تشریح آخرین وضعیت و شرایط برگزاری انتخابات شورایاری‌های پایتخت

تهران - ایرنا - در نشست ستاد هماهنگی شورایاری های شهر تهران آخرین وضعیت برگزاری انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها در جمع خبرنگاران تشریح شد.

به گزارش ایرنا «سید آرش میلانی» روز شنبه در جریان نشست خبری تشریح آخرین وضعیت شورایاری‌های شهر تهران اظهار داشت: در این انتخابات ۱۲ هزار نفر واجد شرایط شده و تنها ۹۸ نفر رد صلاحیت شدند.
وی گفت: امیدواریم با این رویه که شورا و شهرداری در پیش گرفت مشارکت شهروندان در انتخابات شورایاری‌ها افزایش یابد.

ترکیب شغلی نامزدهای انتخابات شورایاری
میلانی با اشاره به ترکیب شغلی شرکت‌کنندگان در این انتخابات گفت: ۲۳ درصد از اصناف، ۴ درصد زنان خانه‌دار، ۱۰ درصد فعالان حوزه مسکن، ۲% دانشجو، ۱۵ درصد کارمند دولت، ۵ درصد وکیل و مشاغل حقوقی، ۵% پزشک و ۲ درصد نیز کارمندان شهرداری هستند.
وی تاکید کرد: تاکنون مشاغل ۶۶ درصد از نامزدهای انتخاباتی مشخص شده است.

هماهنگی سه قوا برای انتخابات
نایب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران در خصوص غیرقانونی بودن این انتخابات گفت: از طرف دولت تضمین‌های لازم در خصوص این انتخابات داده شده است.
وی گفت: رئیس شورای شهر تهران نیز موافقت‌های لازم را اخذ کرده است و فردا در جلسه شورای اسلامی شهر تهران، به طور رسمی این موضوع را اعلام می‌کنند.
میلانی تاکید کرد: هماهنگی کامل در سطح سه قوا وجود دارد و امیدواریم شاهد انتخاباتی پرشور باشیم.

انتخابات شورایاریها در ۲ محله برگزار نمی‌شود
میلانی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: تنها در دو محله شهر تهران (محله‌های قصر فیروزه و محله زینبیه) انتخابات برگزار نمی‌شود.
وی خاطر نشان کرد: انتخابات در این محلات به یک بازه زمانی دو ماه دیگر موکول می‌شود.
وی دلیل دلیل این موضوع را به حد نصاب نرسیدن کاندیداها در این محلات دانست.


اجرای دستور العمل اجرایی تبلیغات انتخاباتی
نایب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران در ادامه با اشاره به تبلیغات انتخابات شورایای های شهر تهران خاطرنشان کرد: انضباط شهری باید در تبلیغات این انتخابات نیز رعایت شود.
وی گفت: توصیه ما این است که در تبلیغات محیطی و مجازی مقررات رسمی کشور روایت شود.
وی ادامه داد: تاکید شده که محل در نظر گرفته شده برای تبلیغ در سراهای محلات هم به طور مساوی مورد استفاده کاندیداها قرار گیرد.
میلانی به شرکت کنندگان در انتخابات شورایاری‌ها توصیه کرد: اگر به صورت لیستی رقابت می‌کنند نباید منجر به تخریب دیگران شوند.
به گفته وی قانون تبلیغات در سایر انتخابات برای انتخابات شورایاری‌ها نیز لازم الاجراست و شرکت کنندگان نباید برای تبلیغات از بنرهایی با سایز بزرگ استفاده کنند و سایز قانونی استفاده از بر ۱۰۰*۷۰ است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: نصب هرگونه برچسب بر روی صندوق‌های پست و تلفن‌های عمومی و ساختمان ادارات که خسارت‌هایی را به وجود آورد غیرقانونی است.

هزینه ۶ میلیاردی برگزاری انتخابات شورایاری‌ها
میلانی در ادامه درباره هزینه برگزاری این انتخابات اظهار داشت: شورای شهر تهران در بودجه سال ۹۷ مبلغ ۶ میلیارد تومان برای این انتخابات در نظر گرفت.
وی افزود: در بودجه سال ۹۸ نیز به طور مستقیم هزینه‌ای برای این انتخابات در نظر گرفته نشده است.
وی تأکید کرد: اگر هزینه‌ها بیشتر شد باید این طور دیگری تصمیم گرفت.
تکذیب سرقت از ساختمان شورایاری‌ها
میلانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا موضوع سرقت از ساختمان شورای شهر تهران را تأیید می‌کنید و در صورت تأیید، چه مدارکی سرقت شده است، گفت: این موضوع را تأیید نمی‌کنم چرا که سرقتی انجام نشده است.
 

تنها ۲۰۰ نفر از شرکت کنندگان عضو حزب هستند
میلانی در ادامه درباره آمارهای ارائه شده از سوی خبرنگاران مبنی بر اینکه گفته می‌شود ۷۰ درصد شرکت کنندگان را اعضای احزاب مختلف تشکیل می‌دهند، اظهار داشت :‌۲۰۰ نفر از اعضای یک حزب کاندید انتخابات شدند.
وی با بیان اینکه برخی اعداد و رقم‌ها واقعی نیست اظهار داشت: اگر احزاب موفق شده باشند ۱۲ هزار نفر را برای انتخابات شرکت کنند جای امیدواری است.

یک هزار و ۷۰۴ شعبه اخذ رأی در ۳۵۲ محله تهران
همچنین سید حمید طهایی دبیر ستاد هیئت اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران با اشاره به آماری مربوط به صندوق‌های انتخاباتی گفت: هشت هزار و ۱۰۰ صندوق رأی در یک هزار و ۷۰۴ شعبه اخذ رأی در ۳۵۲ محله شهر تهران فعال می‌شوند.
وی با بیان اینکه انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، افزود: صندوق‌های آرا الکترونیکی تعدادشان از صندوق‌های دستی بیشتر است و صندوق‌ها به منظور رفاه حال شرکت کنندگان در انتخابات و معطلی کمتر آنها بیشتر شده است.
طهایی اظهار داشت: مراجعه کنندگان به شعب با ارائه کارت شناسایی خود از طریق دستگاه ویژه احراز هویت می‌شوند و سپس می‌توانند رأی خود را اعلام کنند.
طهایی در ادامه درباره رد صلاحیت شرکت کنندگان افزود: صلاحیت افراد شرکت کننده از سوی چهار نهاد ثبت احوال، دادگستری، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات تأیید شده است.
دبیر ستاد هیئت اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران گفت: در زمان ثبت نام از شرکت کنندگان برگه عدم سو پیشینه نیز دریافت شده است.
وی با اشاره به اینکه ممکن است در هر انتخاباتی تخلفی صورت گیرد گفت: هیئت نظارت بر انتخابات نسبت به این موضوع نظارت کامل دارند.
 

زمان برگزاری انتخابات شورایاریها حداکثر ۱۲ ساعت است
وی همچنین تاکید کرد: انتخابات شورایاری‌ها از ساعت ۸ صبح روز چهارم مرداد ماه آغاز و تا ساعت ۱۶ ادامه دارد.
طهایی تاکید کرد: این انتخابات دو زمان دو ساعته امکان تمدید دارد و حداکثر زمان برگزاری انتخابات ۱۲ ساعت است.
دبیر ستاد هیئت اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران کرد: نتایج اولیه چند ساعت بعد از انتخابات و باز شدن صندوق‌ها اعلام می‌شود.
به گفته وی، افرادی که نسبت به نتیجه انتخابات اعتراض دارند، سه روز مهلت دارند تا اعتراض خود را اعلام کنند.

تهرام / ‏ / ‏۷۲۴۴/‏/‏۶۱۳۹

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha