۳۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۷:۳۳
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 83406984
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ستاری: با فرهنگ بچه پول‌داری اقتصاد پویا نمی شود

بجنورد-ایرنا- معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از تکیه به درآمد و پول نفت به عنوان فرهنگ بچه پول‌داری یاد کرد و گفت: با تکیه به پول نفت و با فرهنگ بچه پول‌داری نمی‌توان به اقتصاد پویا، خلاق و فعال دست یافت.

به گزارش ایرنا سورنا ستاری عصر دوشنبه در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان شمالی اظهار داشت: گذشت آن زمان که با خام فروشی، مملکت اداره می‌شد، اکنون مدیریت و اداره کردن مملکت با خام فروشی و بدون توجه به ارزش افزوده مبتنی بر دانش، میسر نیست.

وی بیان کرد: زیرساخت هیچ اقتصاد پیشرفته و در هیچ کشور رشد یافته‌ای این نبوده است.

او در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید در پژوهش ورود داشته باشد، گفت: وظیفه دولت، پژوهش نیست، البته دولت باید زیرساخت‌ها را در این زمینه مهیا کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: پژوهشی که تمام آن با پول دولت انجام شود، منتج به محصول و نتیجه مطلوب نمی‌شود و چیزی با آن، دست مردم را نمی‌گیرد.

ستاری با بیان اینکه یک پایه اقتصاد، نیروی انسانی دانش آموخته است، گفت: باید جامعه به این امر پی ببرد و به آن اهمیت دهد.

وی با بیان اینکه در زمینه دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان در خراسان شمالی کار زیادی انجام نشده است، گفت: در این استان، پتانسیل و ظرفیت خوبی وجود دارد که ۳۰ هزار دانشجو و ۶۰۰ نفر عضو هیات علمی دانشگاه بجنورد، از جمله آن است.

ستاری اظهار داشت: نوپا بودن خراسان شمالی، یک مزیت برای دستیابی به اهداف در زمینه توسعه است زیرا هنوز مشکلات بروکراسی، اعتیاد به مفت خوری و تکیه به پول نفت خیلی در این استان ایجاد نشده است.

وی افزود: اقتصاد بر پایه مفت خوری، اقتصاد رانتی است و رانت در اقتصاد می‌تواند بسیار آسیب زا باشد که یکی از مصداق‌های خرابی این رانت، دولت چاق و فربه با نیروی انسانی زیاد است.

او نیروی انسانی دانش آموخته را سرمایه اقتصادی عنوان و تصریح کرد: اگر می‌خواهیم از مهاجرت جوانان خراسان شمالی جلوگیری کنیم و نیروی انسانی خوب در استان بماند، باید محیط خوب فراهم شود و این امر با حرف میسر نمی‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: دانشگاه‌ها باید بدانند که نه بخشی از آموزش بلکه بخشی از پایه‌های اقتصاد هستند و نمی‌توان میان دانشگاه و مردم و میان دانشگاه و جامعه دیوار کشید.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید از پول نفت جدا شوند، خاطرنشان کرد: دانشگاهی که با پول دولت مدیریت شود به جایی نمی‌رسد و دانشگاه‌ها باید بدانند با تکیه به پول دولت، سقف آرزوهای خود را محدود کرده‌اند.

ستاری اظهار داشت: البته این برای دانشگاه استان نوپای خراسان شمالی شاید سخت باشد اما باید از اکنون، انعطاف در سیستم دانشگاه ایجاد شود که دانشگاه‌ها برای حل مشکل جامعه و استان فعالیت داشته باشند.

وی گفت: این اشتباه است که فرزندان در دانشگاه‌ها درس بخوانند و پس از دانش آموخته شدن پشت در استانداری به التماس شغل بنشینند، درس برای این است که اقتصاد جامعه ساخته شود و ارزش آفرینی و کارآفرینی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در این استان شاهد عقب ماندگی در اقتصاد دانش بنیان هستیم، افزود: البته بخشی از این مشکل به ما برمی گردد و بخشی به شرایط اکوسیستم استان مربوط است که سبب شده از این استان غفلت شود.

ستاری در عین حال اظهار داشت: در این سه چهار سال اخیر، کارهای زیادی در این استان انجام شده و خیلی چیزها تغییر کرده است اما نیاز است بیشتر در این منطقه از کشور وقت بگذاریم تا عقب ماندگی‌ها جبران شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: ما مسئول فرزندان و دانشجویانی هستیم که بهترین سال‌های عمر خود را برای درس خواندن سپری می‌کنند و پس از دانش آموختگی، نمی‌دانند برای آینده شغلی و زندگی چه بکنند، نمی‌توانیم به این بی تفاوت باشیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، بازدید از شرکت‌های دانش بنیان، بازدید از خط تولید شرکت دانش بنیان لارین گام، بازدید از دو آزمایشگاه کشت سلول‌های بنیادی و آزمایشگاه مرکز تحقیقات گیاهان دارویی و حضور در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با رویکرد علمی و فناوری و در بازدید از واحدهای مستقر در مرکز رشد شهرستان شیروان را در برنامه‌های سفر یک روزه خود به این استان را دارد.

۷۱۸۵/‏‬۵۱۳۲

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha