نشست رسانه ای سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان امروز (۳۰ تیر) با حضور هومان اسعدی دبیر جشنواره، علی ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، حسین علیزاده موسیقیدان، حمیدرضا اردلان، مهرداد پاکباز از اعضای هیأت داوران در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
ثابت نیا در ابتدای این نشست گزارش آماری از روند برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی «موسیقی جوان» ارائه کرد و گفت: خوشبختانه در حوزه آماری شاهد رشد چشمگیر در بخش های مختلف جشنواره بوده ایم؛ طوری که در دوره دهم ۱۲۶۷، دوره دوازدهم ۱۶۳۳ نفر و دوره سیزدهم ۲۱۲۱ هنرمند متقاضی حضور در جشنواره بوده اند.
مدیرعامل انجمن موسیقی ایران ادامه داد: سال گذشته شاهد رشد ۲۰ درصدی استقبال از جشنواره نسبت به دوره های قبل بودیم و امیدوارم در سال های آینده شاهد رشد بیشتر در زمینه کیفی و کمی باشیم.
تمام تلاش من و همکارانم در این دوره برای حفظ استانداردهایی است که در دوره های گذشته جشنواره صورت گرفته است. با وجود تمام دست آورد ها، بودجه جشنواره اصلاً تغییر نکرد و ما در همه بخش های مختلف اجرایی جشنواره، سعی کردیم سطح جشنواره پایین تر از دوره های قبل نباشد.
وی گفت: وظیفه جشنواره سال های قبل برگزاری یک رویداد و همزمان معرفی استعدادها بیان می شد. البته ما در یکی دو رشته زیرمجموعه جشنواره مباحث مربوط به کارگاه های آموزشی برای برگزیدگان را پیگیری کرده ایم؛ برگزاری کارگاه آموزشی ساز نی به صورت آزمایشی، ارسال نامه به نمایندگان شعب انجمن برای حمایت آموزشی و پژوهشی از برگزیدگان از جمله اقدامات ماست.
همان طور که آمار و آرقام جشنواره نشان می دهد خوشبختانه گستردگی جشنواره هم بیشتر شده و این باعث خوشحالی ماست. البته یکی از مسائل ما در حوزه مکانیزم داوری است که از این پس از سیستم به داوری ویدئویی بهره خواهیم گرفت. به این صورت که تمام مراحل داوری کدگذاری شده تا در این زمینه هیچ مورد حاشیه ای به وجود نیاید. در این دوره جلسات نقد و بررسی آثار به صحنه رفته در روز پایانی هر اجرا را خواهیم داشت که برای شرکت کندگان بار آموزشی دارد.
در ادامه هومان اسعدی گفت: با توجه به گسترش جشنواره و حضور ۲ هزار و ۱۲۱ شرکت کننده در بخش موسیقی نواحی ویژگی های خاصی دارد، مساله بودجه کار را سخت می کند که امیدوارم با تدابیر انجام گرفته بتوانیم شرایط بهتری را برای این بخش فراهم کنیم.
اسعدی: واقعاً جا دارد صدا و سیما وارد ماجرای جشنواره شود، از لجاجت بی معنای خود دست بردارد و این بار سازها را نشان دهد. واقعاً نمی دانم وقتی یک نوازنده کم سن و سال روی صحنه ساز می زند، چرا نمایش او بر صحنه را نشان نمی دهند. این سازها در شبکه های مختلف ماهواره ای دیده می شود، پس چه بهتر سازهای ایرانی و بومی ما از رسانه ملی پخش شود.
وی پیشنهادی داد و گفت: اصلاً تمرکزی روی برنامه خاصی در تلویزیون نداریم، عمده بحثم را متمرکز بر فضای مجازی می کنم. به هر حال افرادی بودند که در دوره های مختلف جشنواره شرکت کردند اما به دلیل اینکه خیلی زود وارد فضای حرفه ای موسیقی شدند، تقزیبا استعداد خود را نابود کردند.
اسعدی افزود: این جشنواره یک برنامه استعدادیابی ویژه است که تهیه کنندگان تلویزیون به جای نمایش ستاره های تبلیغاتی در برنامه های استعدادیابی تلویزیون همین جشنواره را پوشش دهند. مگر این جشنواره همانی نیست که دوستان در حوزه استعداد می خواهند؟
در ادامه این نشست حسین علیزاده خطاب به والدین جوانانی که در مسابقات استعداد یابی تلویزیونی شرکت می کنند گفت: من به پدر و مادرهایی که دنبال چنین روشی برای شهرت کاذب هستند به شدت معترض هستم. آنها به فرزندان خود خیانت می کنند.
این موسیقیدان ادامه داد: تغییر مدیریت و از بین رفتن همه دستاوردهای مدیریت قبلی پدیده ای است که به آن عادت کرده ایم. این جشنواره در ۱۳ دوره با تغییرات بدنه مدیریتی از مسیر خود منحرف نشده است.
علیزاده: با توجه به شرایط ویژه موسیقی در کشور ما در دنیا کمتر کسی باور میکند ما در ایران چنین جشنواره پرباری را داشته باشیم. متاسفانه از این جشنواره آنچنان باید حمایت نشده است زیرا در صدا و سیما حتی یک نفر وجود ندارد که به این موضوع فکر کند چون همگی افکار ضدفرهنگی دارند.
علیزاده در انتهای سخنانش گفت: وای به حال مملکتی که صدا و سیمای آن اهمیت موسیقی را درک نمی کند.
نظر شما