درخواست و صدور کارت هوشمند ملی از سال ۹۱ در استان هرمزگان آغاز شده و از امسال که پایان اجرای این طرح بوده، ارائه خدمات اداری و شرکت در انتخابات منوط به کارت های جدید است، لذا باید افراد جامانده که تعداد آنها به حدود ۱۸۰ هزار نفر می رسد، هرچه زودتر نسبت به ثبت نام، صدور و دریافت کارت خود اقدام کنند.
یک میلیون و ۲۹۵ هزار نفر از جمعیت استان هرمزگان واجد شرایط کارت هوشمند ملی هستند که تاکنون حدود یک میلیون و ۱۱۴ هزار نفر برابر با ۸۷ درصد درخواست صدور کارت داده و یا آن را دریافت کردهاند و حدود ۱۳ درصد هنوز اقدامی برای این کار نکرده اند.
کارت هوشمند ملی از ابزارهای جدید و نوین کشور به حساب می آید که در کاهش هزینه ها و استفاده از فرصت های جدید موثر بوده و می تواند همه مسوولان و برنامه ریزان را در جهت برنامه ریزی، تصمیم گیری و تصمیم سازی یاری کند.
سرعت، دقت و امنیت از جمله قابلیت های کارت ملی جدید است که با سه کابرد اصلی شناسایی، تصدیق هویت و امضای دیجیتال این امکان را فراهم می کند تا از آن به عنوان یک ابزار چندمنظوره استفاده شود.
مزایا و کاربرد کارت هوشمند ملی
کارت هوشمند ملی دارای تراشه حافظه ای ویژه و ضد جعل است وباتوجه به لایه های امنیتی که دارد می تواند حجم فراوانی از اطلاعات فردی، هویتی و زیستی افراد را بر روی خود بارگذاری کند.
تصدیق هویت براساس رمزعبور، امضای دیجیتال و استفاده از خدمات دولت الکترونیک از مزایای کارت های هوشمند ملی است و جایگزین مطمئنی برای کارت های شناسایی فعلی است.
همه اطلاعات کارت های داخل کیف های جیبی، روی تراشه های کارت هوشمند ملی تعبیه می شود و به این ترتیب علاوه بر اطلاعات هویتی، طیف وسیعی از اطلاعات و حتی اطلاعات بانکی در این کارت گنجانده می شود.
هدفمند کردن یارانه ها، سلامت الکترونیکی، کابردهای انتخاباتی و سایر خدمات شهروندی از دیگر کاربردهای این کارت هوشمند است.
امنیت کارت های هوشمند ملی به لحاظ بصری و دیجیتالی نسبت به کارت های شناسایی فعلی بسیار بالاتر است و حتی می توان اطلاعات محرمانه را با اطمینان بیشتری روی کارت های جدید نگهداری کرد.
کارت هوشمند ملی مهم ترین طرح دولت
مدیرکل ثبت احوال هرمزگان با اشاره به اهمیت پروژه کارت هوشمند ملی گفت: تکمیل پروژه صدور کارت هوشمند ملی یکی از مهم ترین طرحهای دولت برای ایجاد زیرساخت های توسعه کشور است.
داوید صادقی افزود: ثبت احوال هرمزگان در اجرای پروژه کارت هوشمند ملی جزو استان های پیشرو و برتر کشور بوده به طوری که تاکنون برای ۸۷ درصد از افراد واجد شرایط کارت صادر شده است.
وی خاطرنشان کرد: انتظار می رود مابقی واجدان شرایط نیز در سریعترین زمان نسبت به درخواست صدور کارت خود اقدام کنند.
صادقی گفت: در این راستا تمامی تلاش خود را بکار بسته ایم تا بتوانیم درسالجاری همگام با ادارات ثبت احوال سراسر کشور این پروژه مهم را به اتمام رسانده و گامی مهم در خدمت رسانی هرچه بیشتر به مردم استان برداریم.
مدیرکل ثبت احوال هرمزگان اظهارداشت: تعداد قابل توجهی از شهروندان نیز با وجود صدور و چاپ کارت، تاکنون برای دریافت آن به آدرس هایی که در پیامک های ارسالی به آنها اعلام شده مراجعه نکرده اند، که در صورت مراجعه نکردن و امحای کارت، باید مجدد نسبت به طی مراحل ثبت نام اقدام و متحمل هزینه و زمان مجدد خواهند شد.
وی یادآورشد: درحال حاضر ۲۸۵ ایستگاه ثبت نام کارت ملی هوشمند ملی در هرمزگان فعال است که واجدان شرایط می توانند پس از نام نویسی اولیه نسبت به تکمیل ثبت نام، به مراکز یاد شده مراجعه کنند.
شرکت در انتخابات آینده با کارت هوشمند ملی
مدیرکل ثبت احوال هرمزگان یادآورشد: شرکت در انتخابات آینده با کارت هوشمند ملی و یا با رسید ثبت نام به مهر ثبت احوال امکان پذیر است که باید هرچه سریعتر افراد جامانده برای ثبت نام و دریافت کارت اقدام کنند و به روزهای آخرسال موکول نکنند.
صادقی افزود: بحث احراز هویت و تابعیت برای رای دهندگان و کاندیداها مهمترین موضوع در فرآیند انتخابات به شمار می رود.
وی یادآورشد: در این راستا تعامل و همکاری خوبی بین ثبت احوال استان با مجموعه استانداری و ستاد اجرایی انتخابات برقرار است.
عضو ستاد اجرایی انتخابات هرمزگان اظهارداشت: مهلت اعتبار کارت های شناسایی ملی قدیمی به پایان رسیده و از یکم خردادماه امسال ارائه هرگونه خدمت در دستگاه های اجرایی از جمله شرکت در انتخابات پیش رو نیازمند ارائه کارت هوشمند ملی است.
وی با اشاره به اینکه ثبت احوال یکی از اعضای ستاد اجرایی انتخابات به شمار می رود، گفت: برگزاری و شرکت در انتخابات دو مولفه اساسی در تحقق دموکراسی و تحقق اهداف جمهوری اسلامی است.
صادقی ادامه داد: ثبت احوال استان هرمزگان با توجه به نقش قانونی و تعریف شده ای که در فرآیند انتخابات دارد، خود را برای برگزاری انتخابات مهیا می کند و در این راستا تاکنون نشست های مربوطه برگزار و مصوبه های لازم برای انجام هرچه بهتر امور به تصویب رسانده است.
دستگاه های اجرایی برای صدورکارت هوشمند با ثبت احوال همکاری کنند
استاندار هرمزگان نیز گفت: درحال حاضر پروژه کارت هوشمند ملی در اولویت امور قرار دارد و باتوجه به ضرورت کار می طلبد دستگاه های اجرایی استان برای انجام امور ثبت نام و صدور کار با ثبت احوال همکاری کنند.
فریدون همتی افزود: ثبت احوال باید هرچه سریع تر نسبت به اتمام صدور کارت هوشمند ملی اهتمام ورزد و تمامی دستگاههای اجرایی موظفند در انجام این مهم این نهاد را یاری کنند.
وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه دورههای انتخاباتی مختلف در کشور برگزار شده است، ثبت احوال از لحاظ سیاسی نقش تعیین کننده ای را داشته است.
استاندار هرمزگان اظهارداشت: تاییدهویت اشخاص با استفاده از پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور انجام شده وهمچنین در بررسی صلاحیت داوطلبان باتوجه به اطلاعاتی که از هویت افراد بدست میآید، ثبت احوال به عنوان یکی از مراجع چهارگانه پاسخگو به استعلامات انتخابات است.
همتی گفت: ضرورت دارد تمامی ادارات ثبت احوال استان هرمزگان مجهز به فیبر نوری شوند و دراین راستا همکاری دستگاههای مرتبط امری ضروری است.
وی همچنین درخصوص اهمیت سرمایه انسانی در ارتقای رشد و بهره وری سازمان ها و ضرورت پرورش نیروی انسانی کارآمد، بیان داشت: سرمایه های انسانی از با ارزش ترین داراییهای هر سازمان محسوب می شود و پرورش نیروی انسانی کارآمد در ارتقای جایگاه سازمان نقش بسزایی دارد.
۷۱۹۵/۶۰۴۸
نظر شما