۳۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۹:۰۲
کد خبر: 83405491
T T
۰ نفر

بازی برخی جریان های عراقی با کارت آمریکایی

۳۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۹:۰۲
کد خبر: 83405491
بازی برخی جریان های عراقی با کارت آمریکایی

بغداد – ایرنا – برخی جناح‌ها و شخصیت‌های سیاسی عراق به دلیل برخی اختلاف های داخلی، تحریم‌های آمریکا را به بازیچه‌ای برای انتقام گرفتن از رقبای سیاسی خود بدل کرده اند.

برخی نمایندگان پارلمان عراق از این شیوه برای بازیچه گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه اشخاص و جریان‌های سیاسی عراقی توسط رقبای سیاسی، به عنوان «آدم فروشی» یاد کرده‌اند.

عده‌ای نیز اصل تحریم‌های آمریکا را به سخره گرفته و آن را ابزار دیگر دولت «ترامپ» برای پول گیری در منطقه توصیف کرده‌اند.

وزارت خزانه داری آمریکا در ۲۷ تیرماه گذشته (چهارشنبه) چهار شخصیت عراقی شامل «نوفل حمادی العاکوب» استاندار پیشین برکنار شده استان نینوا، «احمد الجبوری» استاندار پیشین صلاح الدین و نماینده فعلی در پارلمان عراق، «ریان الکلدانی» فرمانده مسیحی سابق در الحشد الشعبی و نماینده فعلی پارلمان و «وعد قدو» از فرماندهان الحشد الشعبی و برادر «حنین قدو» نماینده پارلمان از اقلیت «شبک» را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

وزارت خزانه داری آمریکا گفته است که این افراد به اتهام فساد مالی و همچنین نقض حقوق بشر در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته و تمامی اموال و دارایی‌های آنها در بانک‌های آمریکا مصادر می‌شود.

بسیاری در عراق بعد از گنجاندن نام این چهار نفر در فهرست تحریم‌ها شگفت زده شدند زیرا میزان اثرگذاری سیاسی آنها، در تحولات داخلی عراق بسیار محدود است.

آنچه بیش از همه سبب به سخره گرفتن اطلاعیه وزارت خزانه داری آمریکا شد، اینکه این افراد فاقد هرگونه دارایی یا اموالی در آمریکا هستند و مصادره اموال و دارایی‌های آنها در بانک‌های آمریکا نیز بی معنی است.

سه تن از افراد یعنی نوفل العاکوب، ریان الکلدانی و وعد قدو از استان نینوا هستند که اولی از اهل سنت، دومی از اقلیت مسیحی و وعد قدو نیز از اقلیت شبک هستند و احمد الجبوری نیز از اهل سنت استان صلاح الدین است.

«حنین قدو» (برادر وعد قدو) پس از انتشار اطلاعیه وزارت خزانه داری آمریکا در کنفرانس خبری گفت که برادر او هیچ گونه پول و دارایی نه در آمریکا و نه هیچ جای دیگر دنیا ندارد و ذکر نام او در فهرست تحریم‌های آمریکا تعجب برانگیز است.

وی یادآورشد که آمریکا برادرش را به نقض حقوق بشر متهم کرده اما دقیقاً نمی‌دانیم چه چیزی را نقض کرده است و آیا تلاش برای برقرار امنیت و ثبات در مناطق هموار استان نینوا و ایجاد پست‌های ایست و بازرسی برای شناسایی تروریست‌ها نقض حقوق بشر محسوب می‌شود.

مناطق هموار نینوا به صورت تاریخی جزو مناطق اقلیت شبک و مسیحی به شمار می‌روند که بعد از حمله داعش در تابستان ۲۰۱۴، همه اهالی بومی از این مناطق کوچ اجباری شدند و اکنون اهالی منطقه در صدد بازگشت به مناطق اصلی سکنای خود هستند اما برخی جریان‌های سیاسی کرد و اهل سنت نزدیک به آمریکا مانع این کار می‌شوند.

«ریان الکلدانی» رئیس فراکسیون «بابلیون» مسیحی در پارلمان عراق نیز در اظهاراتی از اینکه نام او به عنوان رهبر یک گروه شبه نظامی و ناقض حقوق بشر در اطلاعیه وزارت خزانه داری آمریکا ذکر شده تعجب کرده و گفته است که مانع بازگشت مسیحیان به نینوا نشده و اکنون گروه مسلحی در اختیار ندارد.

وی تاکید کرده است که تحریم‌های اخیر آمریکا علیه او دارای انگیزه‌های سیاسی بوده اما درباره اینکه چه جریان سیاسی پشت این قضیه است، سکوت کرده است.

الکلدانی در طول سال‌های اخیر بعد از پیروزی بر داعش به دلیل مخالفت نیروهای پیشمرگ کرد وابسته به حزب دمکرات کردستان عراق (مسعود بارزانی) با بازگشت مسیحیان به مناطق اصلی سکنایشان در مناطق هموار نینو، ا به شدت با حزب دمکرات دچار اختلاف سیاسی شده بود و از آنها در رسانه‌ها انتقاد می‌کرد.

اما «عبداللرحمن اللویزی» نماینده استان نینوا در پارلمان عراق روز یکشنبه پرده از راز گنجاندن نام این چهار چهره در فهرست تحریم‌های آمریکا برداشته و تاکید کرده است که «اسامه النجیفی» رئیس پیشین پارلمان عراق دست به آدم فروشی نزد آمریکایی‌ها زده است.

اللویزی که در کمیته حقیقت یاب موصل به ریاست اسامه النجیفی شرکت دارد گفته است که النجیفی برای انتقام گرفتن از این چهره‌ها، متن کامل گزارش کمیته حقیقت یاب موصل که کاملاً سیاسی شده بود را در اختیار آمریکایی‌ها قرار داد.

به گفته وی، مواردی که وزارت خزانه داری آمریکا در توجیه اتهام به این ۴ چهره عراقی استناد کرده دقیقاً همان‌هایی است که در گزارش کمیته حقیقت یاب آمده و اسامه النجیفی به دلیل اینکه ریاست کمیته را برعهده داشته، از این پست خود، سو استفاده کرده و آن را در اختیار آمریکایی‌ها قرار داده است.

وی توئیت اخیر برادر النجیفی («اثیل النجیفی» استاندار پیشین نینوا و متهم به سقوط موصل) را دلیل روشن بر این آدم فروشی اسامه النجیفی نزد آمریکایی‌ها ذکر کرده است.

اثیل النجیفی در توئیت خود، بعد از گنجاندن نام این چهار چهره عراقی در فهرست تحریم‌های آمریکا گفت که اتهام‌هایی که علیه این افراد عنوان شده، دقیقاً همان چیزی است که در گزارش کمیته حقیقت یاب موصل آمده است.

برخی کارشناسان معتقدند که اگر این امر صحت داشته باشد، اسامه النجیفی متهم به در اختیار گذاشتن اطلاعات کشور در اختیار دولت خارجی می‌شود و این امر به معنی خیانت و جاسوسی است.

در صورت اثبات این موضوع، النجیفی دومین شخصیت عراقی بعد از سپهبد ستاد «محمود الفلاحی» فرمانده عملیات الانبار است که در عراق متهم به جاسوسی برای آمریکا می‌شود.

با افشای پشت پرده تحریم‌های اخیر آمریکا علیه این چهار شخصیت عراقی، ادعای اخیر «مایک پنس» مشاور رئیس جمهوری آمریکا که مدعی شده بود واشنگتن تعدادی از فرماندهان گروه‌های شبه نظامی و نزدیک به ایران را در عراق، در فهرست تحریم قرار داده، موضوعیت نخواهد داشت.

این افشاگری‌های تازه درعراق نشان می‌دهند که واشنگتن تحت تأثیر سیاست بازی برخی جریان‌های سیاسی عراقی، اشخاص و جریان‌ها را در عراق در فهرست تحریم قرار می‌دهد و نام ایران تنها پوشش توجیهی برای این دلالی‌های تازه دولت ترامپ در منطقه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha