روزنامه انگلیسی «گاردین» در جدیدترین نوشتار خود درباره توقیف کشتی بریتانیایی به نام «مصدر» از سوی نیروهای مسلح ایران در روز جمعه ۲۸ تیر ماه در تنگه هرمز نوشته است: «این اقدام تنش ها را در شرایط کنونی که شرایط در خلیج (فارس) مرتباً وخیم تر می شود، تشدید کرده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می گوید که کشتی انگلیسی را با ۳۲ خدمه توقیف کرده است چون که این کشتی قوانین و مقررات کشتی رانی را نقض کرده است.»
گاردین در ادامه اضافه می کند: «مقامات خسته وزارت امور خارجه انگلیس اصلاً از این خبر خوشحال نشدند و می دانستند که این رویداد چه تبعاتی برای روابط تهران و لندن خواهد داشت. آنها حسابی ترسیده اند. چرا که معلوم شده انگلیس نتواسته از کشتی خودش که از آب های تنگه هرمز عبور می کرده، محافظت کند.»
گاردین سپس می نویسد: «انگلیس اصرار دارد که آنها فقط نفتکش «گریس ۱» را در تنگه جبل الطارق به این خاطر توقیف کردند که به مقصد آن مشکوک شدند نه به این خاطر که این نفتکش حامل نفت ایران بود.»
انگلیس ادعا کرده است که این ابرنفتکش به سوریه می رفته است در حالی که این ادعا هرگز از سوی جمهوری اسلامی ایران تایید نشد و مورد پذیرش قرار نگرفت.
این روزنامه انگلیسی در بخش بعدی تصمیم لندن را عجیب و غریب توصیف می کند و در این باره می افزاید: «تعداد اندکی از محموله های نفتی که به سوریه می رفته است، توقیف شده بودند. اسپانیا ادعا می کند که انگلیس بر اساس دستور آمریکا عمل کرده است و تیم ترامپ سعی می کند تمامی صادرات نفت ایران را بر مبنای کمپین فشار حداکثری به صفر برساند تا ایرانی ها پای میز مذاکره بیایند.»
گاردین عقیده دارد که لندن با سیاست آمریکا موافق نیست، آن را غیرسازنده می داند و در همین راستا می نویسد: «کارل بیلد، نخست وزیر سابق سوئد و رییس مشترک «شورای روابط خارجی اروپا» نیز اقدام انگلیس را در جبل الطارق مبهم می داند و در این باره می گوید: «مشروعیت تصرف یک نفتکش حامل نفت ایران از سوی انگلیس که به سمت سوریه در حال حرکت است، کنجکاوی من را برمی انگیزد. یکی به تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه اشاره می کند اما ایران که عضو اتحادیه اروپا نیست و اصول اتحادیه اروپا می گوید که تحریم هایش را بر سایرین تحمیل نمی کند. اینها همه کار آمریکاست.»
گاردین سپس مسئله را از دیدگاه ایران تشریح می کند: «از نگاه ایران، اقدام لندن هیچ ربطی به تحریم های اتحادیه اروپا ندارد و همه چیز به خواست آمریکا برای اعمال فشار بیشتر برای کاهش صادرات نفت ایران مربوط می شود که سریع ترین راه برای به زانو در آوردن اقتصاد ایران است.»
نویسنده در ادامه به دردسرهای انگلیس در این ماجرا می پردازد: «تلاش های لندن برای خلاص کردن خودش آخر این هفته شروع شد وقتی که «جرمی هانت» وزیر خارجه این کشور به همتای ایرانی خودش تلفن کرد و گفت که اگر کشتی به سوریه نرود، انگلیس نفتکش را از توقیف خارج خواهد کرد. اما اعتماد بین این دو وزیر خارجه بسیار ناچیز است. ماجرای نازنین زاغری و زندانیان دو تابعیتی که در تهران زندانی هستند از جمله دلایل این بی اعتمادی هستند.»
گاردین سپس به سفر وزیر خارجه کشورمان به نیویورک و سخنان وی درباره توقیف گریس ۱ اشاره می کند: «ظریف اصرار دارد که مقصد این نفتکش سوریه نبوده بلکه عازم مقصد دیگری در دریای مدیترانه بوده که البته وی نامی از آن نبرده است. ظریف از ارائه تضمینی که هانت خواستار آن است، خودداری کرد و گفت ایران قرار نیست فاش کند چگونه تلاش می کند تحریم های نفتی آمریکا را دور بزند.»
گاردین در بخش بعدی تصریح می کند: «لندن آشکارا اعتقاد داشت که دستیابی به توافق ممکن است و سایر شرکای اروپایی انگلیس، به شدت بر این کشور فشار وارد می کردند. هانت، از «فابیان پیکاردو» وزیر اعظم دولت محلی جبل الطارق درخواست کرد تا به انگلیسی بیاید تا با «ترزا می» و «بوریس جانسون» دیدار کند. گفت و گوهایی بین مقامات ایرانی و مقامات دولت محلی جبل الطارق روز پنجشنبه برگزار شد.
روز شنبه، خبرگزاری فارس اعلام کرد که کشتی مصدر به بندرعباس برده شده و خدمه در کشتی مانده اند. در عین حال، خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی، ایرنا گزارش داد که این نفتکش که به دلیل برخورد با یک قایق ماهیگیری ایرانی توقیف شده است. گفته شد که این قایق ماهیگیری به بنادر و سازمان های دریانوری ایران اطلاع داد و آنها نیز به سپاه پاسداران را در جریان گذاشتند.
مالکان شرکت «استنا ایمپرو» Stena Impero که مالک این کشتی هستند گفته اند که «این کشتی در حال عبور از تنگه هرمز بوده که شناورهای کوچک ناشناس و یک بالگرد به آن نزدیک شده اند در حالی که این کشتی که در آب های بین المللی تردد می کرده است.»
گاردین در ادامه اضافه می کند: «نفتکش دوم، «مصدر»، که با پرچم «لیبریا» حرکت می کرده است به طور ناگهانی روز جمعه مسیر خود را به سمت بندر «راس التنوره» در عربستان سعودی تغییر می دهد و داده ها حاکی از آن هستند که این کشتی قبل از اینکه سیگنال های ردیابی خود را خاموش کند، به سمت شمال و ساحل ایران حرکت کرده است.»
این روزنامه سپس می نویسد: «کمتر از دو ساعت بعد، سیگنال های ردیابی مصدر، مجدداً به کار افتادند. خبرگزاری فارس گزارش داد که این کشتی به مدت کوتاهی در تنگه هرمز توقیف شد و قبل از اینکه مجوز ادامه مسیر برای این کشتی صادر شود، درباره لزوم پایبندی و اطاعت از قوانین و مقررات زیست محیطی به آن تذکر داده شد.»
به نوشته گاردین، شرکت کشتیرانی «نوربالک» که در «گلاسکو» واقع شده است، تایید کرده است که کشتی از سوی سپاه پاسداران بازرسی شده است اما تمامی خدمه در ایمنی و سلامت کامل هستند و «مصدر» در حال ادامه سفر خود است.
Stena Bulk و Northern Marine Managemen روز جمعه در بیانیه ای تایید کردند که برقراری تماس با مقدور نبوده است. از سوی دیگر شرکت صاحب می گوید که وقتی «استنا ایمپرو» توقیف شده است، به تمامی قوانین بین المللی دریانوردی و کشتی رانی پایبند بوده است.
گاردین همچنین از قول «اریک هانل» مدیر ارشد اجرایی «استنا بالک» می افزاید: «۲۳ دریانورد هندی، روسی، لیتوانیایی و فیلیپینی در این کشتی بوده اند و هیچ گزارشی مبنی بر مجروحیت یا آسیب به خدمه کشتی در دست نیست. ایمنی و رفاه کارکنان ما دغدغه اول ماست.»
«جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس در همین رابطه به «اسکای نیوز» گفته است: «ما علناً می گوییم که اگر این وضعیت به سرعت حل و فصل نشود، تبعات جدی خواهد داشت. ما در پی گزینه نظامی نیستیم بلکه به دنبال راه حل دیپلماتیک برای حل و فصل این موقعیت هستیم اما بسیار واضح می گوییم که این موقعیت باید حل و فصل شود.»
هانت گفته است که «استنا ایمپرو» از سوی چهار شناور ایرانی و یک بالگرد احاطه شده و ۱۰ قایق تندروی ایران نیز کشتی «مصدر» را دوره کرده بودند و می افزاید این چنین تصرف هایی قابل قبول نیست. لازم است که آزادی دریانوردی حفظ شود و تمامی کشتی ها بتوانند به طور ایمن و آزادانه در منطقه تردد کنند.»
گاردین در همین راستا یادآور می شود: «اواخر جمعه شب، دولت انگلیس به کشتی های انگلیسی توصیه کرد برای مدت کوتاهی به منطقه نزدیک نشوند.»
در این بیانیه دولتی که پس از نشست وزرا درباره بحث درباره حادثه تنگه هرمز منتشر شد، آمده است: «ما همچنان درباره اقدامات غیرقابل ایران که نشان دهنده چالشی آشکار علیه آزادی دریانوردی بین المللی است، عمیقاً نگرانیم. همان طور که وزیر خارجه گفت، پاسخ ما حساب شده و جدی خواهد بود و اگر این موقعیت حل و فصل نشود، تبعات جدی در پی خواهد داشت. ما با شرکای بین المللی خود از نزدیک تماس داریم و در پایان هفته نیز جلسات بیشتری در این باره خواهیم داشت.»
دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا نیز جمعه شب ۲۸ تیر ماه گفت که با انگلیس درباره این حوادث صحبت خواهد کرد. این حوادث در حالی روی داده است که در چند وقت گذشته مسیرهای تردد نفتکش ها در خلیج فارس و دریای عمان میان آمریکا و ایران با تنش های فزاینده رو به رو بوده است.
گاردین با اشاره به بالاگرفتن تنش ها در چند وقت گذشته بین واشنگتن و تهران که برخی از آنها رنگ و بوی نظامی داشته اند و اصرارهای مکرر ترامپ به مذاکره در عین تشدید تحریم ها علیه ایران، به نقل از یکی از مقامات عالی رتبه تیم ترامپ همان حرف های تکراری را باز هم عنوان می کند: «اگر ایران می خواهد اقدامی جدی صورت دهد، باید از خاتمه غنی سازی فوری اورانیوم شروع کند و بعد از آن به طور واقعی تلاش کند تا بر سر دستیابی به توافقی که برای همیشه به جاه طلبی های بدخواهانه هسته ای تهران پایان دهد، مذاکره کند.»
به نوشته گاردین، «باب سنگونیکتی» (Bob Sanguinetti)، مدیر ارشد اجرایی اتاق کشتی رانی انگلیس درباره این مناقشه گفته است: «ما بدون هیچ مشکلی تصرف «استنا ایمپرو» را محکوم می کنیم. اولویت ما ایمنی و رفاه کارکنان نفتکش است و از دولت انگلیس خواستاریم تا هر آنچه را که لازم است برای حصول اطمینان از بازگشت سریع و ایمن آنها انجام دهد.»
وی همچنین تاکید کرده است: «این رویداد نشانه افزایش تنش هاست. در حالی که ما خواهان پاسخ حساب شده هستیم، کاملاً روشن است که لازم در آینده از کشتی های تجاری بیشتر حفاظت کنیم تا جریان آزاد و ایمن نفت و بازرگانی در منطقه برقرار و تضمین شود.»
از سوی دیگر، «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس که همواره وی را به عنوان چهره ای پر سر و صدا و منتقد سیاست های نظام سرمایه داری و حامی طبقه کارگر می شناسند، در واکنش به این حادثه گفته است: «افزایش تنش ها خطر بروز یک درگیری گسترده تر و عمیق تر را به همراه دارد. ترامپ توافق هسته ای ایران را پاره کرد و با این کارش خطر بروز یک منازعه تمام عیار را بیشتر و بیشتر کرده است. بازگشت به شرایط پیشین توافق هسته ای از طریق مذاکره در سازمان ملل برای خاتمه تنش ها و خنثی کردن تهدیدات جنگ در خلیج (فارس)، ضروری است.»
انگلیس در ۱۳ تیرماه جاری نفتکش «گریس ۱»، حامل نفت ایران را در جبل الطارق توقیف کرد و مدعی شد؛ این کشتی به علت نقض تحریمهای اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف شده است. ایران هم دیشب یک نفتکش انگلیسی را به دلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی در تنگه هرمز توقیف کرد. در پی این تحولات اعضا دولت انگلیس بامداد امروز (شنبه) درباره توقیف نفتکش این کشور تشکیل جلسه داده، و در نتیجه آن به کشتیهای انگلیس توصیه شد موقتاً از تنگه هرمز تردد نکنند.
روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جمعه شب در اطلاعیه ای اعلام کرد که یک فروند نفتکش انگلیسی با نام "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.
این اطلاعیه می افزاید: نفتکش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.
برخی رسانه ها جمعه شب از توقیف کشتی بریتانیایی به نام مصدر با پرچم لیبریا توسط نیروهای مسلح ایران خبر داده بودند. روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در اطلاعیهای از توقیف یک فروند نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز خبر داد.
به گزارش جمعه شب روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در این اطلاعیه آمده است: عصر امروز (جمعه ۲۸ تیر) یک فروند نفتکش انگلیسی با نام "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.
این اطلاعیه می افزاید: نفتکش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد. برخی رسانه ها از توقیف کشتی بریتانیایی به نام مصدر با پرچم لیبریا توسط نیروهای مسلح ایران نیز خبر داده بودند؛ اما بعداً شرکت کشتیرانی نوربالک (Norbulk) مالک نفتکش مصدر اعلام کرد؛ این نفتکش آزادانه در حال تردد در آب های خلیج فارس است.
جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس پیش از برگزاری نشست دولت گفته بود: تلاش می کنیم، از راه های دیپلماتیک، بحران با ایران را حل و فصل کنیم. لندن به دنبال گزینه نظامی با ایران نیست.
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس نیز نسبت به بروز درگیری تمام عیار در منطقه خلیج فارس هشدار داد و گفت: بازگشت آمریکا به برجام باعث کاهش تنش ها و از بین رفتن تهدید جنگ می شود.
نظر شما