۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۲۵
کد خبر: 83408441
T T
۰ نفر
سفیر ایران: دانمارک در حال بررسی پیوستن به اینستکس است

تهران - ایران - مرتضی مرادیان سفیر ایران در دانمارک امروز (سه شنبه) به نقل از رسانه های دانمارکی نوشت: کپنهاگ در حال بررسی پیوستن به اینستکس است.

سفیر ایران در دانمارک در خبری که در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرد با اشاره به دیدار «یپه کوفود» وزیرخارجه دانمارک با «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی خود در روز جمعه 28 تیر  به نقل از کوفود اضافه کرد: گرچه ترامپ کشورهایی که تحریم های آمریکا علیه ایران را دور می زنند تهدید به "عواقب" جدی کرده اما دولت دانمارک درحال ارزیابی "جزییات فنی" پیوستن به اینستکس می باشد و اینگونه ابتکار با چالش های زیادی روبه روست.

بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران در 18اریبهشت 1397 کشورهای اروپایی ضمن مخالفت با این اقدام واشنگتن اعلام کردند که سازوکار مالی ویژه تجارت با ایران،‌ موسوم به اینستکس را راه اندازی می کنند. این ساز و کار با ابتکار آلمان، فرانسه و انگلیس راه اندازی شد. اما پس از گذشت یکسال و صبر راهبردی ایران و عدم برآورده کردن تعهدات از سوی اروپایی ها، تهران برخی تعهدات برجامی خود را در 18 اردیبهشت 98 کاهش داد.

وزیر خارجه دانمارک گفت مهم است در نظر داشته باشیم ایران سلاح هسته ای تولید نکرده است. وی افزود: به همین دلیل ما باید توافق هسته ای سال 2015 که برای ایران محدودیت هایی ایجاد می کند را حفظ کنیم.

آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در 15 گزارش خود پایبندی ایران و عدم انحراف آن را تایید کرده است.

کوفود در پاسخ به سوالی در مورد اینکه با پیوستن به اینستکس شما تنها درصدد حفظ برجام نمی ایید بلکه تحریم های آمریکا را دور می زنید و آیا دولت یک کشور کوچک نگران پا گذاشتن روی پای آمریکا نیست، گفت: ما خواهان حفظ توافق هسته ای هستیم و در این راستا هم اقدام می کنیم. امیدواریم آمریکایی ها به این خواسته ما احترام بگذراند.

اینستکس یا ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا یک ابزار ویژه مالی است که در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۹ (۱۱ بهمن ۱۳۹۷) توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، برای تسهیل تجارت غیر دلاری با ایران ایجاد شد.
مقر اینستکس در پاریس، فرانسه و ریاست آن بر عهده پر فیشر آلمانی، از مدیران پیشین کومرتس‌بانک، است. هدف اصلی از ایجاد این کانال مالی ویژه، دادن امکانات به شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی است تا بتوانند مجاری متعارف مالی خود با ایران را حفظ کنند.
این ساز وکار در گام نخست تجارت کالاهای اساسی (مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ اما به‌تدریج دامنه‌اش گسترش خواهد یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha