت نیاز محتوای رسانه ای استاندارد تولید کند؛ لذا به سواد رسانه ای به عنوان یک مهارت نگاه می شود.

شرفی افزود: هر محتوایی که در فضای مجازی منتشر می شود معلم باید چنان توانمند باشد که بتواند هدف پیام های الکترونیکی را تشخیص دهد. بنابراین، برای مواجهه با فضای مجازی، آموزش ضمن خدمت معلمان ضروری است. آموزش های ضمن خدمت، معلم‌محور است و در پایان دوره آزمون برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: در مدارس هوشمند دانش‌آموزان از سطح حافظه به یادگیری عمیق سوق داده می شوند و ارتقاء سطح دانش آنها مطرح می‌شود. بنابراین ارتقاء پایه تحصیلی براساس مهارت‌ها و یادگیری مرحله به مرحله توسعه می‌یابد و دانش‌آموزان به یادگیری واقعی دست پیدا می کنند.

سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات از امضای تفاهم نامه ای بین آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای هوشمند سازی مدارس خبر داد و افزود: براساس این تفاهم نامه که به امضای طرفین می رسد، تمام فرایندهای آموزشی و اداری دانش‌آموزان به صورت هوشمند و با استفاده از فناوری‌های نوین صورت می گیرد.

وی شبکه ملی مدارس را در راستای عدالت آموزشی دانست و افزود: شبکه ملی مدارس بین دورترین نقاط کشور، محروم‌ترین نقاط تا مرفه‌ترین و برخوردارترین مناطق ارتباط برقرار می‌کند تا دانش‌آموزان بتوانند با هم تعامل داشته باشند و محتواها را با هم به اشتراک بگذارند و در فرایند آموزش به هم کمک کنند.

به گفته وی، همچنین موضوع محتواهای آموزشی به صورت هوشمند، دانش‌آموز را به یک هدف یادگیری و از قبل تعیین شده هدایت می‌کند.

شرفی گفت: بهره مندی از ابزار الکترونیکی نیازمند محتوای خاص است، در مدارس ابزارهای الکترونیکی هوشمند وجود دارد و همچنین سایت‌های اینترنتی، شبکه‌های خاص آموزشی مثل شبکه رشد که دانش‌آموز می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند.

وی ادامه داد: تا هنگامی که در تلفن همراه یا هر دستگاه الکترونیکی دیگری امکان ارائه فرآیند تحصیل و فعالیت‌های ساعت مدرسه در آن وجود نداشته باشد، استفاده از موبایل به عنوان یک دستگاه زائد است و بیشتر مانع فرآیند آموزشی دانش‌آموزان می‌شود.

سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات افزود: زمانی که محتواهای الکترونیکی در وسایل الکترونیکی مثل تبلت و موبایل یا مواردی از این دست بیاید، بردن این وسایل به مدرسه هم مانعی ندارد.

سرپرست مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات افزود: به دلیل اینکه برای دستگاه های الکترونیکی محتوای خاصی تولید نشده و برنامه‌ای برای استفاده از این دستگاه‌های الکترونیکی در فرهنگ آموزشی تعریف نشده است، عملاً استفاده و بردن دستگاه هوشمند به مدرسه کمکی به فرآیند آموزشی دانش‌آموزان نمی‌کند و فقط یک وسیله ارتباطی و اجتماعی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha