۲۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۰
کد خبر: 83402945
T T
۰ نفر
 واکنش انگلیس از «تهدید» تا «حل دیپلماتیک»

تهران- ایرنا- رسانه های آلمان با اشاره به توقیف یک نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز و واکنش های انگلیس، از عقب نشینی لندن در قبال ایران از موضع «تهدیدگرانه» خبر دادند.

در پی اعلام توقیف نفتکش «استنا ایمپرو» از سوی سپاه پاسداران در تنگه هرمز انگلیسی ها واکنش های متفاوتی نشان دادند که از تشکیل نشست اضطراری کابینه تا اظهارنظر مقامات این کشور را در بر می گرفت.
نشریه زوددویچه سایتونگ در این باره نوشت: رویداد جدید در خلیج فارس، بحران بین ایران و هم پیمانان آمریکا را تشدید کرده است.
بر این اساس توقیف این نفتکش انگلیسی نگرانی مقامات لندن را به دنبال داشت به طوری که ساعتی پس از این اقدام ایران، نشست اضطراری کابینه انگلیس برای بررسی این موضوع برگزار شد.
«جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس در اظهارات اولیه خود ایران را تهدید کرد که هر چه سریعتر کشتی مذکور را رها کند وگرنه با پیامدهای جدی مواجه خواهد شد.
با این حال مدت کوتاهی پس از این اظهارات، هانت در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز لحن ملایم تری را به کار گرفت و با بیان اینکه لندن هیچ گزینه نظامی برای پاسخ به این اقدام ندارد گفت: ما به دنبال راه حل دیپلماتیک برای حل این مشکل هستیم.
همچنین روزنامه تاگس شاو با اشاره به واکنش های انگلیس در قبال توقیف نفتکش خود در آبهای ایران نوشت: دولت انگلیس پس از برگزاری نشست اضطراری، از تمامی کشتی های خود خواست تا اطلاع ثانوی از نزدیک شدن به تنگه هرمز خودداری کنند.
بر این اساس «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس در تماسی تلفنی با «مایک پمپئو» همتای آمریکایی خود به بررسی وضعیت کنونی و راه های حل اختلاف با ایران پرداخته است.
خبرگزاری د. پ. آ. آلمان نیز با اشاره به سخنان تهدید آمیز اولیه هانت که گفته بود اقدام ایران در توقیف این نفتکش «غیرقابل قبول» است، از تغییر موضع او در مصاحبه های بعدی اش خبر داد.
به نوشته این خبرگزاری نفتکش مذکور متعلق به شرکت سوئدی «استنا بالک» بوده و ۲۳ خدمه داشته است که عصر روز جمعه در حین عبور از تنگه هرمز از سوی چندین قایق تندرو و یک بالگرد محاصره شده و وادار به تغییر مسیر به سمت سواحل ایران شده است.
نشریه اشترن نیز توقیف کشتی انگلیسی از سوی ایران را موجب تشدید تنش ها در منطقه دانسته و به سخنان بعدی وی برای تعامل با جمهوری اسلامی اشاره کرده است.
بر این اساس «جرمی هانت» که برای بررسی اوضاع با «مایک پمپئو» تلفنی گفت وگو کرده است، به دنبال تماس مشابه با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران نیز بوده که تلاش وی به دلیل در سفر بودن ظریف، بی نتیجه مانده است.
دولت انگلیس عصر جمعه در پی انتشار خبر توقیف یک فروند کشتی این کشور در تنگه هرمز، نشست کمیته اضطراری خود موسوم به "COBRA" تشکیل داد.
در همین رابطه یک سخنگوی دولت انگلیس گفت: ما با بالاترین مقام های دولت ایران درباره صحت گزارش های منتشر شده از خاورمیانه در تماس هستیم.
وی افزود: در ظاهر به نظر می رسد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وارد نفتکش شده و آن را در اختیار گرفته است.
روز گذشته منابع انگلیسی مدعی شدند که یک کشتی این کشور به طور ناگهانی در تنگه هرمز به سمت آب های ایران تغییر مسیر داده و در حال حرکت به سمت جزیره قشم است.
به گزارش رسانه ها کشتی «استنا ایمپرو» قرار بوده روانه بندر الجبیل عربستان شود اما ناگهان مسیر خود را تغییر داده است.
یک سخنگوی وزارت دفاع انگلیس پیشتر اعلام کرده بود لندن که در حال ارزیابی شرایط و فوراً به دنبال اطلاعات بیشتر است.
با انتشار اخبار ضد و نقیض در مورد توقیف کشتی انگلیسی از سوی ایران، روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای این خبر را تأیید و اعلام کرد: عصر امروز (جمعه ۲۸ تیر) یک فروند نفتکش انگلیسی با نام استنا ایمپرو "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha